Thamas heeft helemaal gelijk wat de ideale behandeling met oxzaalzuur betreft. Ik ben echter ook uit op mijn gemak. Ik imker al een paar jaar met een natuurlijke zwermmethode. Kunstzwermen maken doe ik dus niet. De helft van de zwermen blijft na directe behandeling in de kast. De rest gaat de volgende dag weer op de wieken. Dan schep ik die nog een keer en meestal vliegen ze niet ver. Dat is wel weer werk, maar niet echt veel. Het voordeel is dat ik bijna alle bijen van de zwerm bereik met mijn sprenkelmethode van toediening oxaalzuur met een borstel. Bij het besproeien van bijen op de raat mis je de vliegbijen en wat er verder nog opvliegt en het is meer werk dan een zwerm scheppen. De verstoring is even groot, want leuk vinden ze het niet. Dat zijn zo mijn afwegingen.
Groet, Albert
Oxaalzuur nevelen
Re: Oxaalzuur nevelen
Hoi Albert,
Ideaal en gemakkelijk. Daar houd ik ook wel van...
Maar...hoe bepaal je de hoeveelheid als je het met een borstel doet?
Lijkt me behoorlijk onnauwkeurig. Geeft dat geen problemen?
Ikzelf heb tot nu toe gedruppeld en dan bepaal je precies het aantal ml per straat.
Lex
Ideaal en gemakkelijk. Daar houd ik ook wel van...
Maar...hoe bepaal je de hoeveelheid als je het met een borstel doet?
Lijkt me behoorlijk onnauwkeurig. Geeft dat geen problemen?
Ikzelf heb tot nu toe gedruppeld en dan bepaal je precies het aantal ml per straat.
Lex
-
- Imker sinds: 1989
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Ik heb gisteren mijn vegers besprenkeld.
Toen mijn vader bijen hield werden de volken met Perizin behandeld. Met verhuizen in januari vond ik de Perizin-doos met daarin een mooie fles om gedoseerd te druppelen.
Met dank aan de linken van Peter want daarin zag ik een foto waarmee iemand druppelde met zo'n soort fles. Toen dacht i: "he, die heb ik ook nog ergens"
Het werkt ideaal.
Wie wat bewaard heeft nog eens wat.[;)]
Jaap
Toen mijn vader bijen hield werden de volken met Perizin behandeld. Met verhuizen in januari vond ik de Perizin-doos met daarin een mooie fles om gedoseerd te druppelen.
Met dank aan de linken van Peter want daarin zag ik een foto waarmee iemand druppelde met zo'n soort fles. Toen dacht i: "he, die heb ik ook nog ergens"
Het werkt ideaal.
Wie wat bewaard heeft nog eens wat.[;)]
Jaap
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Lex, ik doe het gewoon op mijn gevoel. Vandaag had ik 3 zwermen: 1 voorzwerm en 2 nazermen. De nazwermen heb ik bij elkaar gedaan.
Omstreeks 20.00 uur kiep ik de zwermmen in een oude ruime plastic badkuip. Ze lopen dan wat tegen de wanden op. Dan bespenkel ik ze met een langharige borstel tot ze goed nat zijn. Ik hussel ze nog wat door elkaar en kiep ze zo de nieuwe kast in. Bij de vereniging van de nazwermen heb ik eerst 1 zwerm behandeld en daarna de 2e er bovenop gegooid en het geheel opnieuw besprenkeld.
ik heb er nooit dode bijen van gezien, ook niet als het misschien wat veel was. Het nadeel van direct behandelen is dat sommige zwermen er de volgende dag weer vandoor gaan. De meeste kan ik dan opnieuw pakken en weer in een kast doen en dan blijven wel. Soms heb ik twijfels n.a.v het gedrag en laat ik ze na de 2e keer zwermen een nacht langer overstaan voordat ik ze weer in een kast doe.
Eerder schreef ik dat het de helft was van de aldus behandelde zwermen, maar het is wat minder denk ik: gemiddeld eenderde gaat na oxaalzuur-behandeling de dag daarop op de wieken.
Bij de druppelmethode is het een hogere dosering en die is dan gemaakt in 50% suikerwater. Dan komt de dosering veel nauwer, want dat nemen ze meer op dan bij de pure wateroplossing.
Groet, Albert
Omstreeks 20.00 uur kiep ik de zwermmen in een oude ruime plastic badkuip. Ze lopen dan wat tegen de wanden op. Dan bespenkel ik ze met een langharige borstel tot ze goed nat zijn. Ik hussel ze nog wat door elkaar en kiep ze zo de nieuwe kast in. Bij de vereniging van de nazwermen heb ik eerst 1 zwerm behandeld en daarna de 2e er bovenop gegooid en het geheel opnieuw besprenkeld.
ik heb er nooit dode bijen van gezien, ook niet als het misschien wat veel was. Het nadeel van direct behandelen is dat sommige zwermen er de volgende dag weer vandoor gaan. De meeste kan ik dan opnieuw pakken en weer in een kast doen en dan blijven wel. Soms heb ik twijfels n.a.v het gedrag en laat ik ze na de 2e keer zwermen een nacht langer overstaan voordat ik ze weer in een kast doe.
Eerder schreef ik dat het de helft was van de aldus behandelde zwermen, maar het is wat minder denk ik: gemiddeld eenderde gaat na oxaalzuur-behandeling de dag daarop op de wieken.
Bij de druppelmethode is het een hogere dosering en die is dan gemaakt in 50% suikerwater. Dan komt de dosering veel nauwer, want dat nemen ze meer op dan bij de pure wateroplossing.
Groet, Albert