Adopteer een Bijenvolk

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Adopteer een Bijenvolk

Bericht door DaanL » di 09 mar 2010, 17:43

Beste imkers,

Sommigen hebben er al van gehoord, de anderen wijs ik graag op een compleet nieuw initiatief, zie http://www.adopteereenbijenvolk.net

Zoals u op de site kunt lezen, is dit initiatief van groot belang voor de gehele bijenhouderij in Nederland. Stuur deze link dus, naar zoveel mogelijk geïnteresseerden, door, ook in uw belang.

http://www.adopteereenbijenvolk.net

puntnl
Berichten: 9
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 23:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Adopteer een Bijenvolk

Bericht door puntnl » di 09 mar 2010, 18:08

leuk en goed initiatief, waar zijn deze bijen te vinden?

is dit een initiatief van jou?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Adopteer een Bijenvolk

Bericht door Jaap v.Popering » di 09 mar 2010, 18:51

Vreemd dat er nergens namen vermeld staan van het stichting bestuur .

Of het moeten de eerste zijn die het gastenboek hebben getekend .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Adopteer een Bijenvolk

Bericht door A.A. Staals » di 09 mar 2010, 18:52

U ontvangt zuivere honing van uw eigen bijenvolk en een adoptie certificaat

Adopteer een 3 raams bijenvolk
Voor € 10 adopteert u een 3 raams bijenvolk. U ontvangt na adoptie 2 potten zuivere honing, een certificaat en 4 keer per jaar nieuws.

Honing van uw eigen bijenvolk een (uit een drieramer?)!

En de rest van de onzin. Dit draagt niets bij voor de Nederlandse bijenhouderij.

ad staals

puntnl
Berichten: 9
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 23:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Adopteer een Bijenvolk

Bericht door puntnl » di 09 mar 2010, 19:38

: Adopteer een 3 raams bijenvolk
Voor € 10 adopteert u een 3 raams bijenvolk. U ontvangt na adoptie 2 potten zuivere honing, een certificaat en 4 keer per jaar nieuws.

Honing van uw eigen bijenvolk een (uit een drieramer?)!


Je moet volgens mij de drempel laag houden om geld binnen te krijgen.

Met 3 man een 10 raams bijenvolk delen moet toch wel genoeg honing opleveren?

actie is vergelijkbaar met je eigen kip adoptieplan

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Adopteer een Bijenvolk

Bericht door Hans van der Post. » di 09 mar 2010, 22:35

Vind het een zeer vaag initiatief.
De website van "Adopteer een bijenvolk" en http://www.bijdaan.nl/ hebben enige overeenkomsten.

Het zou beter zijn om met "open vizier" dit idee te lanceren.
Wie controleerd de binnen komende gelden dat ze op de goede plek terecht komen![8D]

!Hans.

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Adopteer een Bijenvolk

Bericht door DaanL » di 09 mar 2010, 23:07

Hans van der Post. schreef:
Vind het een zeer vaag initiatief.
De website van "Adopteer een bijenvolk" en http://www.bijdaan.nl/ hebben enige overeenkomsten.

Het zou beter zijn om met "open vizier" dit idee te lanceren.
Wie controleerd de binnen komende gelden dat ze op de goede plek terecht komen![8D]

!Hans.


Misschien is er enige onduidelijkheid. "Adopteer een Bijenvolk" is een initatief van de leden van de Imkersvereniging Hoenderloo i.s.m. de WUR en enkele betrokkenen. Dit project is nog in het beginstadium, dus alle reacties zijn welkom. Wat betreft de betrouwbaarheid, om het maar zo te benoemen, Bijen(APENSTAART)wUR staat 100% achter dit idee. Door dit ook op de website te vermelden dachten we dat de site betrouwbaar overkomt. Blijkbaar niet.

Zoals Jaap van Popering zegt, moeten we misschien de namen van de bestuurders op de site vermelden. Echter zijn dit nietszeggende namen dus hebben we er voorlopig voor gekozen dit niet doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf meestal kijk welke bestuurders er in een stichting zitten voordat ik geld geef aan wat voor goed doel dat ook.

Wat betreft de gelijkenis met de website http://www.bijdaan.nl , die zie ik niet, er staat namelijk niets op http://www.bijdaan.nl .

Dat de logo's van BijDaan en Adopteer een Bijenvolk op elkaar lijken, is geen toeval maar beide hebben niets maar dan ook niets met elkaar te maken.

Het moet allemaal ook niet zo letterlijk worden opgevat, Ad Staals zegt dat het hem niet lukt om honing van een 3 ramer te oogsten. Dat lukt mij ook niet. Het gaat echter om de symboliek, als er 1000 adopties plaatsvinden staan daar geen 1000 bijenvolken tegenover.

Het gaat om de bijenhouderij, het is gewoon een kwestie van geld inzamelen, op wat voor manier dan ook. Dat dit op deze ludieke wijze gebeurd doet er feitelijk niet toe maar legt de drempel lager en brengt de burgers ook dichterbij de imkerij. Bij het Wereld natuurfonds krijg je een pluche zeehond als je geld geeft, bij natuurmonumenten een tijdschrift, en in dit geval "adopteer" je een bijenvolk

Verder hoor ik graag waarom Hans van der Post het een vaag initiatief vind, en waarom meneer Staals vindt dat het allemaal onzin in. Dit mag ook per mail.

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Adopteer een Bijenvolk

Bericht door Huitema » di 09 mar 2010, 23:16

Deze stichting heeft mij nog niet overtuigd van haar goede bedoelingen. Ik kom de naam van de stichting niet tegen op de lijst van Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI). Wellicht kan deze stichting helder uitleggen wie het bestuur vormt, welke registeraccountant de jaarrekening gaat opstellen en wat er precies met de bijdragen gaat gebeuren. Verder zou ik graag willen weten waarom de algemene voorwaarden er zo vreemd uitzien en zo'n nare bepaling over incassokosten moeten bevatten.

DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Adopteer een Bijenvolk

Bericht door DaanL » di 09 mar 2010, 23:30

Deze stichting heeft mij nog niet overtuigd van haar goede bedoelingen. Ik kom de naam van de stichting niet tegen op de lijst van Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI). Wellicht kan deze stichting helder uitleggen wie het bestuur vormt, welke registeraccountant de jaarrekening gaat opstellen en wat er precies met de bijdragen gaat gebeuren.


Beste heer Huitema,

Voordat je een ANBI status krijgt, moet je uitgebreid getoetst en getest worden. Dit duurt blijkbaar vrij lang. Verder kan ik mij niet voorstellen dat de naam van onze accountant op de site vermeldt dient te worden. Op de pagina "waar blijft uw geld" op http://www.adopteereenbijenvolk.net staat vermeld waar het geld blijft.

Ik weet niet waarom dhr. Huitema vind dat de algemene voorwaarden er raar uitzien, misschien kan hij dat wel toelichten. Deze voorwaarden zijn opgesteld door onze notaris. Wat de incassokosten van dhr. Huitema betreft kan ik heel kort zijn, algemene voorwaarden zijn er om je aansprakelijkheid af te dekken en je risico zo laag mogelijk te houden. Hoe meer er in staat hoe minder risico.

Overigens zijn de algemene voorwaarden er naast de statuten van stichting Adopteer een Bijenvolk. Deze zijn via de website aan te vragen. Mocht de heer Huitema het een fijn idee vinden deze te hebben, stuur ik hem deze met alle liefde en plezier toe.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Adopteer een Bijenvolk

Bericht door marc » wo 10 mar 2010, 01:40

Ik heb bij 3 mileubewuste vrienden met een grote tuin een kast staan die ik daar ook verzorg. Voor mij een goede spreiding van de volken met een meeropbrengst aan honing. Die mensen krijgen zoveel honing van die kast (gratis) als zijzelf en hun familie opkrijgen. Eentje zet er zelfs een eigen ludiek 'huisetiket' op. Als er in de bijen gewerkt wordt neem ik extra pakken mee voor de familie die geïnteresseerd meekijkt en daarvan heel wat leert. Sommige jongeren willen later ook imker worden, maar aan die leeftijd zegt dat natuurlijk nog niets. Soms wordt geregeld dat ik er ben als er vrienden voor een feestje aanwezig zijn. Ik plaats daar mijn zachtste volken, een betere publiciteit kan je niet bedenken. Sommigen willen ook een kast in hun tuin, maar voorlopig hou ik het bij 3, want er komt toch wat bij kijken.
Van die 3 kasten heb ik zelf vorig jaar nog meer dan 50 kg honing kunnen verkopen, waarom zou ik aan die mensen daar nog extra geld moeten voor vragen ? Ze hebben ook alle 3 al een gratis bijenboom in hun tuin staan van me.

Er een handel voor opzetten betekent dat je winst moet genereren en dan een groot deel van het geld weggeven aan doelen die zelf al met alle subsidiegeld voor de bijensector gaan lopen... ik weet het niet.
Mogelijk trappen er een aantal mensen in want 'bijensterfte' is hot.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten