Layens kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Albert Stoter
Contacteer:

Layens kast

Bericht door Albert Stoter »

Graag wil ik jullie attenderen op de Layens kast, die vandaag op Imkerpedia is gekomen.

Ik vind het vooral leuk dat deze kast toplatten heeft zonder tussen openingen (die dus zelf de bovenkant afsluiten zoals ook bij de Top Bar Hive).
En ook de modernisering van die kast door ene Jean Hurping, mag er zijn. Het resultaat daarvan is bijna een meubelstuk.

Zie http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Layens_kast

Imkerpedia heeft inmiddels 329 blz.
Duppie
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Layens kast

Bericht door Duppie »

Als je deze kast wilt verbeteren zou je een extra 35mm toplatje 7 mm onder de toplat kunnen bevestigen. De bijen kunnen dan over de raten heen en weer, maar bij inspectie komen niet alle straatjes bijen meekijken (vgl doek). Interessante kast. Prima Wiki

Maarten

Albert Stoter schreef:.

Ik vind het vooral leuk dat deze kast toplatten heeft zonder tussen openingen (die dus zelf de bovenkant afsluiten zoals ook bij de Top Bar Hive).

agastache
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door agastache »

bij de "verbetering van de layens kast door Jean Hurpin werden zoals getoond aan weerszijden van het broednest, bestaande uit 9 ramen, 5 extra honingramen aangebracht. Wat niet zo duidelijk uit de tekening blijkt is dat Hurpin de raamafstand van deze honingraten tot 45 mm vergrootte, dit om te voorkomen dat de moer hier een broednest zou gaan maken. Ik vraag me dan af of het niet een geweldige kliederzooi wordt met deze spekraten bij het slingeren.
groeten meindert
lieven busschaert
Contacteer:

Bericht door lieven busschaert »

Kan iemand me vertellen wat de meerwaarde is aan deze kasten?
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

Lieven,
Je moet deze kast enerzijds in historisch perspectief zien (de eerste met losse bouw in Frankrijk), anderzijds probeert Layens zo te voldoen aan door Huber beschreven criteria.
In spanje wordt deze kast blijkbaar ook nu nog nog veel gebruikt om van dracht naar dracht te trekken (omdat ze - als kist - gemakkelijk te verplaatsen zijn).
Deze info staat overigens ook op die pagina op Imkerpedia.

Als ik hier melding maak van een bepaalde kast op imkerpedia dan is dat vaak omdat er interessante weetjes bij staan. Niet als reclame voor die kast op zich.
Door het bekijken van die kasten uit het verleden, worden de kasten in het heden minder vanzelfsprekend (en des te knapper). Ik vind dat zelf heel leerzaam.
Plaats reactie