Stoomwassmelter

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Stoomwassmelter

Bericht door remolen » ma 19 apr 2010, 16:09

Hoe zit een stoomwassmelter er van binnen uit? Ik denk het gemakkelijk zelf te kunnen maken met een stoom apparaat dat ik al heb. Maar ik weet niet precies wat er van binnen in zit.. een rooster? en verder ??

groet REne

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door AndreasH » ma 19 apr 2010, 16:34

Ik heb gewoon een afsluitbare hema box waar in de bodem een paar gaatjes zitten en de andere kant de slang in gaat van het stoom apparaat in gaat. Half uurtje en ik heb in ieder geval de was eruit :-)

Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door marcv » ma 19 apr 2010, 17:02

Kan dat dan tegen de warmte? Dat zou geweldig zijn...

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door AndreasH » ma 19 apr 2010, 18:22

Jazeker, dat kan prima tegen warmte. Ik kan er wel maar 5 raampjes tegelijk instoppen en het is aan te bevelen om zowel de bodem als de deksel te isoleren met piepschuim. En de bak scheef zetten, anders loopt het in de kieren en als het daar dan stolt, jah, dan krijg je een probleem.

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door remolen » ma 19 apr 2010, 19:25

Een wasblok zuiveren door het nogmaals te smelten met ie
ts omwikkeld las ik ergens de was komt er erg vuil uit hoe zeef je de groffe rommel er uit? Wat kan je om zon blok doen zonder dat ere al te veel was verloren gaat?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door AndreasH » ma 19 apr 2010, 20:10

Wat je kunt doen is al die velletjes (wat je overhoudt in de smelter) in kaasdoek stoppen en dichtbinden. Vervolgens leg je een steen (of tegeltjes) op de bodem van een grote pan, doe er regenwater in, leg er een baksteen bovenop en breng het aan de kook. De was komt boven drijven en door het gewicht van de steen wordt de meeste was eruit gedrukt.

Overigens, als je het de was opwarmt en vervolgens weer laat afkoelen zal het zwaardere spul naar de bodem zakken (en kun je eraf snijden) en het spul wat boven komt drijven ook...

vermail
Berichten: 12
Lid geworden op: za 06 aug 2005, 11:23
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door vermail » di 20 apr 2010, 08:43

Als je al een stoomapparaat hebt dan kan je gebruik maken van een broedkamer. Onder de broedkamer komt een plank die wat schuin afloopt.
Ca 3 cm boven deze plank komt een een moerrooster(plaat) waarop de oude raat delen opgevangen worden. Het stoomapparaat sluit je door een gat aan op broedkamer en dan doe je 10 oude raten erin, deksel(geisoleerd) erop en na een half uur is de was uit de raten.
De was loopt (geleid door latjes) in de wasemmer en als je de broedkamer optilt kan je de raatresten zo in de vuilnis emmer vegen.
De brokken was uit wasemmer kan je daarna gemakkelijk schoonmaken m.b.v. een oude (elektrische) weckketel.
Doe daar ca 10cm water in, zet emmer met droge wasbrokken in de ketel en stel deze in op ca 80 graden. Na een paar uur is alles gesmolten, zet de ketel uit en laat het geheel 24 uur afkoelen.
Je kan vervolgens aan de onderzijde eventueel vuile was afsnijden, en je houdt een blok mooie schone was over.
Succes Woud

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door AndreasH » di 20 apr 2010, 09:44

Bovenstaande is ook een goeie inderdaad. Heb je meteen je broedkamer schoongemaakt en ontsmet :-) Werkt heel goed moet ik zeggen. Scheelt weer als je geen gasbrander hebt om de boel af te fakkelen.

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door Huitema » zo 25 apr 2010, 22:44

Ik ben wat aan het knutselen geweest met een kunststofvat van 200 liter,een behang stoomapparaat W-14 van Conrad, een knelsok van Formido als afvoer, twee stalen voerbakken van de hond voor het opvangen van de was, isolatiemateriaal, een grove en fijne zeef op 15 en 10 cm van de bodem. Het resultaat was 2kg schone was en hopelijk ziektekiemvrije ramen. Het apparaat gebruikt helaas wel meer stroom (2000 Watt)dan ik met mijn spaarlampen heb bespaard. Het is nog niet perfect. Met name de rand van de zeef trekt door de warmte krom. Ik gebruikte daarvoor een stuk electriciteitsbuis. Heeft iemand een goede tip voor mij?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter

Bericht door Bart de Coo » ma 26 apr 2010, 20:57

De brokken was uit wasemmer kan je daarna gemakkelijk schoonmaken m.b.v. een oude (elektrische) weckketel.
Doe daar ca 10cm water in, zet emmer met droge wasbrokken in de ketel en stel deze in op ca 80 graden. Na een paar uur is alles gesmolten, zet de ketel uit en laat het geheel 24 uur afkoelen.


Voor dit klusje gebruikte ik onlangs een lege suikeremmer. Ik kocht bij de Hema een oventhermometer, probeerde mijn keukenoven op 80 graden te krijgen, wat prima lukte, en plaatste een suikeremmer met een laag water en allemaal wasbrokken in de oven. De hele dag zachtjes staan smelten en warm staan worden. 's Avonds was alles mooi vloeibaar. Oven uit gedaan en de ovendeur dichtgelaten. Lekker gaan slapen. Pas de volgende avond de ovendeur geopend.

Perfect gelukt.


Groet,


Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten