Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door Piet Jager » vr 08 jan 2010, 14:15

Het hybrideproject
Nieuwe bij, nieuwe kansen door selectie


Vandaag (8 jan. 2010) een grote advertentie van een halve pagina in Dagblad Trouw 'speciaaal voor onze lezers' over Het Hybrideproject van de Stichting 'De Duurzame Bij'.

Een hybride is een individu, dat het produkt is van een kruising van twee ouders die verschillen in één of meerdere erfelijke eigenschappen. Zo'n kruisingprodukt wordt veelal verkregen uit twee sterk ingeteelde lijnen, dat de gunstige eigenschappen van beide combineert en de ongunstige maskeert. Vergelijk het maar een beetje met de leghybriden (leghennen) in de bedrijfspluimveeteelt met dit grote verschil, dat het in de pluimveesector primair gaat om bedrijfsmatige productieverhoging, terwijl het bij 'De Duurzame Bij' primair gaat om varroa-resistentie in de bijenteelt.

Op een DVD geeft filmmaker Hans Rademakers in opdracht van deze Stichting een boeiende kijk achter de schermen van dit bijzondere teeltprogramma. De film duurt 40 minuten en wordt tevens vertoond op 30 jan. van de koninginneteeltdag 2010 in Utrecht.

Kosten 12,50 euro + 1,95 verzendkosten. Voor lezers van Trouw bestellen via trouw.nl/webshop of de bon. art.nr. 0002033067

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door Piet Jager » vr 08 jan 2010, 22:07

Nadere beschouwing.

In de praktijk en bij verdere voortgang bij zo'n project zal na verloop van tijd blijken dat:

1. de resultaten tussen de verschillende kruisingsprodukten sterk uiteenlopen.
2. binnen dezelfde kruising de resultaten verschillen zullen vertonen naar gelang de herkomst van het gebruikte uitgangsmateriaal.

Zij zal hier dan ook geconfronteerd worden met het in Amerika reeds onderkend verschijnsel van de combinatie-geschiktheid. Dit verschijnsel komt er op neer dat b.v. het kruisingsprodukt van A-darren van stam A met moeren van stam B een ander (beter of slechter) resultaat geeft dan het kruisingsprodukt van de zelfde darren met moeren van stam C. Het is dus niet alleen belangrijk het werk te richten op verbetering van de stammen, maar ook na te gaan welke stammen de beste onderlinge kruisingsgeschiktheid hebben en dus de beste gebruiksdieren zouden leveren voor de bijenteelt. Het begrip combinatieonderzoek treedt in de vervolgfase dus naar voren.

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door Piet Jager » vr 08 jan 2010, 22:12

Vervolg fase: combinatieonderzoek

Langs de weg van combinatieonderzoek zal men twee groepen teeltdieren moeten vinden, die goed met elkaar combineren en waarvan het kruisingsproduct de gewenste gebruikswaarde mbt de varroaresistentie heeft. Dit is veelal een lange weg van tryal en error. Heeft men echter deze doelstelling bereikt, dan is het wenselijk:

a. deze combinatiegeschiktheid te behouden en
b. het goede resultaat van het kruisingsprodukt op het zelfde peil te houden en zo mogelijk nog te verbeteren.

Deze doelstellingen kunnen worden bereikt, door betrokken groepen dieren te sluiten en er als gesloten groep (stam) mee verder te telen. Het produkt van de bij de kruising betrokken stammen wordt daardoor reproduceerbaar, d.w.z. het zal van jaar tot jaar vrijwel eenzelfde gebruikswaarde hebben mbt de varroaresistentie.

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door Piet Jager » vr 08 jan 2010, 22:37

Eindfase: Testen, certificering en publicatie

Bij de hierboven omschreven methode heeft het ook zin de gebruikswaarde van de verschillende produkten op objectieve wijze onderling met elkaar te vergelijken en aan elkaar te toetsen. Dit alles vereist controle en preventie vanuit een ingewijde en deskundige betrokken instantie, welke hiervoor ook de certificatie regelt. De publicatie van de resultaten zal moeten gebeuren onder naam, elke hybride heeft een aanduiding (stamnummer of geregistreerde handelsnaam met letter of cijfer van elke hybride)

!Piet

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door Piet Jager » za 09 jan 2010, 09:56

Tot slot de evaluatie

De doelstelling van de Stichting 'De Duurzame Bij' is om door middel van een hybrideproject langs de weg van selectie en gekontroleerde paringen de bijenteelt nieuwe kansen te geven in de vorm van een varroa-resistentie bij. In eerste instantie gaven zij zich hiervoor 5 jaar de tijd. Inmiddels zitten we al dicht bij de 10 jaar. Alle medewerkers hebben zich hier voor meer dan 100% ingezet. Een loflijk streven!!!

Toch moeten we een paar kritische kanttekeningen maken.

1. Wat gebeurt er als de Stichting zich opheft?
2. Is de genetische basis van enkele stammen binnen een gesloten systeem niet te smal?
3. Alle bijen uit zo'n gebruikskruising hebben het zelfde genetisch patrooon en zijn resistent tegen een varroabesmetting. Dat is de mooie kant van de medaille, maar er is ook nog een andere kant. Als er één omvalt, vallen ze allemaal om. Daarvan hebben we de laatste jaren teveel voorbeelden gezien in de dierveredeling.
4. De stammen (de moederdieren) waaruit een dergelijke hybride ontstaat, hebben uiteraard ook het eeuwige leven niet. Hoe continueeer je die en hoe houd je die zuiver in haar constante vererving?
5. In een gesloten systeem treedt steeds weer de zelfde samenstelling te voorschijn. Daarin ligt haar kracht, maar tevens ook haar zwakheid.

In de natuur zien wij echter een steeds terugkerend beeld van ontstaan en vergaan, waarop weer een nieuw ontstaan volgt. Het verstrooit zich en komt weer tezamen. Maar nooit is het nieuwe een herhaling van het oude. De bij van gisteren is in de bij van vandaag gestorven, de bij van nu sterft in de bij van morgen. Het voorafgaande treedt in een veranderde samenstelling steeds weer te voorschijn. Daarin ligt juist haar kracht en overleven.

't Is wel een beetje hoog gegrepen als men in een paar luttele jaren met onnatuurlijke selectie, gekontroleerde paringen en met een bij (de Primorsky) uit een geheel ander ecologisch systeem - wellicht vanuit de gedachte 'alles is maakbaar' - het zelfde wil bereiken als in natuurlijke en ecologische processen, die middels evolutie over miljoenen jaren heeft plaats gevonden en nog steeds plaats vindt via 'the survival of the most fittest in the struggle for life!'

!Piet

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door wilde » za 09 jan 2010, 16:01

Een loflijk streven!!!
Er zijn er velen, waaronder ikzelf, die dit soort gemanipuleer verderfelijk vinden. Jij (Piet) hebt er kennelijk waardering voor, maar de praktische waarde is nihil. Iedere imker in geheel Europa zou eraan mee moeten doen om enig succes te kunnen behalen. Door de vele aanhangers van andere rassen en bijensoorten is dit een utopie, die nooit verwezenlijkt kan worden. Ik kan er dan ook geen enkele waardering voor hebben, zeker niet alleen omdat medewerkers zich zo sterk hebben ingezet. Dat is geen goed argument voor waardering bij een dergelijk volkomen nutteloos project.
Groet, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door marc » za 09 jan 2010, 18:48

Nuttig of niet, bekend zijn ze daar wel. Hebben ze laatst geen eerste prijs in de wacht gesleept (25000 € geloof ik, corrigeer me als ik me vergis). Dus wie zegt daar dat er in de imkerij niet genoeg gelobbied wordt.
Wie in die jury zat weet ik niet (Wilde en ik alvast niet), voor de inzet zou ik het hen gunnen (ken de andere deelnemers niet) maar de idee is al lang gedateerd en zonder enig doel want ontstaan in een periode dat men enkel de varroa verantwoordelijk achtte voor de bijensterfte. Ik ken praktijkgevallen waar gerenomeerde imkers met grote sterfte hun bijenstand volledig vervingen door ingevoerde Primorsky's, het jaar daarop hadden ze dezelfde sterfte.
In hun opbouwfase konden ze hun verkeerde redenering misschien niet kennen maar na de kennis van de laatste jaren in dezelfde richting halstarrig blijven doordenken getuigt van een verkeerde halstarrigheid, jammer voor het weggegooide geld.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door LWPisa » ma 11 jan 2010, 22:46

Het is heel moeilijk om een "ras" in stand te houden maar niet onmogelijk.

Ikzelf vind de primorsky en de kruising met carnica die ik heb wel fijne bijen, medium volken met broednesten volgens het boekje en een levendig voorkomen. Ze trekken ook meer broed dan de oranje volken en houden het goed uit onder mijn varroa regime. Ze overwinteren ook goed als kleine volken.

L

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door marc » di 12 jan 2010, 09:39

Ieder imker heeft tussen zijn eigen 'gewone' volken (van willekeurig ras) onderscheid in poetsgedrag. Als je er echt belang aan hecht en daarop wil selecteren kan je met de 100-cellen test je volken daarop waarden toekennen en van je best scorende volken verder kweken. De bekende koninginnekweker Jungels in Luxemburg doet dat al jaren.
Je hoeft daarvoor echt geen 'superbij' van de andere kant van de wereld te gaan inkweken die eigenlijk niet gemaakt is voor ons gematigd klimaat en waar dan ook weer tal van andere ongunstige eigenschappen moeten worden uitgekweekt.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door LWPisa » di 12 jan 2010, 11:27

Zeker. Ik hecht niet aan het begrip "ras" maar wel aan enige diversiteit omdat er dan iets te selecteren valt. Feit is dat bijen van mensen die al flink selecteren op hygienisch gedrag dat gedrag meer vertonen dan bijen die daar niet op geselecteerd waren.

We hebben hier in NL nauwelijks een homogene populatie waarin geselecteerd kan worden. En gezien het gedrag van de imkers komt die er ook niet.

Zo anders zijn de primorskys niet, het is gewoon een bij. Ik zie geen negatieve eigenschappen die anders zijn dan andere bijen in mijn situatie.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten