De afgelopen week viel me weer op hoe goed de rozemarijn nog werd bevlogen.Zonnig weer rond de 22 graden(inmiddels regent het bij 14 graden) Ik heb een heg staan van ongeveer 15 meter lang met 7 jaar oude rozemarijn struiken. Bloeit vanaf juni/juli tot ver in november.Nu de klimop uitgebloeid is en er verder, behalve wat asters niets meer bloeit, wordt de rozemarijn druk bezocht. In de drachtplantenlijst van het imkerforum kom ik hem niet tegen. In een andere lijst staat hij vermeld met een waardering van 1 voor nectar en 0 voor pollen op een schaal van 5. Komt het omdat deze plant in nederland niet voldoende winterhard is ?
groeten, meindert
rozemarijn
Moderator: maartenkleijne
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: rozemarijn
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/rozemarijn-honing.jpg[/img]
Hallo Meindert,
Rozemarijn is bij ons niet inheems en was vroeger, toen wij nog koude winters beleefden, niet winterhard. De plant scoorde bij ons derhalve laag als nectar- en pollenleverancier.
In Zuid-Europa kom de plant rijkelijk voor in de natuur en als cultuurplant wegens de krachtige medicinale eigenschappen. Imkers zetten er hun bijen op en oogsten rijkelijk honing. Romarin-honing behoort tot de vaste voorraden van de Zuidfranse imker. Pollen levert de plant minder: de meeldraden van de bloemen zijn grootdeels rudimentair.
Evenals jij heb ik al jaren een prachtige haag Rozemarijn struiken staan, die ieder voorjaar en vaak ook nog herfst rijkelijk bloeien en veel van mijn bijen naar zich toelokken. Het kan niet anders, dan dat zij rijkelijk honing leveren. Onze winters zijn milder geworden en mijns inziens kan de Rozemarijn onze bijen een goede drachtaanvulling bieden.
hennie oes
Hallo Meindert,
Rozemarijn is bij ons niet inheems en was vroeger, toen wij nog koude winters beleefden, niet winterhard. De plant scoorde bij ons derhalve laag als nectar- en pollenleverancier.
In Zuid-Europa kom de plant rijkelijk voor in de natuur en als cultuurplant wegens de krachtige medicinale eigenschappen. Imkers zetten er hun bijen op en oogsten rijkelijk honing. Romarin-honing behoort tot de vaste voorraden van de Zuidfranse imker. Pollen levert de plant minder: de meeldraden van de bloemen zijn grootdeels rudimentair.
Evenals jij heb ik al jaren een prachtige haag Rozemarijn struiken staan, die ieder voorjaar en vaak ook nog herfst rijkelijk bloeien en veel van mijn bijen naar zich toelokken. Het kan niet anders, dan dat zij rijkelijk honing leveren. Onze winters zijn milder geworden en mijns inziens kan de Rozemarijn onze bijen een goede drachtaanvulling bieden.
hennie oes
-
- Contacteer:
Ik heb hier bij mij jarenlang enkele "struikjes" rozemarijn in de tuin gehad ,beschut van de noorderwind door mijn serre .
En toch..........vorig jaar met die -16° die we hier kenden hebben ze het niet overleefd.
Na de winter ga ik mij die toch terug aanschaffen.
groetjes
roger
En toch..........vorig jaar met die -16° die we hier kenden hebben ze het niet overleefd.
Na de winter ga ik mij die toch terug aanschaffen.
groetjes
roger
-
- Contacteer:
Allereerst mijn deelneming Roger! Zou er ook een aantal willen aanschaffen (ken jij een kweker?). Zijn er ondersoorten?