In het algemeen zou het best wenselijk zijn onderzoek te doen naar de kwaliteit van voedselvoorraden en milieu-omstandigheden binnen de bijenkast na behandeling tegen varromijten met diverse middelen. Daar weten we gewoon te weinig van. Men veronderstelt meestal dat de bijen zelf alles opruimen wat ze niet in de kast willen hebben, maar aangetast stuifmeel zou toch wel verontrustend kunnen zijn. Ik vermoed echter dat het reuze meevalt, omdat het dan merendeels gaat om de wintervoorraden stuifmeel en die zijn niet zo groot.Is het dan ook niet belangrijk om het hier over te hebben, als één van de oplossingen voor de verdwijnziekte?
Bij mij is het misschien toch ook minder relevant want mijn methode van bestrijden is al jarenlang dezelfde, terwijl de problemen zich pas de laatste 2 jaar voordoen, met als resultaat het verdwijnen van volken eind 2009. Mijn volken waren reeds verdwenen voor de winterbehandeling. Ze hadden begin juni de laatste behandeling (oxaalzuurspray 3,7%) gehad en zijn omstreeks november verdwenen. Voorraden hadden ze niet bij de behandeling in juni, want het waren allemaal nieuw opgezette zwermen, die nog alle raat moesten uitbouwen. Ik denk eerder aan vervuilde kunstraat als probleem.