gemeenten en braakliggende gronden..

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

gemeenten en braakliggende gronden..

Bericht door remolen »

ik zie onderweg in landbouw gebieden steeds meer stukjes waar een bloemenmengsel is ingezaaid. Daar staan nu zonnebloemen, klaprozen en vele bloemsoorten meer. Ik geloof dat de mensen die deze grond bezitten hier subdidie voor krijgen. Vaak wordt er niet eens nagegaan of er imkers in de buurt zitten maar is het als bevordering van alle insectensoorten waaronder de honingbij..

Bordjes met het logo van de NBV staan er ook bij dus die zullen er ook wat van af weten.

NU het volgende idee. Er ligt best veel grond braak op het moment in en rond assen. is het geen idee om de gemeente volgend jaar er op te attenderen dat het goed voor insecten waaronder bijen zou zijn om deze gronden met zon zaad mengsel in te zaaien.? Wellicht kan de gemeente er zelfs subsidie voor krijgen?

Wie weet hier meer over
Groet Rene
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: gemeenten en braakliggende gronden..

Bericht door Astrid Schoots »

remolen schreef:
NU het volgende idee. Er ligt best veel grond braak op het moment in en rond assen. is het geen idee om de gemeente volgend jaar er op te attenderen (..)

Heel goed idee, maar ondertussen kan je nu alvast een handje phacelia strooien, dat bloeit met een paar weken!
Er zijn vast nog meer planten die voor de najaarsbloei geschikt zijn (en nu nog gezaaid kunnen worden), maar daar kom ik zo gauw niet achter.
Astrid
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

Borage, gele mosterd en phacelia.
ik ga vaak een rondje door mijn bijenweide lopen.
op braakliggende stukjes worden voorzien van een paar royale handen zaad.
vooral borage kan nog wel enige keren terug komen (zaait zichzelf makelijk uit)

Semar (dominique)
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Boekwijt kan ook nog. Ook handig dat je er vervolgens meel van kunt maken ((-: Is wel vorstgevoelig dus nu zou het misschien nog kunnen, 'n maand later vermoedelijk niet meer.
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door remolen »

ik heb phacelia zaad.

3 kg. :) gekregen

Maar nu heb ik een heel groot braakliggend terrein waar ik het mag zaaien. Het ontbreekt me echter aan tijd om dat hele stuk om te ploegen. Als ik de grond gedeeltelijk los woel met een grove hark kan ik het dan tussen het groeiende gras zaaien of komt er dan niks van terecht?

Groet Rene.
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Beste zou zijn dat er iemand met een zeis overheen zou gaan. Dan is het gras in ieder geval kort en krijgt het zaad nog wat licht. Is ook makkelijker om er vervolgens met een cultivator (zo'n 3-tand) doorheen te gaan om het los te woelen. Als het kweekgras is dan heb je er trouwens wel wat meer moeite mee door de wortelstokken die het spul maakt.

Maaruhm... Probeer het eens. En jah, iemand met een zeis vinden is op zich niet zo moeilijk (bied me bij dezen vrijwillig aan om te komen oefenen (-; ) maar wanneer....

Groeten,

Andreas
Plaats reactie