Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door marc » di 12 jan 2010, 14:18

Iedereen beoordeelt eigenschappen natuurlijk anders naargelang zijn eigen imkerwijze.

Van de imkers die ik ken en een tijd met Primorsky's werkten onthou ik het volgende :
- veel zwermlustiger, voor de meesten toch een nadeel denk ik
- minder aangepast aan warmer najaren en met heel weinig volk de winter in. Voor sterke fruitvolken ben je verplicht van minstens 2 kasten te verenigen.
Waar anderen misschien minder belang aan hechten, maar ik wel, is de weinige propolisaanzet, wat toch de uitwendige afweer van de kast uitmaakt tegen ziekten (misschien hebben ze daardoor van nature een hogere hygiëne in de kast ontwikkelt).

Als je voor varroatollerantie gaat, of het nu Duitse lijnen zijn of Amerikaanse of Russische, zou het enige doel moeten zijn dat je dan van alle behandelingen verlost zou zijn. Maar het probleem is juist dat ze evenzeer sterven als andere volken en dat aangeraden wordt van ze te blijven behandelen !
Een andere vraag die je kan stellen is waarom die varroatollerantie omgevingafhankelijk is ? Varroatollerante volken die het bij de ene imker goed doen, sterven bij een ander.
Van imkers die niet behandelen en toch geen bijensterfte hebben, wordt al snel gezegd dat ze waarschijnlijk varroatollerante bijen hebben. Als je volgt waar hun jonge moeren naartoe gaan zie je ook daar op veel plaatsen weer sterfte...

De dag dat je alle varroa's in een volk kwijt bent, zal er nog even goed bijensterfte zijn.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door A.A. Staals » di 12 jan 2010, 14:37

marc schreef:
De dag dat je alle varroa's in een volk kwijt bent, zal er nog even goed bijensterfte zijn.




Maar goed ook, anders zouden de volken wel erg groot worden.:D[:o)]

ad staals

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door martin b » di 12 jan 2010, 20:42

Of mijn bijen varroa tolerante zijn weet ik niet, maar de mijt val is de laatste tijd 1 a 2 per volk per week. Miniemaal dus, zo als elke winter. Daarom bestrijdt ik dan ook niet in de winter,alleen de, zeg maar, zomer behandeling.

Wel is de propolisaanzet heel erg hoog, altijd ook zo geweest. Alles maar dan ook alles wordt met propolis vast gekit, zelf de vorroarooster is bij sommige volken voor de helft dicht gekit. Het is dan ook zweten met de voorjaars schoonmaak [;)].

Of er een verband is tussen weinig varroa en vel kitwerk weet ik niet. Het is wel een feit dat ik alleen toen de varroa kwam, wat volken verloren heb aan de varroa. Vooral door onkunde en klungelen van mijn kan, het niet goed of op tijd behandelen.

Mijn bijenleraar vertelde tijdens de cursus dat een gezond volk, ook veel propolis verwerkte. Dat heb ik dan ook altijd mee laten wegen, bij het selecteren van welke volk de nieuwe koningen mocht leveren.

En kan dan ook zeggen, niet leuk die varroa, maar mijn bijen en ik kunnen er mee leven.

martin

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door Piet Jager » di 12 jan 2010, 21:09

Wel is de propolisaanzet heel erg hoog, altijd ook zo geweest
Er wordt gezegd dat propolis een virusremmende werking heeft. Het zou voor de menselijke herpesvirus zelfs een dodelijk werking hebben. De kwaliteit hangt, denk ik, wel samen met de samenstelling en herkomst.

In relatie tot de bijensterfte zou in dit geval wel eens niet een varraobesmetting, maar juist de propolisaanzetting het verschil kunnen maken.

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door Els Kleijnendorst » di 12 jan 2010, 21:43

Als ik er even over nadenk is het niet zo'n gek idee : veel propolis in de kasten = weinig in de winter verdwijnende volken.
Mijn volken (Schier-afstamming) halen de laatste 5 of 6 jaar bijna geen propolis meer, terwijl het aanbod bomen op dit punt niet veranderd is.

Wordt er bij andere imkers met Schier F1 volken ook zo weinig propolis binnengebracht de laatste jaren?
Ben benieuwd.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door Piet Jager » wo 13 jan 2010, 09:59

Marc: 'Een andere vraag die je kan stellen is waarom die varroatollerantie omgevingafhankelijk is ?'
Martin: 'Of er een verband is tussen weinig varroa en veel kitwerk weet ik niet'
Els: 'niet zo'n gek idee: veel propolis in de kasten = weinig in de winter verdwijnende volken'
Mira: 'na wat ik de jongste weken overal heb gelezen, lijkt het me goed tegen sommige ziekten, dat je de bijen verplicht telkens nieuwe raten te laten bouwen'
Labrador: 'Wel denk ik dat propolis en was de eerste natuurlijke weerstand vormen voor de gezondheid van een volk.'
In onderstaande link heb ik het volgende onder de aandacht willen brengen.

1. De blik moet altijd gericht zijn op het totaalbeeld.

2. "De varroa is niets, het terrein is alles"


Toen was de tijd wellicht nog niet rijp voor veranderend denken,
maar nu staan we met onze rug tegen de muur.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=6818

!Piet

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door Ed Pieterse » vr 15 jan 2010, 10:36

Het hybridenproject

Er zijn grote verschillen in eigenschappen tussen de Primorsky bijen en de andere rassen.
1 De Primorsky heeft een trage voorjaarsontwikkeling
2 De Primorsky broed een maand langer door in het najaar.
3 De Primorsky verzamelt minder propolis als andere bijen, maar waarom zou dat niet voldoende zijn?
4 De Primorsky valt de mijt aan en bijt pootjes af. 24% van de mijten die vallen in een Primorsky volk zijn beschadigd, Bij Carnica’s is dat 6 tot 10% minder.
5 Een Primorsky volk trekt beduidend meer broed dan een Carnica volk. En dan praat ik nog niet over een SMR volk, dat nog meer met Varroa besmette cellen ruimt.
6 Bij een Carnica volk is de verhouding mijten op bijen en mijten in het broed 37% : 63%, wat aangeeft dat er meer reproductie is in de cellen. Bij een Primorsky volk is die verhouding 50% : 50%.
7 De reproductie van de mijten in een Primorsky volk is 1,2 en in een Carnica volk 2,4.
8 Zachtaardigheid is niet slechter dan bij de wilde Nederlandse bij.
9 De zwermneiging of wel het aanzetten van koninginnencellen is beduidend sterker dan bij op lage zwermneiging geselecteerde Carnica’s of Buckfast volken. De verschillen zijn ook anders wat betreft stille moerwisselingen. Men kan doppen breken, maar op een gegeven moment is de moer toch weg. Dat hadden we de eerste jaren (2001-2002) toen we een koninginnenrooster onder de volken hadden zelfs nog. Maar ook wel dat er 2 moeren in en volk rondliepen. Ook hebben we natuurlijk wel eens een dop over het hoofd gezien en bij de volgende inspectie zag je dat en dacht nu is de moer weg *&%@! Echter het bleek dat de oude moer het meestal won en dat die rustig in het volk rondliep.
10 De Primorsky volken verzamelen meer stuifmeel voor de winterstop dan de Carnica volken.
11 Als je 10 Carnica volken op een rij zet, zijn er zeker 8 prima. Als je 10 Primorsky volken op een rij zet zijn er soms maar 5 die echt bevallen.
12 Bij de Primorsky’s vallen natuurlijk ook mijten op de onderlegger. Bedenk dat het mijten kunnen zijn die beschadigd kunnen zijn door de werkbijen (24%) En dat het mijten kunnen zijn die door broedtrekken naar de lade zijn gevallen. Als die mijten gedesoriënteerd zijn komen die ook niet terug in het broednest. Hier kan de afstand lade en broednest een rol spelen.

Na 9 jaar met zuivere Primorsky’s gewerkt te hebben denk ik dat er opmerkingen gemaakt worden, die niet op ervaring berusten. Het is toch een loffelijk streven om te proberen uit te zoeken wat de eigenschappen zijn van een resistente bij. En als die eigenschappen in een niet resistente bij ingekruist zouden kunnen worden, hebben we toch een stap vooruit gemaakt.

De dvd over ons project is louter voor sponsors gemaakt, die ons project steunen. De dvd heeft niet de pretentie “alles” over het onderzoek weer te geven.

De Primorsky bij heeft 200 jaar de tijd gehad om zich tegen de mijt te leren verdedigen dan wel aan te passen. Hebben wij zoveel tijd? Bij sommige van onze medewerkers is ook wintersterfte onder de Primorsky’s” voorgevallen.
Maar het aantal mijten dat valt hier in Maarn is zonder behandeling beduidend minder. De varroamijt is drager van virussen en mogelijk ook nosema's en kan het volk besmetten indien er grote aantallen mijten in het volk zijn. Hoe minder mijten, hoe minder kans dat volk het niet aan kan.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door marc » vr 15 jan 2010, 11:39

Ed, als ik het goed begrijp heb je met dit project dus meer werk om de minder gunstige eigenschappen uit de Primorsky te halen dan die ene goede eigenschap in de carnica te krijgen.
Het doel dat je stelt is een carnica bij met minder varroa's.
Wat betekent dat ? Eén behandeling minder uitvoeren per jaar ?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door Tieme » vr 15 jan 2010, 13:39

Het is een leuke film die een leuk beeld geeft van wat de stichting doet en op welke manier. De kwaliteit van de film (technisch) laat wel wat te wensen over. Als de camera opzij zwaait begint het beeld heel erg te schokken.

Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het hybrideproject, de nieuwe bij.

Bericht door Ed Pieterse » vr 15 jan 2010, 20:06

Beste Marc,
Je hebt het helemaal achterste voren opgevat.
De goede eigenschappen van de Primorsky wat btreft Varroaresistentie staat voorop de andere iegenschappen zullen ook wel eens aan de beurt komen. Is broeder Adam ook niet ongeveer zo begonnen?
We hebben de Carnica als controlevolken genomen omdat deze constante eigenscappen vertonen. We gaan niet voor een Carnica kruising als je dat bedoelt.

Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten