Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door LWPisa »

L.S.,

2009 is het eerste jaar volledig zonder bedrading of kunstraat, alleen startstrips van een paar mm die in de zaagsnede geklemd zijn. Of een enkele bijgesneden oude raat. Alles op 35 mm, verzaagde 11 raams afstandstrips.

De jonge volken van mei zijn goed bezig alles uit te bouwen tot volle schoonheid en tevredenheid.

Voorheen was ik altijd aan het pielen met ijzerdraad om de toplatten van de kielers etc in ramen te binden. Gepruts en gedoe in vergelijking met het gebruik van tie-raps (kabelbinders).

De scherpte van de foto's is niet al te best, dat wordt mede veroorzaakt doordat ik de ramen nergens neer kan zetten en zowel raam als camera min of meer trillend omhoog houd.

Jonge volken in het Utrechtse
Afbeelding

Afbeelding

Jong volk van boven
Afbeelding

Van rechts naar links door het volk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toplatjes met tie-raps naar spaarkastraam
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De moer was er ook
Afbeelding

Het was heet.
Afbeelding

Afbeelding
AndreasH
Contacteer:

Re: Fotosessie natuurbouw en tie-raps

Bericht door AndreasH »

Echt heel erg leuk om te zien. En die mini-latjes vind ik toch wel zo schattig (-;
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

LWPisa schreef:2009 is het eerste jaar volledig zonder bedrading of kunstraat,

Dus ook de honingkamerramen Lennard? Dat gaat goed bij het slingeren?
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Yep. De HK raten zijn stevig genoeg, er is er geen 1 gesneuveld bij het slingeren. In tegenstelling tot de BK raten zijn de HK's vaak totaal vastgebouwd aan de onderlat.
Het heeft me vermoedelijk wel honing gekost. Maar warbouw viel me 100% mee, dat gebeurt niet vaak en is voorspelbaar en ook te corrigeren. De set-up levert veel mooie witte was op, zat voor een hoop startstrips.
Misschien ga ik wel een lange dikke startstrip toepassen voor HK raten zodat ze minder was hoeven te zweten. 20 cm lang, 3 cmhoog en 5 mm dik maar ik moet eerst een proces bedenken om die te maken.
Albert Stoter
Contacteer:

LWPisa schreef:Misschien ga ik wel een lange dikke startstrip toepassen voor HK raten zodat ze minder was hoeven te zweten. 20 cm lang, 3 cmhoog en 5 mm dik maar ik moet eerst een proces bedenken om die te maken.

Ik kwam dit tegen:
http://www.beginningbeekeeping.com/Maki ... ForTBH.PDF
Heb je daar wat aan?
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Ik kan me voorstellen dat je bk-ramen geen kunstraat meer gebruikt. Ik doe nog wel ijzerdraad spannen voor de stevigheid, maar misschien moet ik daar dus ook maar mee stoppen(ze bouwen er heel netjes doorheen trouwens). In was zitten ook belangrijke stoffen en kunstraat wordt ook behandeld om ze los te krijgen. Misschien niet echt slecht, maar de bijen weten zelf wel wat het beste is, dus laat ze maar zelf maken. Maar wat is de motivatie om ook hk-ramen zonder te doen?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Merci albert!

Mooie eenvoudige techniek die mogelijk het maken van wasplaten overbodig maakt!

Ik zal eens nadenken over een grondplaat met een paar "bokjes" erop om ramen/TL onder een hoek vast te zetten en bijbehorende metalen "clips"...het zou wel eens goed kunnen werken als de strip makkelijk los komt van de "clip". Kijken hoe lang en dik het kan worden voordat het fout gaat.

Waarom natuurbouw in de HK...ik wil zou weinig mogelijk vreemde was gebruiken en ik vind grote hoeveelheden raampjes bedraden en insmelten niet leuk. De bijen kunnen het prima zelf.

Toplatramen leveren me veel en makkelijk schone was op, na het slingeren met een mes uitsnijden en klaar voor hergebruik, ipv ramen uitsmelten etc. Ik kan ook altijd de keuze maken tussen raathoning of slingeren.

Het enige voordeel van bedrading vind ik dat je de ramen in het verticale vlak kan draaien, je kan er sneller/grover mee omgaan.
Albert Stoter
Contacteer:

LWPisa schreef:het zou wel eens goed kunnen werken als de strip makkelijk los komt van de "clip".

In de pdf staat dat ze daartoe de zinken strip inzepen. Eventuele zeepresten zullen ze daarna waarschijnlijk wel afspoelen.
Ik ben t.z.t. benieuwd of het heeft gewerkt!
LWPisa
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Heeft iemand een idee waar was het best NIET aankleeft...wat is beter glas of metaal?

L
pxsloot
Contacteer:

Bericht door pxsloot »

na het stollen zou je de mal heel even en snel kunnen verhitten. Iets van heet water of een gasbrander. Dan hoef je niet bang te zijn voor verontreiniging met zeep etc.
Zeker met een metalen mal zou dat prima moeten kunnen (geleiding van warmte enzo)

grgr

Peter S.

Onderteken de petitie http://stopbijensterfte.petities.nl
Plaats reactie