nieuwe bak erop of eronder

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
DE BIEZEN
Contacteer:

nieuwe bak erop of eronder

Bericht door DE BIEZEN »

Binnenkort hopen we weer volop in de bijen te kunnen werken.
Controle en vervolgens zo snel mogelijk veel oude raad eruit. Vaak is de onderste bak leeg en kan dus vervangen worden.
Zou het niet verstandig zijn een nieuwe bak met 100% nieuwe kunstraad erbovenop te plaatsen? Voordeel: in een korte tijd zit alles op nieuwe raad en kunnen we de onderbak nog (gedeeltelijk) vervangen.
Of is dit te grof?

Groeten

Gerard
AndreasH
Contacteer:

Re: nieuwe bak erop of eronder

Bericht door AndreasH »

Teveel ruimte schijnt ook weer niet goed te zijn.....
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Veel laten bouwe is goed maar met een nieuwe bak er op zetten en niet op een dracht staan werkt niet(fruit-katjes -koolzaad)als het dan goed weer is bouwen ze in een paardagen de bak uit.
Maar nooit een bak er op of er moet in de boven bak 2 cm honing zitten,telkens controleren waneer de bak er op kan.
Ik rij twee maal per week naar het fruit om de kasten te controleren.
Bij voldoende gewicht kijk ik in de kast ,en als het dan goed is gaat er een bak op.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Een bak er op kan wel, maar je moet per kast beslissen wat het goede moment is. Vorig jaar met succes gedaan.
Eerst de volken terug gezet op 8 ramen en twee kunstvellen ingehangen. Dan heb je een indicatie hoe snel ze bouwen. Als de kunstramen zijn uitgebouwd en het weer/dracht ziet er voor de komende tijd goed uit dan kun je er een hele bak opzetten.

Vorig jaar is deze discussie ook op het forum geweest. Wat mij hiervan het meeste is bijgebleven is: Als je er een lege bak opzet verliest het volk dan niet te veel warmte naar boven? Als het volk en de omstandigheden goed zijn is dit alleen maar een voordeel. Om te kunnen bouwen hebben ze juist veel warmte nodig. De meeste warmte zit boven in. Het uitbouwen gaat bovenin dus sneller.

Nadeel is vaak dat als je meerdere kasten hebt niet alle volken op het zelfde moment aan een nieuwe bak toe zijn. En een bak op een volkje zetten dat (nog) niet goed bouwt is een aanslag op het volk. Je moet dus vaker gaan kijken en handelen.

Een andere methode om te laten bouwen is van een 10 raams volk de 4 middelste ramen naar boven halen en in het midden hangen. Onder in de ramen opschuiven naar het midden en aanvullen met kunstramen. Boven in 6 kunstramen ramen elk drie aan de zijkant. Ze behouden dan een centraal broednest dat je 2 lagen hoog hebt gemaakt. Ze kunnen bovenin uitbouwen en als ze daar klaar zijn zullen ze ook onderin gaan bouwen. Dit gaat vaak met twee ramen te gelijk. Met deze methode ben je iets minder afhankelijk van de stand van je volken.

Ik gebruik beide methoden.
Maar als de kans zich voordoet ga ik liever voor een hele bak er in een keer bover op.

Jaap
Plaats reactie