Vandaag in INTERMEDIAIR #8 dd 25022010:
VERSLAAFDE BIJ
Bijen geven de voorkeur aan nectar waar een beetje nicotine of cafeine in zit, boven gewone nectar. Dat ontdekten onderzoekers van de universiteit van Haifa, aldus de universiteit in een persbericht. Nicotine komt in kleine hoeveelheden voor in de nectar van sommige tabaksplanten, cafeine in de bloemen van citrusvruchten. Proefbijen kregen kunstmatige nectar met diverse gradaties suiker en cafeine of nicotine, of alleen suiker. Nectar met precies het nicotinegehalte dat in de natuur voorkomt, genoot de voorkeur. Bij hogere doses hadden de bijen liever pure nectar. Wellicht is dit effect een evolutionair ontwikkelde manier van de planten om de bijen aan hun nectar verslaafd te maken.
Pieter
verslaafde bij
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Re: verslaafde bij
Geweldig! Voortaan maar een klein beetje koffie door het voer mengen?
:D
Bart
:D
Bart
- wilde
- Imker sinds: 1980
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Tabaksplanten zijn nauwelijks door bijen te bevliegen. Het zou alleen kunnen als er gaatjes bij de basis van de bloem worden geprikt door hommels, maar bij deze planten zag ik dat nooit. Er zijn veel soorten tabak met relatief zeer lange bloembuizen. De siertabak Nicotina sylvestris heeft bloembuizen van 9 cm lengte, die alleen door de [url="http://www.ahw.me/p7/windepijlstaart20b.html"]Windepijlstaart[/url] met succes kan worden bevlogen.... Nicotine komt in kleine hoeveelheden voor in de nectar van sommige tabaksplanten ...
Ik teel af en toe gewone tabak (N. tabacum) om te verwerken tot bijentabak, maar er vliegen geen bijen of hommels op. De bloembuizen zijn veel korter dan de eerder genoemde soort, maar toch nog te lang.
Albert
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Wij hadden dit jaar drie soorten tabak voor de zaadteelt , en zij zijn alle drie goed door de honingbijen bevlogen en bestoven .
Ik heb tot mijn spijt hier geen foto's van , maar als ik er dit seizoen weer zie zal ik dit verzuim goed maken .
Jaap v P
Ik heb tot mijn spijt hier geen foto's van , maar als ik er dit seizoen weer zie zal ik dit verzuim goed maken .
Jaap v P