Wat denken jullie van de meidoorn als drachtplant?
Zo, nog even voor ik mijn eigen warme nestje in duik een nieuw onderwerp aansnijden. Het houdt me al jaren bezig, maar nu moet de kogel dan toch eens door de kerk.
De meidoorn.
De ene struik blijft totaal onaangeroerd, maar de andere wordt zwermachtig bevlogen. Komt bij dat hij duidelijk na het fruit bloeit, wat dus een heel gunstig moment is. Komt bij dat hij massaal voorkomt. De uiterwaarden en de weilanden slaan op dit moment wit uit van de meidoorn. Ik verdenk de meidoorn ervan dat hij enorm veel nectar kan leveren. Als je honingkamers maar halfgevuld zijn met de fruitdracht, dan kan de meidoorn ze helemaal aftanken, denk ik.
Is deze drachtplant niet wat onderbelicht? Hebben we niet wat te weinig waardering voor haar? Wordt ze niet wat te weinig besproken? Wat zijn jullie ervaringen met de meidoorn? En o ja, nou ik toch bezig ben, wat wil 'eenstijlig' en 'tweestijlig' nou toch precies zeggen?
Welterusten.
Groet,
Bart
Meidoorn
Moderator: maartenkleijne
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Meidoorn
Bij mij vliegen de bijen er goed op. Er staan hier op een afstand van 80 meter een 10 tal grote oude meidoorns voor de bijenstal.
Het betreft de eenstijlige. Volgens de drachtplantengids niet een topper, maar ik vermoed dat de bijen er goed op vliegen omdat de meeste andere drachtbronnen zogoed als uitgebloeid zijn wanneer de meidoorn begint.
http://www.gojibes.nl
Het betreft de eenstijlige. Volgens de drachtplantengids niet een topper, maar ik vermoed dat de bijen er goed op vliegen omdat de meeste andere drachtbronnen zogoed als uitgebloeid zijn wanneer de meidoorn begint.
http://www.gojibes.nl
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
In de uiterwaarden bij Wageningen word er heel druk op de meidoorns gevlogen, hier in het Gooi niet.
Eenstijlig en tweestijlig zijn 2 soorten die ik nog steeds niet goed uit elkaar kan houden, ook al heb ik naast mijn bureau een print met alle verschillen hangen. Wel weet ik dat alle rode meidoorns tweestijlig zijn.
gr,
maarten
Eenstijlig en tweestijlig zijn 2 soorten die ik nog steeds niet goed uit elkaar kan houden, ook al heb ik naast mijn bureau een print met alle verschillen hangen. Wel weet ik dat alle rode meidoorns tweestijlig zijn.
gr,
maarten
- dickvanleeuwen
- Contacteer:
Ik heb ergens, ooit eens gelezen, of gehoord dat de meidoorn voor de bijen een armoede-dracht is. Als er niets anders te vinden is ze de meidoorn bezoeken.
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Hoi Bart,
Op de drachtplantencursus die ik in een ver verleden gedaan heb is dit onderwerp aan de orde geweest.
Het wel of niet bevliegen van de meidoorn heeft inderdaad met één- en twee stijlig te maken.
De ene wordt wel bevlogen en de andere niet. Ik weet niet meer precies welke wel en welke niet.
Het verschil is ook heel moeilijk te zien aan de bloem. (ten zij er veel bijen op zitten, dan weet je dat dat de goeie is)[^]
De eenstijlige heeft één stamper, dieper uitgesneden bladeren en in de vrucht één pit.
De twee stijlige reukt sterker (Voor de bijen misschien aantrekkelijker) heeft minder scherpe inkepingen in de bladeren en rondere lobben. Vaak twee stampers, maar aan een tweestijlige zitten ook bloemen met maar één stamper. De vruchten hebben vaak 2-3 pitten. De twee stijlige bloeit twee weken eerder dan de éénstijlige.
Jaap
Op de drachtplantencursus die ik in een ver verleden gedaan heb is dit onderwerp aan de orde geweest.
Het wel of niet bevliegen van de meidoorn heeft inderdaad met één- en twee stijlig te maken.
De ene wordt wel bevlogen en de andere niet. Ik weet niet meer precies welke wel en welke niet.
Het verschil is ook heel moeilijk te zien aan de bloem. (ten zij er veel bijen op zitten, dan weet je dat dat de goeie is)[^]
De eenstijlige heeft één stamper, dieper uitgesneden bladeren en in de vrucht één pit.
De twee stijlige reukt sterker (Voor de bijen misschien aantrekkelijker) heeft minder scherpe inkepingen in de bladeren en rondere lobben. Vaak twee stampers, maar aan een tweestijlige zitten ook bloemen met maar één stamper. De vruchten hebben vaak 2-3 pitten. De twee stijlige bloeit twee weken eerder dan de éénstijlige.
Jaap