Fluitekruid

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Bijenhoudster
Contacteer:

Fluitekruid

Bericht door Bijenhoudster »

Ik ben weg van fluitekruid. Vorig jaar waren mijn appel en perenbomen bijna niet zien zo hoog stond het. Dus ik al blij dat hij in de drachtgids stond, lees ik dat daar een nulwaarde voor staat wat betreft stuifmeel én honing...

Maar als je hem op de vaas zet ligt je tafel vol stuifmeel.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Fluitekruid

Bericht door maartenkleijne »

Er vliegt zelden of nooit een bij op.Mischien ligt het aan de geur van de bloemen.

gr,
m
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Het zal een windbestuiver zijn. Bij dennen zie je dat ook. Als je op de juiste tijd aan een tak trekt komt er een wolk van stuifmeel vrij. Toch zie ik er geen bijen op.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Van een oude imker heb ik begrepen dat als de bijen op het fluitekruid vliegen dat het dan uit pure armoe is.

Jaap
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Maïs is ook een windbestuiver toch staat er in Drachtplantengids voor de Bijenteelt:

"Als windbloeier is de maïs voor de bestuiving niet op bijen aangewezen. Er valt dan ook geen honing op te winnen. Toch is maïs een drachtplant, omdat de bijen er rond eind juli-begin augustus massa's heldergeel stuifmeel op verzamelen".

Daaruit concludeer ik dat bijen ook bij windbestuivers stuifmeel kunnen halen.

Hebben planten die niet door bijen bezocht worden dan allemaal een bepaalde geur...

Dat planten die geen insecten voor de bestuiving nodig hebben geen nectar hebben begrijp ik maar windbestuivers hebben ook stuifmeel.Wat maakt dat een bij geen stuifmeel bij sommige planten haalt?
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Bijenhoudster schreef:
Dat planten die geen insecten voor de bestuiving nodig hebben geen nectar hebben begrijp ik

De teunisbloem die een vijftiental jaar geleden hier voor zijn olie houdend zaad geteeld werd is een zelfbestuiver ( vanzelfbestuivend )( dat wil zeggen dat die in de knop ,tijdens het openspringen bestoven werd ) nochtans was de nectar stroom in de volken gigantisch groot .

Jaap v P
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Bijenhoudster schreef:

Dat planten die geen insecten voor de bestuiving nodig hebben geen nectar hebben begrijp ik maar windbestuivers hebben ook stuifmeel.Wat maakt dat een bij geen stuifmeel bij sommige planten haalt?

wel, de waarde van het stuifmeel kan blijkbaar door de bijen bepaald worden. Dus in tijden dat er geen ander aanbod is zullen ze ook stuifmeel met een lagere voedingswaarde verzamelen, wat het geval is bij windbestuivers.
Vroeger werd er wel eens sojabloem aangeboden in het voorjaar als een soort van prikkeling. Het werd op enkele meters van de kast aangeboden en de bijen haalden het gretig op. Totdat er ander stuifmeel voorhanden was, oa wilg. In geen tijd lag de voederplaats er verlaten bij.
Jaap van Assenbergh
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Contacteer:

Bericht door Jaap van Assenbergh »

Het is niet per definitie zo dat windbestuivers niet interessant zijn voor bijen.
Wat te denken van de heide. Dit is een windbestuiver. Maar om zijn stuifmeel goed droog te houden produceerd het nectar. De nectar trekt vocht aan en houdt zodoende het stuifmeel droog. Vandaar ook dat je op de heide niet alleen mooi weer moet hebben maar beter een warme broeierige zomer. Bij een hogere luchtvochtigheid honingt de heide veel meer.
De stuimeelkwaliteit van de heide voor bijen is volgens mij niet zo hoog maar ze wordt wel verzameld.

Jaap
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

joselito schreef:
Dus in tijden dat er geen ander aanbod is zullen ze ook stuifmeel met een lagere voedingswaarde verzamelen,

Ik heb onderstaande foto's voorheen ook wel eens geplaatst.
Het verzamelen van HOUTSTOF door bijen .

Afbeelding

Afbeelding
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Houtstof is toch voornamelijk cellulose?? Wat zouden ze daar nou weer mee doen?
Plaats reactie