Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
Re: Introductie en Hopeloos moerloos F16 canica volk
Er is zelfs geen open broed meer, dat zegt dat het meer dan 21 dagen geleden is dat een moer werkstereitjes in het volk gelegd heeft.
Maar er kan nog steeds een koningin in lopen die niet komt uit de dop met een gat aan de zijkant van de gevonden dop want als een jonge koningin een andere koningin afsteekt dan doet ze dat vaak in de dop en dan zit er aan de zijkant een gat.
Koninginnen wachten vaak met leggen tot al het broed is uitgelopen vooral in grote volken.
Als je beginnend imker bent moet je vaker in je volken kijken en dan hoef je ze niet helemaal door te spitten maar even een paar ramen uit het broednest optillen en kijken naar (rechtopstaande) eitjes en goed verzegeld werksterbroed.
Dan weet je genoeg.
In de zwermtijd kijk je tussen de bakken(kiepen) als er daar geen doppen zitten alles weer dichtmaken en na een week weer kiepen.
Natuurlijk kan er hier ook geen koningin meer inzitten, niet teruggekomen van een orientatievlucht of bruidsvlucht.
Als je goede bevruchte koninginnen ergens aanschaft en wilt invoeren moet je dat doen in kleine stabile volkjes(paar ramen bijen) die net doorhebben dat ze moerloos zijn.
Allereerst moet er in dat oude volk een raam met broed in alle stadia, brias maar zelfs als er doppen aangezet worden laat je het volk zijn gang gaan en treedt je pas op als de eerste koningin uitgelopen is(Tuter).
Dat oude volk is absoluut niet geschikt om de jonge bevruchte koninginnen te ontvangen.
Ik zal jullie vertellen hoe ik het doe.
Na maandag ontvang ik een eilandbevruchte koningin en een K.I.bevruchte koningin.
Ik vraag de teler mij een paar dagen van te voren te waarschuwen en zodra ik dat bericht krijg maak ik op een paar vriendelijke sterke volken boven een moerrooster een nieuw volkje eigelijk een broedhoningkamer met 4 briasbroed en voldoende voer en verder kunstraat.
Het broed en bijen komt uit hetzelfde sterke volk.
Zodra ik de koninginnen ontvang zet ik deze kleine volkjes op eigen bodem ergens en laat ze twee uur afvliegen zodat er alleen jonge bijen over blijven, de vlieggaten worden tot 1 a 2 cm verkleint.
In het volkje zit voer, stuifmeelramen en broed eigelijk is het enige wat ze nodig hebben water, vocht en dat is eerst ook even toe te voegen na een paar uur beginnen de eerste vliegbijen het vocht op te halen.
In zulke volkjes kan je koninginnen vrij gemakkelijk invoeren via kooitjes of ev kunstdoppen.
De jonge volkjes moeten niet te lang moerloos zijn dan gaan ze nl. redcellen op het broed zetten en is de gunstige periode voorbij.
Dan zou je weer een dag of 8 moeten wachten alle doppen breken en na een paar uur een goedleggende koningin invoeren.
Enfin je moet je verstand gebruiken en alles goed voorbereiden.
Dirk
dertiende
Maar er kan nog steeds een koningin in lopen die niet komt uit de dop met een gat aan de zijkant van de gevonden dop want als een jonge koningin een andere koningin afsteekt dan doet ze dat vaak in de dop en dan zit er aan de zijkant een gat.
Koninginnen wachten vaak met leggen tot al het broed is uitgelopen vooral in grote volken.
Als je beginnend imker bent moet je vaker in je volken kijken en dan hoef je ze niet helemaal door te spitten maar even een paar ramen uit het broednest optillen en kijken naar (rechtopstaande) eitjes en goed verzegeld werksterbroed.
Dan weet je genoeg.
In de zwermtijd kijk je tussen de bakken(kiepen) als er daar geen doppen zitten alles weer dichtmaken en na een week weer kiepen.
Natuurlijk kan er hier ook geen koningin meer inzitten, niet teruggekomen van een orientatievlucht of bruidsvlucht.
Als je goede bevruchte koninginnen ergens aanschaft en wilt invoeren moet je dat doen in kleine stabile volkjes(paar ramen bijen) die net doorhebben dat ze moerloos zijn.
Allereerst moet er in dat oude volk een raam met broed in alle stadia, brias maar zelfs als er doppen aangezet worden laat je het volk zijn gang gaan en treedt je pas op als de eerste koningin uitgelopen is(Tuter).
Dat oude volk is absoluut niet geschikt om de jonge bevruchte koninginnen te ontvangen.
Ik zal jullie vertellen hoe ik het doe.
Na maandag ontvang ik een eilandbevruchte koningin en een K.I.bevruchte koningin.
Ik vraag de teler mij een paar dagen van te voren te waarschuwen en zodra ik dat bericht krijg maak ik op een paar vriendelijke sterke volken boven een moerrooster een nieuw volkje eigelijk een broedhoningkamer met 4 briasbroed en voldoende voer en verder kunstraat.
Het broed en bijen komt uit hetzelfde sterke volk.
Zodra ik de koninginnen ontvang zet ik deze kleine volkjes op eigen bodem ergens en laat ze twee uur afvliegen zodat er alleen jonge bijen over blijven, de vlieggaten worden tot 1 a 2 cm verkleint.
In het volkje zit voer, stuifmeelramen en broed eigelijk is het enige wat ze nodig hebben water, vocht en dat is eerst ook even toe te voegen na een paar uur beginnen de eerste vliegbijen het vocht op te halen.
In zulke volkjes kan je koninginnen vrij gemakkelijk invoeren via kooitjes of ev kunstdoppen.
De jonge volkjes moeten niet te lang moerloos zijn dan gaan ze nl. redcellen op het broed zetten en is de gunstige periode voorbij.
Dan zou je weer een dag of 8 moeten wachten alle doppen breken en na een paar uur een goedleggende koningin invoeren.
Enfin je moet je verstand gebruiken en alles goed voorbereiden.
Dirk
dertiende
- Barbapapa
- Contacteer:
Wat een hoop advies/tips, bedankt allemaal.
Dirk, ik ga je methode aan de imker in mijn buurt voorleggen in de hoop raampjes met broed te krijgen.
Even wat details:
34 dagen geleden, broedbak er onder en honingkamer er boven, broedkamer was prop vol en de honingkamer had ik net gekregen.
Broed ik alle stadia.
27 dagen geleden heb ik broed in alle stadia gezien, en daarom de aanwezige moerdop verwijdert. Zo groen als ik ben had ik eigenlijk een nieuw volkje kunnen stichten in mijn 6 ramer, had ik het nu mooi kunnen verenigen.
15 dagen geleden zag ik geen eitjes meer, wel open broed. Het volk was niet blij met mijn bemoeizucht. Ik hoopte dat ze een nieuwe koninginnen doppen zouden maken.
6 dagen geleden, heb ik de honing er af gehaald op advies van de imker, hij was bezorgt dat de honigcellen niet verder gesloten zou worden. Dat heb ik gedaan, ik heb maar 4 ramen er uit gehaald 50% gesloten.
Toen zag ik dat er zelfs geen gesloten broed meer was. Terwijl ik hoopte dat de moer weer aan de leg was. I had 15 dagen geleden in actie moeten komen.[B)]
Groetjes,
Raymond
Dirk, ik ga je methode aan de imker in mijn buurt voorleggen in de hoop raampjes met broed te krijgen.
Even wat details:
34 dagen geleden, broedbak er onder en honingkamer er boven, broedkamer was prop vol en de honingkamer had ik net gekregen.
Broed ik alle stadia.
27 dagen geleden heb ik broed in alle stadia gezien, en daarom de aanwezige moerdop verwijdert. Zo groen als ik ben had ik eigenlijk een nieuw volkje kunnen stichten in mijn 6 ramer, had ik het nu mooi kunnen verenigen.
15 dagen geleden zag ik geen eitjes meer, wel open broed. Het volk was niet blij met mijn bemoeizucht. Ik hoopte dat ze een nieuwe koninginnen doppen zouden maken.
6 dagen geleden, heb ik de honing er af gehaald op advies van de imker, hij was bezorgt dat de honigcellen niet verder gesloten zou worden. Dat heb ik gedaan, ik heb maar 4 ramen er uit gehaald 50% gesloten.
Toen zag ik dat er zelfs geen gesloten broed meer was. Terwijl ik hoopte dat de moer weer aan de leg was. I had 15 dagen geleden in actie moeten komen.[B)]
Groetjes,
Raymond
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Raymond
Als ik dit zo lees denk ik, omdat je zegt de moerdop verwijderd, dat het hier gaat om een stille moerwisseling. Als het volk rustig is en niet "huilt" zit er een moer in die waarschijnlijk binnenkort aan de leg gaat. Zolang er geen eierleggende werkbijen zijn neemt dit volk een leggende koningin aan als er geen koningin inzit (hopeloos moerloos is wat je kunt controleren door een raam larfjes in te hangen).
ad staals
Als ik dit zo lees denk ik, omdat je zegt de moerdop verwijderd, dat het hier gaat om een stille moerwisseling. Als het volk rustig is en niet "huilt" zit er een moer in die waarschijnlijk binnenkort aan de leg gaat. Zolang er geen eierleggende werkbijen zijn neemt dit volk een leggende koningin aan als er geen koningin inzit (hopeloos moerloos is wat je kunt controleren door een raam larfjes in te hangen).
ad staals
- Barbapapa
- Contacteer:
Hallo Ad,
Ik heb even geklopt, zoals reeds eerder aangegeven.
Geen gehuil, wel gezoem, alsof; "als je nog een keer klopt kloppen wij jou :D
Dus heb ik de moeren iets te vroeg besteld. Ik ga evengoed een broedraam vragen voor een tweede volk.
Overigens, hoe moet het huilen dan klinken, of is dat huilen het zoemen wat ik hoor. 1 klop, 1 korte zoem (1 sec).
Groetjes,
Raymond
Ik heb even geklopt, zoals reeds eerder aangegeven.
Dus heb ik de moeren iets te vroeg besteld. Ik ga evengoed een broedraam vragen voor een tweede volk.
Overigens, hoe moet het huilen dan klinken, of is dat huilen het zoemen wat ik hoor. 1 klop, 1 korte zoem (1 sec).
Groetjes,
Raymond
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Ik ga evengoed een broedraam vragen voor een tweede volk.
Als je nu nog een koningin moet kweken voor een tweede volk kom je wel te laat. Het duurt vanaf nu 6 weken voordat je jonge bijen hebt. Het is nu tijd om je volk in te winteren.
Dat huilen hoor je als je de kast open maakt. de bijen staan dan ook te waaieren.
ad staals
Barbapapa schreef:Ik heb even geklopt, zoals reeds eerder aangegeven.
Ik heb een volk met koningin en een moerloos volk, als ik even hard klop op de kast hoor ik nauwelijks verschil. Hoe harder ik klop hoe harder/langer er gezoemt wordt... Dus dat kloppen is volgens mij niet helemaal waterdicht...
- Barbapapa
- Contacteer:
Aha, dat waaien dat zag ik 15 dagen terug al en nu (vanmiddag) ook voor het vlieggat. Op de treeplank staan geen nietsnutten niks te doen. Een groepje van 5 darren laten zich voeren door werksters. Bijen vliegen af en aan, sommige met dikke roze stuifmeel klompjes. Je zou zeggen dat er niets aan de hand is.
Groetjes,
Raymond
Groetjes,
Raymond
Bij mij stonden zo ook te waaien op de vliegplank, maar evengoed bij de kast mét koningin... [:)]
En ook komt er stuifmeel binnen bij het (zeker) moerloze volk... [:)]
En ook komt er stuifmeel binnen bij het (zeker) moerloze volk... [:)]
- Barbapapa
- Contacteer:
Ik heb een volk met koningin en een moerloos volk, als ik even hard klop op de kast hoor ik nauwelijks verschil. Hoe harder ik klop hoe harder/langer er gezoemt wordt... Dus dat kloppen is volgens mij niet helemaal waterdicht...
Dat klopt:D
Wat zou nu verstandig zijn, bv; ik zie volgende week eitjes, misschien ook broed, dat betekend nieuwe moer of leggende werkster. Hoe krijg ik dan toch de nieuwe moer er in? Ik wil dan natuurlijk van een F16 naar een F1 volk.
Groetjes,
Raymond
- Barbapapa
- Contacteer:
joselito schreef:Barbapapa schreef:
Ik heb 2 speeldoppen gevonden en een moerdop, maar deze is aan de zijkant kapot (open) en het is leeg.
Stad en land afgebeld, opzoek naar een volkje om te verenigen, geen succes.
Nu heb ik een 2 moeren besteld in Duitsland bij Heinz Pieper, nu is mijn vraag: Hoe kan ik het inlopen van deze moer het best doen, gezien er alleen nog vliegbijen over zijn en gezien de periode van het jaar?
Dat is een probleem. Je hebt enkel nog oude bijen en dan is het moeilijker om een koningin in te voeren. Bovendien weet je niet of er geen koningin in de kast zit. De uitgebeten dop betekent dat een andere dop is uitgelopen en dat ze deze uitgebeten hebben. En daarna is de koningin achter gebleven bij de bruidsvlucht.Open broed geven zou hier uitsluitsel kunnen geven. Als ze na twee dagen redcellen hebben zijn ze inderdaad moerloos. Broed geven voorkomt ook ander probleem. En dat is als er inderdaad geen koningin in de kast zit, de werksters al snel kunnen gaan leggen en dan is het onmogelijk om nog een bevruchtte koningin in te voeren. Ken je geen imker die aan omlarven doet? Een aantal omgelarfte doppen alleen zou ook al genoeg zijn om te weten of er een koningin inzit en om te voorkomen dat de werksters gaan leggen.
Als je ze in twee deelt kan ze natuurlijk maar in een kast zitten als er een koningin in de kast zou zitten en aangezien je twee koninginnen bestelt hebt kan je natuurlijk op twee paarden wedden.
Als je de koninginnen in plastic kooitjes krijgt hoef je enkel de begeleidende bijen eruit te laten ( doe dit wel binnenshuis tegen een venster), het lipje uit te breken en het kooitje tussen de ramen te hangen.
Bedankt joselito,
Om zekerheid te krijgen, probeer ik morgen open broed te regelen.
Groetjes,
Raymond