akkerdistel

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

akkerdistel

Bericht door Oude Essink »

Over de Akkerdistel staat van mijn hand een artikel in Bijenhouden van deze maand. De gebruikte afbeeldingen zijn in digitale vorm te vinden op:
http://home.kpn.nl/o.essink.h.a/drachtplantenindex.htm
met groet,
Afbeelding
Hego
Contacteer:

Re: akkerdistel

Bericht door Hego »

Is de akkerdistel nu een goede drachtplant voor bijen of niet? Ik zie er veel hommels en vlinders op, echter geen bijen?

Henri
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: akkerdistel

Bericht door Oude Essink »

Als je mijn artikel leest, zul je tegenkomen, dat ik er zeer positief over ben. Als je op voornoemde website kijkt, zie je in de korte toelichting dat ik het over "een rijke bron van nectar en pollen" heb!
Als het je treft, dat er alleen maar vrouwelijke planten staan, zullen zij geen stuifmeel oogsten. Koster waardeert de plant met h/p 5 (het hoogste) en zo doen anderen. Vroeger, als in de polder het koolzaad was uitgebloeid, gingen wij "op de distel" staan en haalden er bij gunstig weer volle honingkamers weg.
Waarom jij er geen bijen op ziet is moeilijk te beoordelen; hoeveelheid planten, tijdstip van de dag waarop jij kijkt, andere dracht, behoefte van de betreffende bijen om te fourageren. Ik loop nogal eens in "de blauwe kamer" bij Wageningen. Als de distel daar bloeit, zijn er ook bijen.

Afbeelding
Plaats reactie