Langs de Veluwezoom gaan de wilgen nu beginnen. Vanmorgen de eerste bloeiende wilgentakken gezien, waar ik woensdagmiddag alleen donzige katjes zag. Morgenochtend verhuis ik er vier kasten naartoe. Met Pasen maar eens inspecteren die boel [:)].
Bart
voorjaar
Moderator: maartenkleijne
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
- dickvanleeuwen
- Contacteer:
Re: voorjaar
Jahhh, katjes...polder. Heerlijk voorjaar!

-
- Contacteer:
Wat een mooie foto's weer.
Ik ben ook zo blij dat juliie bijtjes er anders uitzien dan die ik binnen had, die vond ik een beetje eng... moet ik hier natuurlijk helemaal niet zeggen, zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen, eerst opsturen...
Ik ben ook zo blij dat juliie bijtjes er anders uitzien dan die ik binnen had, die vond ik een beetje eng... moet ik hier natuurlijk helemaal niet zeggen, zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen, eerst opsturen...
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Nog een helleborus-vraagje. Ik heb er eentje in oktober 2008 gekregen en die staat nu voor het eerst fantastisch te bloeien in mijn achtertuintje. Overigens staat hij helemaal in de schaduw en hij doet het er prima.
(Evenals het longkruid trouwens. Die doet het hier ook prima in de schaduw en hij wordt goed bevlogen door de hommelmoeren. Nu nog niet, maar het is ieder jaar weer raak.)
Kan ik helleborus gemakkelijk vermeerderen? Of regelt dat zichzelf?
Groet,
Bart
(Evenals het longkruid trouwens. Die doet het hier ook prima in de schaduw en hij wordt goed bevlogen door de hommelmoeren. Nu nog niet, maar het is ieder jaar weer raak.)
Kan ik helleborus gemakkelijk vermeerderen? Of regelt dat zichzelf?
Groet,
Bart
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Je hebt het over de niger, die met gekleurde veelal paarse bloemen ,neem ik aan.
Zaait zich goed uit mits er een beetje kalk in de grond zit en de grond zwart is, dus weinig concurrentie voor de kiemplantjes. (Ik gooi altijd de eischalen in de tuin, vinden de vogels ook fijn als ze zelf eieren moet leggen. Als je ze nu en dan plat trapt zien ze er ook niet lelijk uit)
Als de pol groot wordt kan je 'm ook opspitten en delen, bv in het najaar.
De helborus kan met een schep mest erbij ook enorm uitgroeien.
Vriend van mij gooide elke winter een paar kruiwagens ruwe stalmest erbij en zulke enorme helleborussen heb je nog nooit gezien!
Trouwens: je longkruid kan makkelijk je helleborus eruit concurreren......... dus even opletten.
gr,
m
Zaait zich goed uit mits er een beetje kalk in de grond zit en de grond zwart is, dus weinig concurrentie voor de kiemplantjes. (Ik gooi altijd de eischalen in de tuin, vinden de vogels ook fijn als ze zelf eieren moet leggen. Als je ze nu en dan plat trapt zien ze er ook niet lelijk uit)
Als de pol groot wordt kan je 'm ook opspitten en delen, bv in het najaar.
De helborus kan met een schep mest erbij ook enorm uitgroeien.
Vriend van mij gooide elke winter een paar kruiwagens ruwe stalmest erbij en zulke enorme helleborussen heb je nog nooit gezien!
Trouwens: je longkruid kan makkelijk je helleborus eruit concurreren......... dus even opletten.
gr,
m
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Bart de Coo schreef:
Nog een helleborus-vraagje. Kan ik helleborus gemakkelijk vermeerderen? Of regelt dat zichzelf?
Groet, Bart
Ja het regelt zichzelf. Of je kunt de zaden net voor de zaadlobben zich openen ( geel worden) deze van de stengel af halen.
Even laten drogen totdat de lobben opengaan.De zaden in een stenen ingegraven bloempot zaaien.
Het volgend voorjaar zie je de kiemplantjes opkomen. Je kunt ze dan in het najaar op door jou gekozen plek planten.
Het is wat omslachtig maar dan weet je zeker dat je de kiemplanten niet uittrekt alsof het onkruid is.
!Hans.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Houd er wel rekening mee dat zaailingen meestal een afwijkende kleur hebben naar aanleiding van( ongewenste )kruisbestuiving , en dat het meestal enkele jaren duurt voordat er zich bloemen in vormen .
Als men de plant ( scheurt ) deelt , behoud deze wel dezelfde kleur .
Jaap v P
Als men de plant ( scheurt ) deelt , behoud deze wel dezelfde kleur .
Jaap v P