Tak Tik (amitraz)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
malle pietje
Contacteer:

Re: Tak Tik (amitraz)

Bericht door malle pietje »

A.A. Staals schreef:
LWPisa schreef:Puur voor bestuiving lijkt me enige zwerm- en steeklust me geen probleem, je hoeft er dan niet zachtaardig zonder pak mee te imkeren.

Het ligt er maar aan wat bestoven moet worden. Bij bestuiving onder glas is steken en zwermen taboe. Het is geen probleem voor de imker, maar wel voor de mensen die er werken.

ad staals

Sorry maar die fok progamma's.Laat eens een imker met zeer veel ervaring antwoorden.?
Vroeger,(ik lijk wel oud),toen ging je drijfvoeren in de hoop op veel(3a4ramen broed)winterbijen.Nu:Ik hoop dat het leggen ophoud want als dit maar goed gaat.

good goan.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

LWPisa schreef:
We zullen zien. Als de chemische bestrijdende imkers mazzel hebben dat sterfte echt aan de Varroa ligt en de bestrijdingsmiddelen echt niet slecht zijn voor bijen EN de mijten niet tegen alles resistent worden dan kunnen ze dat tot in lengte van dagen doen.

Zo niet dan zien we ze snel terug als er tolerante bijen te koop zijn. En dan stappen de grote (bestuivings)imkers ook gelijk over op zo'n bij.

Dat varroa de hoofdoorzaak is voor de sterfte, daarvoor zijn in elk geval zeer sterke aanwijzingen:
In een gebied waar imkers die tijdig beginnen met bestrijding en op zelfde manier bestrijden hebben nooit sterfte, terwijl de buurman die dit niet op de zelfde manier doet elk jaar uitval heeft. Voor mij is het in elk geval duidelijk dat goede bestrijding minder sterfte geeft.
Een bij die geen last heeft van varroa is natuurlijk welkom, maar moet ook nog aan een aantal andere eisen voldoen.

ad staals
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Bijen die bezig zijn op het gewas steken volgens mij nauwelijks. Althans dat is de ervaring die ik heb met afrikaanse bijen...als je bij/aan hun kasten komt dan steken ze je lek maar op de bloesem letten ze niet op je. Er valt vast wel een opstelling te bedenken voor bedekte teelten, in Mexico enzo gebeurt dat ook.
Maar dat steekgedrag is misschien ook tijdelijk, als we een tolerante bij hebben kunnen we selecteren op zachtaardigheid.

Als je op zeker wil/moet spelen dan is "volledige bestrijding" maw de mijten voortdurend/sterk bestrijden met chemische middelen een optie...maar de eventuele nadelen zijn bekend.

Er zijn ook mensen die minimaal/niet zomers behandelen en die geen sterfte hebben. Er zijn imkers met honderden volken die maar minimaal met zuren bestrijden en die geen/weinig sterfte hebben. Waarom zouden die niet aan de amitraz/coumaphos zitten?

MallePietje...je ziet het effect van 50 jaar fokken op broedlust en zwermtraagheid. Als we zo'n inspanning nou ook eens doen voor ziektetolerantie.
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Ik behandel de bijen 2 maal, 3 aug. en 14 dagen later met Api life var.
Meer behandel ik niet en het resultaat mag er zijn al 8 jaar.
In de vereneging doen we dit zo en er zijn bijna geen doden volken.
Ook geen zuren of amitrast,waar om een risico lopen als het niet nodig is.
Van api life var is bekend dat het geen enkele sporen in was en honing nalaad.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Plaats reactie