apidea kastjes

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: apidea kastjes

Bericht door Hans van der Post. » ma 11 mei 2009, 23:13

Even in het archief gekeken eenschat aan informatie!!!!

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3605 Invoeren van onbevruchte koninginnen in Apidea's

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3470 Een grote starter maken met geleende bijen

!Hans.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: apidea kastjes

Bericht door remolen » di 12 mei 2009, 14:51

er rijst weer een nieuwe vraag bij mij.

Zodra de kooitjes om de doppen zitten in het pleegvolk. (als ze gesloten zijn) kan dan het koninginne rooster tussen de twee bakken weg? Dat zou ik wel fijn vinden heeft hare majesteit weer meer ruimte!

Groet Rene

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: apidea kastjes

Bericht door LWPisa » di 12 mei 2009, 15:14

Liever niet. De oude moer weghouden bij de kooitjes is beter voor de rust. En als er toch 1 ontsnapt wordt het knokken/zwermen.

Ik zou de moeren uit laten lopen in kooitjes als je weinig volkjes hebt, je weet dan in ieder geval zeker dat er een goede/lopende moer in zit en niet een defuncte dop die niet is uitgelopen.

L

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: apidea kastjes

Bericht door remolen » di 12 mei 2009, 15:51

dan zou ik wel kunnen overwegen om een moerrooster om het raam heen te zetten en de moeren in doppen uit laten lopen? dan blijft de moer even wat verder van de kooitjes weg.. ?

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: apidea kastjes

Bericht door LWPisa » di 12 mei 2009, 15:57

Ehhh een rooster om het raam heen zetten...te veel gedoe. Gedoe is niet goed voor doppen, ze kunnen schokken of stoten en er staat een koude wind. De bijen moeten goed rond de doppen kunnen zitten. Ik zie geen voordeel van het rooster weg en meer rumte voor de oude moer. Alleen maar nadelen; gedoe en risico.

Hoe oud zijn je doppen? Als ze net gesloten zijn (en er een larf in de pap ligt) en als ze 11 dagen uit staan (en er een zachte maar complete moer in zit) dan kan je ze voorzichtig manipuleren. Daar tussenin is er een grote kans dat je larf uit de pap valt of het verpoppingsproces stoort en je moer niks wordt...

L

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: apidea kastjes

Bericht door remolen » di 12 mei 2009, 16:28

vandaag gesloten als het goed is.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: apidea kastjes

Bericht door LWPisa » di 12 mei 2009, 16:36

Dan zou ik ze lekker in alle rust laten zitten met de moer uit de buurt door het rooster. Over een paar dagen es kijken met mooi weer en ze dan voorzichtig inkooien op dag 10/11.

L

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: apidea kastjes

Bericht door heidecap » di 12 mei 2009, 20:58

Dag, rene,

nog even terugkomend op jouw vraag over de apidea's en het 3 dagen donker wegzetten.
Dit donker wegzetten is om het volkje te laten harmoniseren, zich 1 te laten voelen en trouw te beloven aan de jonge koningin.
Als je de apidea's bij grotere volken plaatst is 2 dagen beslist noodzakelijk, 3 dagen zelfs beter.
Ik heb nl de ervaring dat als je het volkje slechts 1 nacht wegzet dat de bijen de volgende dag de grotere volken opzoeken en het moertje troosteloos met 3 bijtjes in de apidea overblijft en vervolgens verpieterd ...

Thomas

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: apidea kastjes

Bericht door heidecap » di 12 mei 2009, 21:41

Rene, even een reaktie hier op jouw mail, dan heeft een ander er evt ook wat aan.
Ja, ik zou inderdaad de 2 nachten donker en koel zetten minimaal aanhouden als je de apidea's naast grote volken gaat terugplaatsen. Voor de zekerheid liever 3 nachten. Ik heb echt vorig jaar meegemaakt dat de apidea's kaalvlogen op mijn hoofdvolken en dat de moerteelt hierdoor grotendeels in het water viel.
Kan me best voorstellen dat je gevoelsmatig iets hebt tegen het donker wegzetten. De 1e dag bruisen de apidea's als een bezetene, daarna wordt het al minder. Vergeet ook niet dat de jonge moer pas bronstig wordt vanaf ongeveer de 5e dag. ze mist dus niets !!
Verder denk ik dat ook de dracht van invloed kan zijn op het verloop
van jouw teelt. Bij een goede dracht gaat elk volk veelal vanzelf zijn gang. Valt de dracht stil dan gaan de bijen speuten rondom de kasten en roven. Dit is niet bevorderlijk voor de apidea's.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes, Thomas

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: apidea kastjes

Bericht door Albert Stoter » wo 13 mei 2009, 09:08

Thomas,
Vul je je apideas met jonge bijen uit diezelfde hoofdvolken, of komen ze van een andere standplaats?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast