koninginneteeld

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Thijs Corporaal
Contacteer:

koninginneteeld

Bericht door Thijs Corporaal »

Hoi Forummers Ik heb maandag 15-6 teeldkastjes gevuld met bijen uit de honingkamer van twee volken.ik heb bij 3 kastjes een koningin in laten lopen en weg gezet sávonds 10 uur geopend ging prima,de andere 3 moest ik laten staan, omdat ik hier nog niet de moeren voor had deze heb ik woensdag in laten lopen ging ook goed tot vanavond de kastjes waren leeg.Had ik beter de bijen terug kunnen doen maandag en woensdag opnieuw bijen er uit halen.
groeten Thijs
heidecap
Contacteer:

Re: koninginneteeld

Bericht door heidecap »

Thijs, dat had zeker goed geweest, maar in beide gevallen had je de kastjes voor de zekerheid een paar dagen opgesloten donker moeten wegzetten, zodat de bijen aan de moer kunnen wennen en zodat vooral het geheel ook een volkje wordt.

Concreet : woensdag heb je alsnog moeren in de 3 teeltkastjes laten inlopen. Beter is invoeren in kooitjes !! Verder : Op z'n vroegst morgenavond na 22.00 uur hadden de teeltkastjes pas open gemogen !!

Groetjes, Thomas
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Eddy Geurtsen »

Dinsdagavond heb ik drie Kirchainer kastjes gevuld met een koffiebeker jonge bijen. Op dringend advies van de leverancier van de Buckfastmoertjes heb ik de kastjes 2 uur en 1 kwartier donker weggezet, daarna de moertjes er bij gedaan (gepruts, want je wordt zo een boel bijen kwijt die uit het kastje bruisen). Nu staan ze al vanaf dinsdagavond koel en donker te "harmoniseren". Vanmiddag gaat de eerste naar een rustig stekje, morgen mogen de andere twee naar buiten.
Tieme
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Contacteer:

Bericht door Tieme »

Beste Eddy,

Een koffiebeker is te weinig voor een kirchhainer. Daar moeten 2 koffiebekers in. Als je ze nog kunt bijvullen zou ik dat zeker doen.

Gebruik daarvoor dan wel bijen uit het zelfde volk en laat deze ook eerst even staan.

groeten,

Tieme
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi Thijs,

Waarom heb je in die drie andere kastjes niet gewoon de doppen ingehangen. Dan lopen de doppen in het bevruchtingskastje uit en dat zou beter zijn voor de jonge koninginnen.

Ik zelf werk de met Apideakastjes. Deze kastjes zijn zo voorbereid dat je er een koninginnencel in kunt hangen. De laatste jaren vul ik, 11 dagen nadat ik heb overgelarft, mijn Apideakastjes met bijen en plaats in elk kastje één dop. Die loopt dan de volgende dag uit (dat controleer ik altijd wel even). Dan laat ik de kastjes nog één tot drie dagen dicht.

Groeten................

Gerard
Thijs Corporaal
Contacteer:

Bericht door Thijs Corporaal »

Hoi allemaal.Dus als ik het goed begrijp heb ik altijd gelukgehad met deze methode,de meesten laten ze 3 dagen opgesloten zitten.en Gerard met doppen inhangen had ik maandag even niet aangedacht blackoud mischien.Maar dinsdag krijg ik koninginnen van Josef Koller en moet ik dan toch maar de 3 dagen opsluiting en koel/donker wegzetten hanteren, bedankt voor jullie adviezen en tot de volgende keer Thijs
Plaats reactie