Terschelling kende ik goed genoeg van "vroeger" toen we er nog elke zomervakantie gingen kamperen. Nu was het tijd voor een weekendje Ameland. En het stelde niet teleur. Nes en Hollum zijn superleuke plaatsjes en de rest van het eiland mag er ook zijn; zeer veel afwisseling.
Dan de bijen...
Op vrijdagavond belde ik "Jan Kienstra" met de vraag waar het paringsstation precies was ...
De volgende dag naar de beschreven plek tussen " Hollum" en " Ballum"
Hier staan ze dan; al die bevruchtingskastjes :
Het is werkelijk prachtig om langs al deze bevruchtingskastjes te slenteren. het is een internationaal gebeuren. Er staan veel inzendingen tussen uit Belgie en Duitsland.
Geen van de inzenders hoeft zich zorgen te maken of de omstandigheden
voor bevruchting wel optimaal waren : Zaterdag gaf de digitale termometer van "super de boer" in Nes maar liefst 22 graden aan.
Iedereen weet dat super de beur altijd een beetje overdrijft, dus de werkelijke temperatuur zal wel tegen de 20 graden geweest zijn.
Veel belangrijker nog voor de inzenders is dat de darrenvolken stevig vlogen :
Maar vooral ook dat er door de volkjes volop stuifmeel werd binnegedragen. Een heel goed teken ...
Nog even een paar plaatjes dan omdat het allemaal zo mooi is; misschien herken je je eigen kastje wel ...
(zo hoort het)
en, te belangrijk om niet mee af te sluiten; nog wat darrevolken :
Ik heb dacht ik 12 grote kasten gezien met "darrevolken", maar
gekgenoeg geen enkele dar !! Zouden 12 darrevolken voldoende zijn
voor al die moertjes ???
wat de dracht op het eiland betreft; dat viel me niet tegen; op park "Boomhiemke" waar ik zat (op 2 km) vlogen de bijen volop op
de braam. Verder bloeit er daar momenteel veel liguster en veel
rozebottel. Ook heb ik bijen zien vliegen op witte klaver en klein hoefblad. Verder bloeit er heel erg veel Kamperfoelie, maar ik heb geen idee of ze hier iets mee doen? Misschien weet iemand of dit een drachtplant is ???
Thomas