Bijvoeren met potjes

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
AndreasH
Contacteer:

Bijvoeren met potjes

Bericht door AndreasH »

Heb daarnet (voor de waanzinnige regenbui) nog even een potje met suikerwater in m'n volkje gezet. Er zit een gat in de dekplank waar het potje precies op pastte. Gelukkig maar overigens.
Ik heb in totaal 200 gram water bij 400 gram suiker gegeven. Het deksel van het potje heb ik dichtgedraaid en er een heeel klein gaatje in gemaakt. Er kwam bij het omdraaien gelijk een druppel aan te hangen.....

Hoe klein moet dat gaatje wel niet zijn wil je voorkomen dat de bijen verdrinken in het suikerwater? Het water was trouwens lauw, anders lost de suiker niet op. Wellicht dat het bij het kouder worden van het water het wat stroperiger wordt.....

Jullie expertise is zeer gewenst in dezen....

Groeten,

Andreas

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Bijvoeren met potjes

Bericht door Eddy Geurtsen »

Ik gebruik vaak de "potjesmethode" om bij te voeren. Ik tik dan met een zo dun mogelijke els of naald een aantal gaatjes. Als je meer gaatjes maakt, kunnen er meer bijen tegelijk "aan de bak". Maar in feite maakt het niet zo uit als de gaatjes wat groter uitvallen. Het eerste drupje zal er uitlekken, maar al snel zal de luchtdruk er voor zorgen dat er een evenwicht is bereikt.
Plaats reactie