aziatische hoornaar, opmars ener plaag??

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

aziatische hoornaar, opmars ener plaag??

Bericht door jjmvaningen »

Het blijkt dat de aziatische hoornaar vaste voet op europese bodem heeft gedaan, te beginnen in z-frankrijk.
Het beeste schijnt niet al te vriendelijk te zijn voor de europese bij.

Ik ben benieuwd of dit insect europa snel(ler) veroverd dan zijn gevreesde bijenkastkever.

Zie voor berichtgeving:
http://www.nu.nl/algemeen/2064979/aziat ... rijk-.html
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: aziatische hoornaar, opmars ener plaag??

Bericht door Bart de Coo »

Op vakantie in Frankrijk ontdekte ik hoe je 'Aziatische hoornaar' in het Frans vertaalt, namelijk als 'frelon asiatique'. Stel Google in op 'Frans' en je hebt bij dezen de zoekterm cadeau gekregen.

Waar je in de berichtgeving volgens mij een beetje voor moet oppassen, dat is die typische Telegraaf-benadering van dieren. De Telegraaf deelt ze grofweg in, in twee categorieen. De eerste is lief, snoezig, schattig en zielig ('Dronken jongeren treiteren en mishandelen paard op gruwelijke wijze!!!') en de tweede is afschuwelijk, afschrikwekkend, levensgevaarlijk en getsejekkiederriebleh ('Haaien voor de Noordzeekust gesignaleerd!!!'). Dat dit soort journalistiek het gezonde verstand en de nuance bepaald geen dienst bewijst, behoeft hopelijk geen betoog. Deze benadering tref je niet alleen aan in de Telegraaf, maar ook en vooral in buitenlandse boulevardbladen, zoals The Sun (GB), Bild (D) of Midi Libre (F).

Toch maar even wat minder sensatiebeluste artikelen afwachten voordat we ons de stuipen op het lijf laten jagen, alhoewel het artikeltje van Nu.nl nogal mild klinkt.

Groet,

Bart de Coo
Plaats reactie