Mooie foto's jagen/trommelen/drijven

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Mooie foto's jagen/trommelen/drijven

Bericht door Bart de Coo » vr 22 aug 2008, 23:10

Beste korfimkers,

Bekijk deze foto's eens. Ik heb de link van imkerforum.de geplukt, maar de link zelf is Frans. Evengoed fantastisch:



http://ruche.populaire.free.fr/essaim/tapotement/



Gaan we dit ook eens proberen? Ik wel!



Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mooie foto's jagen/trommelen/drijven

Bericht door Bart de Coo » za 23 aug 2008, 11:59

En zodra ik wist dat 'tapotement' zoiets moet betekenen als 'jager', ben ik eens met Google op zoek gegaan naar meer mooie plaatjes. En kijk eens aan, deze methode is zelfs uit te voeren met de kast (!!!!!):

http://www.beekeeping.com/rfa/articles/essaim_artificiel.htm

De vraag rijst natuurlijk waarom je een jager met een kast zou willen maken, als je de raampjes eruit kunt halen, maar ja. Ik hoop dat we daarover de komende tijd eens van gedachten kunnen wisselen...

En voor de mensen die hun Frans een beetje beheersen nog een mooie beschrijving van deze aanpak:

http://pagesperso-orange.fr/niddabeilles/protection.html



Groet,



Bart de Coo

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mooie foto's jagen/trommelen/drijven

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 23 aug 2008, 22:30

Leuke foto sessie....

Volgens mij worden de bijen eerst berookt (om ze flink te laten bewegen / onrustig te laten worden).....
Vervolgens moeten ze overlopen naar de lege korf...?? Hier hoor je toch bij te kloppen??
Dan wordt op de foto's de moer gezocht??
Vervolgens wordt de hele jager voor de kast 'uitgetrooid'.....de bijen lopen naar binnen.

Dit jagen doe je met een oude korf en onbevruchte/jonge moer??
Krijg je de moer er echt goed uit??
Wat te doen met evnt. broed? Wegsnijden?
Verder zijn bijen redelijk zwart...en ze lijken me zachtaardig toe aangezien de imker geen kap draagt..

JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mooie foto's jagen/trommelen/drijven

Bericht door Bart de Coo » za 23 aug 2008, 23:59

Jelte Pieter schrijft:

'Volgens mij worden de bijen eerst berookt (om ze flink te laten bewegen / onrustig te laten worden).....
Vervolgens moeten ze overlopen naar de lege korf...?? Hier hoor je toch bij te kloppen??
Dan wordt op de foto's de moer gezocht??
Vervolgens wordt de hele jager voor de kast 'uitgetrooid'.....de bijen lopen naar binnen.'


Ze worden inderdaad eerst flink berookt. In een andere link die ik geef, lees ik: 'Enfumez abondamment la ruche pleine tout en tapant dessus avec un bâton. N'épargnez pas la fumée et faites résonner les coups de bâton sur la ruche de façon continue.' Oftewel 'Overvloedig beroken, terwijl je op de korf trommelt. Wees niet spaarzaam met rook en ga voortdurend door met trommelen.' Op de foto's zie je duidelijk dat de imker met twee stokken aan weerszijden van de korf trommelt.

JP vervolgt:

'Dit jagen doe je met een oude korf en onbevruchte/jonge moer??
Krijg je de moer er echt goed uit??
Wat te doen met evnt. broed? Wegsnijden?
Verder zijn bijen redelijk zwart...en ze lijken me zachtaardig toe aangezien de imker geen kap draagt..'


Zo ver ik weet, kun je dit met ieder willekeurig volk doen: oude raat, jonge raat, oude moer, jonge moer. Al naar gelang de reden van het aftrommelen. Het kan zijn dat je een kunstzwerm wilt maken, dat je volken wilt omjagen (Van korf wilt laten ruilen; dat kun je doen met een klein volk en een grote voorzwerm die in juli weer wil zwermen) dat je een 'dreveling' wilt maken (Dus dat je de zomerhoning wilt wegsnijden voordat je naar de heide gaat.) of dat je na de heide de korf wilt slachten (Dus dat je de bijen eruit haalt en vereningt met een ander volk, zodat je honing kunt oogsten.)

Ook over het feit dat die bijen zo kalm zijn, meen ik iets gelezen te hebben. Ik heb flink met Google allerlei sites zitten bekijken, maar ik ben helaas vergeten waar ik het opgepikt. Maar ik meen mij te herinneren dat ik ergens las, dat zodra die exodus van bijen op gang komt, dat de bijen zich dan beginnen te gedragen als een zwerm: ze kalmeren volkomen en klampen zich krampachtig aan elkaar vast. Dit verschijnsel valt mij ook altijd op als ik bijen vervoer. Als ik de kast naar de auto til, dan gaan de bijen daarbinnen flink te keer. Maar ik hoef de motor maar te starten, of het zootje wordt muisstil.

Alles wat je hierboven leest, is theorie. Ik hoop heel erg dat ik op een dag uit ervaring kan spreken. Aan de keren dat ik zelf probeerde om bijen uit de korf te jagen, bewaar ik helaas slechte herinneringen [:(].

Maar, we zullen doorgaan! [:)]


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Mooie foto's jagen/trommelen/drijven

Bericht door wilde » di 07 okt 2008, 15:49

Als ik na de winter de korven nakijk en de raat terugsnijd (tot op het broed), ruim ik kleine volken op als ze op vrij oude raat zitten (ouder dan 2 jaar). Ik doe dat heel eenvoudig en en het werkt prima.

Eerst snij ik de raat terug. Dan bots ik de korf op een pas gemaaid grasveld dat voor de korven ligt. Pas gemaaid om de bijen een beetje vrij van het gras te hebben.
Ik bots steeds op een andere plek. Dan voorkom je geplette bijen. Dat doe ik door de korf van ongeveer 30 cm boven de grond te laten vallen, maar ik houd hem wel vast zodat deze ongeveer recht op het gras landt. Soms valt er een stuk raat uit en dat is ook geen probleem want dat moet er toch uit. Na verloop van tijd liggen er dan 8 à 10 kleine hoopjes bijen. Daarin zoek ik naar de koningin, maar meer voor de nieuwsgierigheid dan dat het nodig is. Met een plat schepje of een troffel kun je de bijen zo in een emmertje scheppen. Meestal klonteren ze aan elkaar. Ik kiep ze daarna met de moer tegen een andere korf aan om daarmee te verenigen. Ze lopen altijd braaf naar binnen zonder ruzie. Dat kan alleen in het voorjaar. Als je het op een ander moment, later in het jaar, probeert zal het meestal een slachtpartij worden.
De andere korven verzet ik iets, zodat de vliegbijen van de afgeklopte korf ook goed afvliegen op een resterende. Liefst doe ik dit ongeveer eind maart als het boven 12 graden Celcius is.

De korf wordt geheel van raat ontdaan. Het broed is jammer genoeg verloren, maar meestal is het niet veel. De resten raathoning eet ik voor een deel op, maar het meeste laat ik leegroven. De korf repareer ik als dat nodig is en dan heb ik weer een schone korf klaarstaan voor een mooie zwerm in mei.

Je zou ook de bijen kunnen trachten aan te houden, maar ik heb het nooit geprobeerd. Dan zou je ze bijv. in een 3-ramer kunnen zetten met uitgebouwde ramen voorzien van verzegeld voer, eventueel uit een kastvolk te halen dat genoeg heeft. Ik heb echter bijen genoeg en zit niet te wachten op een te klein uitgewinterd volk. Het hoeft niet slecht te zijn, maar met een aantal korven heb je altijd zwermen en aan volken dus geen gebrek als alles goed gaat. Ik heb dan liever een voorzwerm van een van de resterende korven.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mooie foto's jagen/trommelen/drijven

Bericht door semar » wo 22 apr 2009, 06:17

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Leuke foto sessie....

Volgens mij worden de bijen eerst berookt (om ze flink te laten bewegen / onrustig te laten worden).....
Vervolgens moeten ze overlopen naar de lege korf...?? Hier hoor je toch bij te kloppen??
Dan wordt op de foto's de moer gezocht??
Vervolgens wordt de hele jager voor de kast 'uitgetrooid'.....de bijen lopen naar binnen.

Dit jagen doe je met een oude korf en onbevruchte/jonge moer??
Krijg je de moer er echt goed uit??
Wat te doen met evnt. broed? Wegsnijden?
Verder zijn bijen redelijk zwart...en ze lijken me zachtaardig toe aangezien de imker geen kap draagt..

JP


hoi JP,
je kan dit gebruiken als een metode om een kunstzwerm van een korf te maken.\ Ik kram 2 korven met de bodems op elkaar, kwatiertje kloppen (van onder naar boven.
Heb je alles in de boven koft dan heb je verschillende opties.
als het je oude moer is kun je, deze in nieuwe korft of kast direct op nieuwe plaats zetten (oude bijen vliegen terug en viola een vlieger)
2 jonge onbevruchte moer, kun je ook appart opzetten als zwerm. Let op als er al kwaakers zijn zullen die ook uitlopen, dus verstandig om dit later op de middag te doen. dan kunnen de dames het uitvechten gedurende de nacht.
Als je niet wilt vermeerderen luitsteren naar tuuten, loopt er een tuurter rond, volk na jagen terug storten en kun je de korf een nachtje op z'n kop laten staan de, ongeboren moeren sterven omdat hun achterlijf ingedrukt wordt ( ook wordt wel gezegd enige keren laten stuiten op de grond heeft zelfde effect)heb dit zelf echter nog nooit geprobeerd.
makkelijker dan doppen zoeken die je in de korf zelden allemaal te pakken krijgt om teveel nazwemen te voorkomen. zelf zet ik de voorzwerm en de eerste nazwerm op als reserve volkjes.
(een korf is zo overvol, anders kun je in augustus mischien weer aan de slag)

groetjes

semar

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mooie foto's jagen/trommelen/drijven

Bericht door semar » wo 22 apr 2009, 06:43

Het broed is jammer genoeg verloren, maar meestal is het niet veel. De resten raathoning eet ik voor een deel op, maar het meeste laat ik leegroven. De korf repareer ik als dat nodig is en dan heb ik weer een schone korf klaarstaan voor een mooie zwerm in mei.

je zou ook het broed kunnen uitsnijden en met wollen draadjes in een raampje monteren(goede kant naar boven) (bijen bouwen dit zo vast).
kun je een zwake broeder maee blij maken (?)

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: Mooie foto's jagen/trommelen/drijven

Bericht door dickvanleeuwen » za 09 mei 2009, 23:06

Vandaag jembé les bij Kees van Holland.
Oei,...nu moet ik het goed zeggen, bij Kees Verrips van Kees van Holland. Ach, gewoon op "de Werbij"

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten