tuter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
bergs038
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 20:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

tuter

Bericht door bergs038 » za 06 jun 2009, 23:28

Op 26 mei een veger gemaakt en op 6 juni de 12e dag ,s avonds om 20.00 u een tuter gehoord. Mijn vraag is moet ik morgen de 13e dag alle doppen breken of kan ik beter nog een dag wachten

W. Bergsma

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: tuter

Bericht door AndreasH » za 06 jun 2009, 23:54

Net gehad op de cursus.... Morgen breken.... In de avond, of op de 14e dag heel erg vroeg 's ochtend (-: Veel plezier!! Op m'n website staat een filmpje van hoe een koningin uitloopt in het volk nadat ik de dop gebroken had. Een heel erg leuk en spannend moment. En dan maar hopen dat de sterkste koningin het overleefd (-:

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: tuter

Bericht door Hans van der Post. » zo 07 jun 2009, 00:00

Je hebt het goed dit is een normale gang; s'avond op dag twaalf een tuter. Pas in de volgende uren hoor een en wat uren later meer kwakers.
Dus morgen in de tweede helft van de middag - doppen breken!
Als er dan regen wordt verwacht dan morgen ochtend breken!

Zelf heb ik deze normale ontwikkeling 48 uur op de band opgenomen - op dag twaalf begonnnen en op dag 14 - het afkomen van de zwerm - geeindigd.
Dit verhaal staat ergens op het forum/archief - gaat over geluid in bijenvolken.


!Hans.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: tuter

Bericht door LWPisa » zo 07 jun 2009, 17:13

Risicospreiding...doe een of meer tuters met wat bijen in een kastje...dan heb je meer kans op een bevruchte koningin over een maand...

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: tuter

Bericht door Willem de Jong » ma 08 jun 2009, 18:11

Als je vandaag tuters en kwakers hoort, dan vandaag na 5uur doppen breken. Onafhankelijk van het weer. Broeder Adam zei eens:"Wat moet dat moet". Doe je het niet? Dag bijen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: tuter

Bericht door Bart de Coo » ma 08 jun 2009, 21:01

Dat ben ik niet helemaal met je een, Willem.

Van Astrid Schoots herinner ik mij het volgende verhaal. Zodra je een tuter hoort, kan het nog zo'n 72 uur duren, voordat de koningin een geurferomoon verspreidt. Dan pas zou ze gaan zwermen. Als je op dag 12 een tuter hoort, dan kun je best wachten tot de volgende dag met doppen breken. (Ik herinner me ook dat ze schreef dat ze dat natuurlijk niet helemaal zeker wist. Voor hetzelfde geld heeft ze wel degelijk eens een zwermpje verloren, zonder het in de gaten gehad te hebben.)

Van Albert de Wilde herinner ik mij het volgende verhaal. Hij probeerde ooit nazwermen te forceren, door expres vroeg op de dag doppen te breken, in de hoop dat er in de loop van de dag nazwermen zouden afkomen. Het lukte niet.

Ik hoop in elk geval dat W.Bergsma gisteren doppen heeft gebroken en niet gewacht heeft tot vandaag, want dan verzoek je de goden volgens mij.


Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten: 112
Lid geworden op: za 16 okt 2004, 16:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: tuter

Bericht door Willem de Jong » ma 08 jun 2009, 21:29

Goed gezegd Coo, KAN 72 uur duren. Wie garandeerd dat het 72 uur duurt? Dus niemand. En waarom risico lopen? Dat is nergens voor nodig. Ik ben mijzelf nooit tegen gekomen met de na 5 uur's methode.

bergs038
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 20 mar 2002, 20:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: tuter

Bericht door bergs038 » ma 08 jun 2009, 23:01

Ik heb de volgende dag (de 13e)alle doppen gebroken en aan rijpe Koninginnen geen gebrek.Verder heb ik voor reserve twee 3-ramers gemaakt. In een 3-ramer heb ik direct een jonge moer inlaten lopen en in de andere 3-ramer heb ik een raam met redcellen gehangen.Vervolgens in alle twee enige ramen met bijen uit de HK afgeklopt.
Voor alle zekerheid heb ik in het hoofdvolk nog twee jonge moeren
in laten lopen.
Verder wil ik jullie bedanken voor de adviezen.
Groetjes
W. Bergsma


W. Bergsma

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten