Nu ken ik de moeren nog uit m'n hoofd maar ik zie het onoverzichtelijk worden. Dus moet ik een lijst maken van wat ik aan moeren heb...ik heb nogal wat kruisingen tussen gebieden en dochters daarvan. Ik moet ook eens nadenken voor een slimme code anders worden het lange regels. Mijn huidige "stamboek" vermeldt jaar/plaats van geboorte en bevruchting en hetzelfde van de moedes van de moer. Als we een paar generaties verder zijn wordt het een halve bladzijde.
R09-nummer x plaats >> moeder R08-nummer x plaats >> moeder R07- nummer x plaats
Iemand een idee voor een slim stamboek?
L
Handige stamboek codering?
-
- Contacteer:
Re: Handige stamboek codering?
Lennard,
Je notities van elk jaar bewaren is voldoende.
Bovendien is het niet zo belangrijk meer wat 20 aanparingen geleden de oorsprong is van het resultaat.
Een pedrigee is pas echt interessant als na elke aanparing door een aantal imkers onafhankelijk van elkaar ervaringen worden uitgewisseld en dan liefst die imkers die geen volken/koninginnen verkopen.
Dirk
dertiende
Je notities van elk jaar bewaren is voldoende.
Bovendien is het niet zo belangrijk meer wat 20 aanparingen geleden de oorsprong is van het resultaat.
Een pedrigee is pas echt interessant als na elke aanparing door een aantal imkers onafhankelijk van elkaar ervaringen worden uitgewisseld en dan liefst die imkers die geen volken/koninginnen verkopen.
Dirk
dertiende
LWPisa schreef:Iemand een idee voor een slim stamboek?
Neem eens een kijkje op [url="http://pedigree.mellifica.be/home"]stambomen[/url] , wel je frans wat oppoetsen.
Groeten, Willem
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Merci!
Dirk...dat is HET leermoment van vandaag...ik had er nog niet zo over nagedacht.
Hoe verder terug hoe minder het effect en dus de relevantie van de afkomst.
Eigenlijk is het vooral nuttig om inteelt te voorkomen, om echt eigenschappen te selecteren moet je gewoon een grote populatie hebben en de bijen sterk evalueren. Wat er veel generaties terug gebeurde doet er niet zoveel toe.
Dirk...dat is HET leermoment van vandaag...ik had er nog niet zo over nagedacht.
Hoe verder terug hoe minder het effect en dus de relevantie van de afkomst.
Eigenlijk is het vooral nuttig om inteelt te voorkomen, om echt eigenschappen te selecteren moet je gewoon een grote populatie hebben en de bijen sterk evalueren. Wat er veel generaties terug gebeurde doet er niet zoveel toe.