Leuk filmpje gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=Q8b4k-RI ... r_embedded
Zo kan het ook natuurlijk. Kost waarschijnlijk wel wat honing maar dan hoef je in ieder geval geen slinger aan te schaffen.
Ook een manier om honing te oogsten
Re: Ook een manier om honing te oogsten
Ik ga toch liever voor de slinger. Im moet bijna overgeven als je die smurrie ziet wat hij er van maakt. Ik durf te wedden dat die honing minder zuiver is dan als je het met de slinger haalt.
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Robbert,
Dat ben ik niet met je eens. Ik zie niet in wat die verontreiniging zou moeten veroorzaken. Als hij met een rooster werkt, dan zit er dus nauwelijks stuifmeel in de honing, en als er al wat in zou zitten, wat dan nog?
Nee, sterker nog, honing op deze manier oogsten - altijd raathoning! - zal juist met veel minder verontreiniging gepaard gaan, immers, je oogst altijd uit maagdelijke raat. De 'presentator' vertelt dat zelf trouwens ook in het filmpje.
Ik had deze manier al eens beschreven gezien op een site over bovenlatkasten. Ook voor die kasten is de methode dus zeer geschikt. Misschien ook wel voor korven. Dit lijkt mij allemaal veel makkelijker dan persen.
Groet,
Bart de Coo
Dat ben ik niet met je eens. Ik zie niet in wat die verontreiniging zou moeten veroorzaken. Als hij met een rooster werkt, dan zit er dus nauwelijks stuifmeel in de honing, en als er al wat in zou zitten, wat dan nog?
Nee, sterker nog, honing op deze manier oogsten - altijd raathoning! - zal juist met veel minder verontreiniging gepaard gaan, immers, je oogst altijd uit maagdelijke raat. De 'presentator' vertelt dat zelf trouwens ook in het filmpje.
Ik had deze manier al eens beschreven gezien op een site over bovenlatkasten. Ook voor die kasten is de methode dus zeer geschikt. Misschien ook wel voor korven. Dit lijkt mij allemaal veel makkelijker dan persen.
Groet,
Bart de Coo
Het enige waar ik dan nog over twijfel is de zeer donkere raat van sommige ramen. De vuilstoffen die klein genoeg zijn zullen in de honing terecht komen hoe goed je ook filtert. Bij slingeren blijft de raat redelijk heel en komt immers alleen de honing eruit. Ook vind ik de emmers vies waarmee hij bij de standen staat. Dat is natuurlijk geen argument want een slinger kan ook "vies" zijn. Maar goed ik doelde eigenlijk alleen op de werkwijze en dat prakken. Ik zou zonder meer de honing eten maar het zelf niet op die manier "uitvoeren". Ik hoef ook niet te zien dat mensen met hun voeten in de wijn hebben gestaan die je later drinkt.