kunstof wasramen.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door Cor Van Pelt » za 26 dec 2009, 23:35

Maartin, Je zet een paar kunststof "frames"ramen tussen,of aan de zijkant van de kast. Om met die manier de bijen daar heen te "lokken".Of is dit verkeerd Nederlands?
Groeten uit Alberta. CVP

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door Jeroenvt » zo 27 dec 2009, 10:42

Je bedoelt dus tussen twee uitgebouwde ramen (of naast een uitgebouwd raam indien aan de zijkant) zet je een kunststofraam? Ongeveer zoals een raam zonder kunstraat?

Wat ik mij afvraag, ik heb ergens eens gelezen dat de productie van was nogal wat honing kost (als in minder opbrengst). De kwaliteit van de zelfgeproduceerde was is natuurlijk wel veel beter (zelfs gezonder voor de bij) en daarom imker ik zonder kunstraat en neem dit verlies voor lief (1kg was kost 4kg honing??). Is de laag was die je op deze kunststof aanbrengt zo dik als kunstraat en gaat dit voordeel weer verloren, waarbij het enig voordeel dus een goede wapening is, of moeten de bijen nu juist hun eigen was produceren.


--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

Marco en Ingrid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 04 jan 2009, 15:24
Locatie: Sweden
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door Marco en Ingrid » zo 27 dec 2009, 11:11

Cor Van Pelt schreef:
Marco,

In Noord Amerika zijn er niet enkele,maar honderderden imkers die met kunstraar/frames werken. Je moet er lokframes bij in zetten. Ze worden mooi uitgebouwd.
Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.


Ik zal dat komende voorjaar zomer proberen.
Zelf heb ik nu 15 volken maar wil ,langzaam, uitgroeien tot een 100 volken en meer .dan bespaart het veel tijd met draden ,nieuw was insmelten.
omsmelten etc etc. Heb er naast nog gewoon werk dus hoe minder tijd ik aan draden kwijt ben des te beter.
Ik woon vlak aan het Glasskogen natuurreservaat dus plaats zat in het bos. :-)
Het is wel duurder maar gaat ook langer mee.
Heb/gebruik jij ook kunstof ramen Cor ?

lieven busschaert
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:25
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door lieven busschaert » ma 28 dec 2009, 00:29

Heb er mij het voorbije jaar ook aangeschaft. Maar heb er niet al teveel succes mee gehad! De bijen mijden ze alsde pest!

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door Cor Van Pelt » ma 28 dec 2009, 01:25

Die kunstof ramen worden hier aangeboden voor C $ 2.30 per stuk. Die zijn voorzien van een dun laagje was. En als de bijen geen keus hebben worden ze goed uit gebouwd. Cor Van Pelt.

dar
Berichten: 92
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door dar » wo 06 jan 2010, 14:24

imkerij het haagjein epe heeft op zijn site afbeeldingen staan
van goed uitgebouwde ramen vol honing,
http://www.imkerijthaagje.nl
groeten Ad

ad van meurs

mui1

Re: kunstof wasramen.

Bericht door mui1 » za 09 jan 2010, 15:13

Dank Ad voor de verwijzing naar mijn site van imkerij 't Haagje.
Inderdaad zijn mijn ervaringen met plastic dadant ramen prima.
Ik heb de ervaring opgedaan in Manitoba Canada alwaar een imker alleen maar werkte met plastic ramen.
Je moet ze uit laten bouwen tijdens een hele goede dracht en daarna worden ze prima gebruikt, zowel voor honing als ook voor broed.
Je moet ze voor gebruik wel voorzien hebben van iets was. De mijne waren al voorbehandeld en ruiken ook naar bijenwas.
Voor het slingeren van Heide honing zijn ze ideaal. Ramen gaan nooit stuk en bij volle toeren slingeren, krijg je praktisch alle heide honing na het kolben eruit.
Inmiddels weer 200 van zulke ramen besteld. Dus relatie verdwijnziekte en plastic ramen is 100% onzin.
Zie inderdaad mijn foto's op http://www.imkerijthaagje.nl
Succes in Zweden, zo je ziet imker ik inmiddels in Hongarije.
Wilfred Muis

dar
Berichten: 92
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 20:44
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door dar » zo 10 jan 2010, 13:55

Wilfred.
Nu nog vertellen waar of je ze koopt .en wat de prijs is .
Groeten Ad

ad van meurs

mui1

Re: kunstof wasramen.

Bericht door mui1 » zo 10 jan 2010, 15:12

Beste Ad en anderen

Ik heb ze gekocht bij de firma Dadant in Amerika.
De link naar de site doe ik hierbij. Ze kosten rond de 2 dollar per stuk alleen de verzendkosten maken het onaantrekkelijk. Inmiddels heb ik begrepen dat ook het bijenhuis af en toe een container vanuit Amerika laat komen en hierbij passen zulke bestellingen is me toegezegd door de bedrijfsleider.
Dus afstemming over de hoeveelheid en we kunnen in het voorjaar een paar honderd van zulke ramen laten komen.
Hierbij de site: https://www.dadant.com/catalog/product_ ... cts_id=613
Hopelijk werkt het op deze manier
Wilfred

mfanto
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 04:25
Locatie: New Zealand
Contacteer:

Re: kunstof wasramen.

Bericht door mfanto » zo 24 jan 2010, 10:49

zo hadden wij nog een 40 tal plastic ramen rond hangen die had de samenwerkende imker eens gekocht, en toen hadden we ze nodig dus geprobeert met een kwast maar dat kosten een kilo was op 5 ramen.voor nood ook geprobeert ze er zo in te hangen maar nee dus toen gaan experimenteren en ik vond de metode om was over de raat te gieten en het meeste af te gieten en dan als de was nog vloeibaar is met een klap op de gladde werkbank, dan ga je misschien door 500 gr voor 10 ramen(hoe beter je word de minder je gebruikt)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten