zeer chagrijnig

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: zeer chagrijnig

Bericht door joselito »

Jeroenvt schreef:
Joselito, bijen houden kan ook iets anders zijn dan winstmaximalisatie. En jouw omstandigheden maken dat jij daar andere keuzes in moet maken. Maar het ge-emmer dat je iedere keer nieuwe moeren moet kopen omdat de F2, F3 etc onvoorspelbaar agressief zijn of andere onduidelijke eigenschappen hebben vind ik vervelender dan af en toe een steek. Heb ze dan ook niet in de achtertuin, maar ze staan wel langs een wandelpad, achter een haag, met een waarschuwingsbordje. Heb ook geen problemen met derden.

Jeroen, je kan ook een kweekkoningin kopen en daar van natelen. Je kan zelfs met meerdere mensen een koningin kopen en daar van omlarven.
wij kopen om het jaar één koningin voor 2 imkers. En dat vind ik nu juist het leuke aan bijen houden, het omlarven, de jonge koninginnen in bevruchtingskastjes onderbrengen en tenslotte als het lukt ze in grote kasten introduceren. De honing is enkel een noodzakelijk iets om mijn onkosten een beetje terug te verdienen. En geloof me winst is er geen en dat moet ook niet. Het is en blijft een hobby maar ik vind het wel mooi als het een beetje gaat zoals ik wil. En ook na 30 jaar blijft het nog boeiend omdat ieder jaar toch weer een beetje anders is
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Jawel, zolang je maar weet dat iedereen andere keuzes maakt en dat woorden als triest daar niet bij passen. Je trok het nogal in het extreme, niet iedere bastaard is een killerbee en rasbijen zijn zeker niet per definitie beter voor een beginner laat staan dat iedere imker daar behoefte aan zou hebben. Ik in ieder geval niet en zat beginners ook niet. Sterker nog, ik denk dat je zonder al dat koninginnekweekgedoe al genoeg te leren hebt als beginner en een bastaardje het juist makkelijker maakt. En als je wat "dichter bij de natuur" wil imkeren en af en toe wat experimenteert met schepzwermen enzo accepteer je misschien een steekje wat eerder als natuurlijk gedrag.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Jeroenvt schreef:
J ik denk dat je zonder al dat koninginnekweekgedoe al genoeg te leren hebt als beginner en een bastaardje het juist makkelijker maakt.

Jeroen, bij mij werd alles veel eenvoudiger toen ik besloot van die bastaardjes af te stappen. Vanaf dan begon het eindelijk op wieltjes te lopen. Maar dat was ook pas na 8 jaar imkeren. Beginners hebben het eenvoudiger nu. Hier hebben we nu het systeem van het peterschap. Een beginnende imker heeft een leraar die hem de praktisch kant van het imkeren bijbrengt.
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Vroeger noemde je dat hier een "Bijenvader", mijn vader had er ook één. En mijn kennismaking met bijen heb ik weer van mijn pa. Toen ik ze zelf nam heb ik wel de cursus gedaan en ik sta niet alleen met mijn bijen dus ik kan nog wel eens overleggen. Dat het bij jouw nu op wieltjes loopt is mooi, ik ken inmiddels ook zat andere verhalen, van imkers die via Carnica's naar Buckfast uiteindelijk (weer) bij bastaardjes terugkwamen. Ik weet niet wat waar is, alleen dat imkers erg eigenwijs zijn en dat al dat rassengedoe niet de enige oplossing van een probleem is en al helemaal niet zaligmakend.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Kijk als jij die bijen wil houden, voor mij niet gelaten zolang het hier maar niet in de buurt is, maar dat jij een beginnend imker dat ook gaat aanraden vind ik toch wel triest.
Jos, ik vind het triest dat je een beginnend imker sterk aanraadt om rasbijen te gaan houden. Ik ben 30 jaar geleden begonnen met bastaarden, even een enkel Carnicavolk gehad, maar dat beviel niet (stekers) en daarna jarenlang Buckfast. Nu sinds een jaar of 4 weer terug naar de bastaarden en zo zal het ook blijven. Ik weet dus waar ik het over heb.

Iedere beginner raad ik sterk aan met een bastaardvolk te starten. Die hebben nog eigenschappen die bij honingbijen passen en ze overwinteren veel sterker. Je moet je wat beter kleden, maar dat lijkt mij niet zo'n probleem. Het iedere 10 dagen nazien van de Buckfastvolken om zwermneiging te onderdrukken van begin mei tot half augustus was ik ook aardig beu geraakt. Nu laat ik ze zwermen en ik verlies er wel eens een. Geen probleem, want ik heb bijen genoeg en als het zwermen en zwermen scheppen niet meer bij het imkeren hoort, wat houdt de hobby dan nog in? Voor een beginner zijn dat fantastische ervaringen.
Onderstaande foto is nog uit mijn Buckfasttijd. Ik heb er geen heimwee bij, want het was zeer onnatuurlijk, maar wel leuk om ook meegmaakt te hebben. Ik ken de verschillen dus goed.
Groet, Albert

Afbeelding
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Misschien zou men iets méér naar de bijen moeten kijken, en iets minder kijken wanneer het jezelf goed uitkomt.
Van verschillende ervaren imkers heb ik al gehoord dat je na 15.00h eigenlijk níet meer aan je bijen moet komen; liever in de voormiddag. En mocht je de kosmos agenda eens raadplegen zul je zien dat er ook best een aantal dagen zijn dat je beter helemaal niet aan je bijen werkt. (Maar dat is al eens besproken hier)
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Wat voor bastaardbij je hebt is vrij sterk afhankelijk van hoeveel bijen je hebt en wie er in jouw buurt bijen hebben. Ik ben 2 jaar bezig met (bastaard)zustergroepjes op verschillende plaatsen in NL waar ik vrij zeker van ben buckfast/mellifera/carnica darren in de lucht zitten en dat levert redelijk verschillende bijen op qua kleur, broedlust en propolisgebruik.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

gelukkig beslissen we allemaal zelf wat voor bijen we heben waar we ze hebben en waarom we ze hebben.
dat geld ook voor de beginger.
Zowel straat bijen als rasbijen hebben hun voor en tegen voor de beginger, ik raad de mensen altijd aan absoluut niet alleen naar mij te kijken on/of te luisteren. en moedig ze ook aan om bij anderen rond te kijken en luisteren.
100 imkers is vaak ook 100 verschillende meningen en omstandigheden:D
wat voor mij en mijn bijenstand geld geld zeker niet altijd voor een ander, laat ze flink vergelijken en houd ze eventueel de voor en nadelen voor maar laat ze zelf beslissen.
Een beginger beleefd de dingen anders dan een oude rot, en voor hem/haar zijn mischien andere keuzes op dat moment meer van toepasing.
Leeren is ook een proces van fouten maken en konsekwenties gaan zien. Het ene ras vraag andere dingen dan het andere, en dat verschild dan ook nog eens per lokatie. Bijenhouders zijn meestal kopige en eigenzinige lieden (anders zouden ze nooit bijen gaan houden niet?)[;)] die hooguit luisteren maar toch zelf ook gaan expirementeren. ook dat hoort erbij.

vriendelijke groet
Semar (dominique)
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

mechelen.hans schreef:
Ik ga ze vanmiddag bedienen met een flinke slok suikerwater!
(...)
Nu maar een paar weken wachten tot ze wat rustiger worden.
(...)
Volgens mij is de Linde hier nu volledig over maar in de tuinen bloeit er natuurlijk nog van alles.
(...)

Hans, 'een paar weken wachten' is in jouw situatie van geprikkelde hongerige bijen niet verstandig, nu in deze drachtarme tijd. Kilo's moeten ze hebben, start met de inwintering, zeker nu je alles al twee weken geleden hebt geoogst!!
Verder, 'dracht': dat zijn bloeiende bomen, volle velden. Het blijkt dat wat er nu her en der in de tuinen bloeit echt niet genoeg is voor de bijen om van te leven, laat staan om er voorraad van op te bouwen..

Astrid
mechelen.hans
Contacteer:

Bericht door mechelen.hans »

Hans, 'een paar weken wachten' is in jouw situatie van geprikkelde hongerige bijen niet verstandig, nu in deze drachtarme tijd. Kilo's moeten ze hebben, start met de inwintering, zeker nu je alles al twee weken geleden hebt geoogst!!
Verder, 'dracht': dat zijn bloeiende bomen, volle velden. Het blijkt dat wat er nu her en der in de tuinen bloeit echt niet genoeg is voor de bijen om van te leven, laat staan om er voorraad van op te bouwen..

Astrid
Astrid,

Bedankt voor het advies. Ik zal ze in de komende dagen meer suikerwater geven.

Hans
Plaats reactie