Echte bittere honing komt van de aardbeiboom (Arbutus unedo). Deze groeit in het wild in Zuid-Europa (daar waar veel tamme kastanjebossen zijn). Alleen de Italianen schijnen deze honing te waarderen. In Frankrijk, waar ik die honing eens in de vier jaar koop (zolang gaat een potje echt wel mee), is deze honing wel te koop maar niet veel verkocht. De boom heet daar "arbusier".
Bij een honingkeuring in Nederland werd deze honing door Nederlandse imkers als "vies" ervaren. In Nederland alleen als kuipplant dus daar zal de bittere, in Nederland geoogste honing, wel niet van zijn.
Een Nederlandse kok zag mogelijkheden om deze honing in speciale gerechten te gebruiken
Rob
Bittere honing
Moderator: maartenkleijne
- Gerard van Gastel
- Contacteer:
Re: Bittere honing
Hallo Woud,
Ik weet dat er een Pernettya kweker in Reeuwijk zit, en dat er nektar gehaald wordt van deze plant. (Ben zelf ook Pernettyakweker)
Maar de voorjaarshoning heeft bij mij zeker geen bittere smaak, er zal ongetwijfeld op andere planten gevlogen worden.
Ik weet dat er een Pernettya kweker in Reeuwijk zit, en dat er nektar gehaald wordt van deze plant. (Ben zelf ook Pernettyakweker)
Maar de voorjaarshoning heeft bij mij zeker geen bittere smaak, er zal ongetwijfeld op andere planten gevlogen worden.
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Bittere honing
Hoi Woud,
Stond er in de buurt van je bijenstal misschien boekweit? Afgelopen zondag heb ik bij een Duitse imkervereniging waar ik lid van ben, honing geproefd. Volgens analyse bevatte deze honing slechts 1,5% boekweit pollen. Toch proefde je de bittere nasmaak van de boekweit heel goed.
Groeten..............
Gerard
Stond er in de buurt van je bijenstal misschien boekweit? Afgelopen zondag heb ik bij een Duitse imkervereniging waar ik lid van ben, honing geproefd. Volgens analyse bevatte deze honing slechts 1,5% boekweit pollen. Toch proefde je de bittere nasmaak van de boekweit heel goed.
Groeten..............
Gerard