Even een vraagje.
Als jullie koninginnen vol aan de leg zijn en deze een nieuwe bestemming krijgen, hoe gebruiken jullie deze bevruchtingskastjes dan terug, hoe gaan jullie te werk?
Ik gebruik Kieler kastjes.
Dadelijk bij uitnemen van koningin een nieuwe onbevruchte in de plaats? Of laten jullie eerst doppen trekken en laten jullie na deze verwijderd te hebben een onbevrucht moertje inlopen?
met vriendelijke groeten,
Dirk
her - moeren bevruchtingskastjes
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: her - moeren bevruchtingskastjes
Dirk
Onmiddellijk een nieuwe onbevruchte koningin geven gaat meestal niet goed. Je kunt wel een rijpe dop geven.
Doppen laten trekken en later breken waarna onbevruchte moer gegeven wordt is een goede manier.
Als het Kieler-kastje goed vol bijen zit kun je na het wegnemen van de koningin ook enkele dopjes met een larfje aanbieden. Dit kan ook als je na 9 of 10 dagen de doppen breekt. In het eerste geval ook doppen breken na 9 of 10 dagen.

ad staals
Onmiddellijk een nieuwe onbevruchte koningin geven gaat meestal niet goed. Je kunt wel een rijpe dop geven.
Doppen laten trekken en later breken waarna onbevruchte moer gegeven wordt is een goede manier.
Als het Kieler-kastje goed vol bijen zit kun je na het wegnemen van de koningin ook enkele dopjes met een larfje aanbieden. Dit kan ook als je na 9 of 10 dagen de doppen breekt. In het eerste geval ook doppen breken na 9 of 10 dagen.

ad staals
- Dirk C
- Imker sinds: 1992
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica, buckfast
- Contacteer:
Ik had op 10 bevruchtingskastjes na uitnemen van de bevruchte koninginnen dadelijk een nieuwe onbevruchte ingebracht. In kooitjes met suikerstop laten uitlopen. Gisteren zeer nieuwsgierig kastjes opengedaan en het resultaat is beter dan verwacht. Er zijn er zeven goed aan de leg, van drie geen spoor te bekennen. In 2 kastjes waar reeds leggende koningin in zat wel nog 1 verzegelde koninginnedop welke ik natuurlijk weggenomen heb.
Ik ga nu wel wachten tot alle broed gesloten is en ik de doppen (meestal maar 1 dop in deze kielers) verwijderd heb voor ik een nieuwe koningin ga invoeren.
groeten,
Dirk
Ik ga nu wel wachten tot alle broed gesloten is en ik de doppen (meestal maar 1 dop in deze kielers) verwijderd heb voor ik een nieuwe koningin ga invoeren.
groeten,
Dirk
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Zo Ad dat zijn zwartglanzende bijen. Zo zie ik ze niet vaak.
L
L
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
LWPisa schreef:
Zo Ad dat zijn zwartglanzende bijen. Zo zie ik ze niet vaak.
L
L
Dat lijkt op deze foto, mijn bijen zijn allemaal mooi GRIJS.
ad staals