Plastic folie op bovenlatten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
marc
Contacteer:

Re: Plastic folie op bovenlatten

Bericht door marc »

Roger, een bevriend imker uit Vielsalm zocht ook naar een vochtoplossing voor zijn houten kasten. Hij ontwierp dubbelwandige houten kasten met 4 schouwkanalen in de dubbele wand. De inlaatmonden bevonden zich in de wanden net onder de dekplank (in iedere wand 1), de uitlaatmonden ongeveer 20 cm lager aan de buitenzijde. Hij creëerde daarmee een continue kleine luchtstroom naar buiten. Het gevolg was dat kort bij de monden de kastwand droger was maar op amper 3.5 cm van de monden al terug condens vertoonde. Bovendien was de tocht de bijen blijkbaar te veel want ze kitten de inlaatmonden telkens dicht.
1 of meerdere plaatselijke openingen haalt het vocht niet weg, daarvoor heb je een volledig ademende dekplaat nodig die over het ganse oppervlak vocht doorgeeft naar boven. In jouw geval zal de opening in de vastgekitte plastiek via het bijenstraatje eronder wat verluchting geven naar boven, de rest blijft vochtig. Daarbij moet het vocht boven ook weg kunnen zonder te tochten anders heeft het nog geen zin.
Als ik het had over 'slecht gebouwde kasten' dan antwoordde ik daarmee op wat eerder gezegd was dat men plastiek diende te plaatsen omdat anders het deksel aan de ramen wordt vastgebouwd. Dat een bijenkast de bijenruimte respecteert lijkt me toch één van de eerste dingen waar een kastbouwer naar moet kijken of niet ?
Ik sprak in het algemeen over alle 'kasten' omdat iemands kasten bespreken al eerder gevoelig lag. Jij voelt je blijkbaar aangesproken met je Segebergers [:)]

e.a. Geurtsen zegt :
Als de volken zijn afgedekt met plastic folie met daarboven bijvoorbeeld een Segeberger (kunststof) deksel dan zal er absoluut geen condensvorming optreden

Aan je eerste zin vermoed ik dat je wat van de fysische wetten die spelen bij condensvorming afweet. Maar wellicht ken je het binnenklimaat van een bevolkte Segeberger bijenkast niet goed.
Als ik u meegeef dat van september tot eind maart de buitenste censoren net onder de dekplank in een Segeberger RV's aangeven die niet onder de 98% komen dan laat ik je zelf berekenen hoe dik het deksel wel niet moet zijn om, bij de gebruikelijke temperaturen daar (tussen de 1,8 en 8,4°C als de tros mooi in het midden zit), geen condens te geven.
Bovendien zit de Segeberger met een enorme koudebrug in de waterzuigende sponning waar het deksel op de romp steunt, waardoor daar de in rekening te brengen isolatiedikte zelfs terugvalt tot de dikte van de opgaande tand. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat bij de Segeberger eerst condens optreedt rondom aan de randen.
Veel rekenplezier.
Eddy Geurtsen
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Plastic folie op bovenlatten

Bericht door Eddy Geurtsen »

Marc, je noemt temperaturen van 1,8 tot 8,4 graden Celcius die zouden heersen juist onder de dekplank van de Segeberger in de winterdag. Deze waarden kunnen alleen maar bereikt worden als het buiten wel erg flink vriest, iets dat niet zoveel voorkomt, je gaat uit van een erg extreme situatie.
Het zal vaker voorkomen dat we te maken hebben met temperaturen rond het vriespunt, waarbij het condensatiepunt veel verder naar buiten zal komen te liggen (de folie op de raampjes zal trouwens ook nog werken als dampdichte laag).
Vr.gr. Eddy
Plaats reactie