Bodem van PVC buizen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
arie
Contacteer:

Bodem van PVC buizen

Bericht door arie »

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een kastbodem gemaakt met PVC buizen met een tussenruimte van 3 mm.Zou beter moeten zijn tegen de varroa.
Ik heb, niet gehinderd door enige ervaring, z'n bodem gemaakt en er een volkje opgezet.
AndreasH
Contacteer:

Re: Bodem van PVC buizen

Bericht door AndreasH »

Arie,

In dat geval ben ik erg nieuwsgierig hoe het je bevalt. Hoop dat je er een paar foto's van gemaakt hebt. Altijd leuk om te zien hoe anderen hun best doen het de bijen zo mooi mogelijk te maken :-)
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Zal zeer zeker prima functioneren, denk ik. Maar ook als varroabestrijding? Een paar weken geleden was er iemand op het forum die een link gaf naar een Franse site. De buizenbodem zou een Franse uitvinding zijn. Ik begreep van die site, dat de buizenbodem nadrukkelijk bedoeld was als middel tegen de varroamijten. Plaats zo'n bodem onder je volk, zegt de Fransman, en bestrijden is niet meer nodig.

Ik vind die bewering wel heer erg kras.

Een paar jaar geleden stond er een vertaald Amerikaans artikel in het toenmalige blad Bijen, over een vergelijkbaar systeem. De Amerikaan voorzag de volledige bodem van zijn kasten van gaas en plaatste vervolgens onder de kasten een vierkante bak met olie.

Wat precies de theorie is achter de buizenbodem en oliebodem ontgaat mij. Luidt die theorie dat ongedierte dat uit het volk valt, niet kan terugklimmen? Als dat waar is, dan zou een gewone gaasbodem zonder schuifla toch hetzelfde effect moeten hebben?

Ik vind het in elk geval het proberen meer dan waard. Nu zou je eigenlijk een proefstand moeten inrichten, waar de kasten voorzien zijn van buizenbodems en waar je de volken niet bestrijdt tegen varroa.

Groet,

Bart
arie
Contacteer:

Bericht door arie »

Hallo Andreas,

Ik heb (nog) geen foto gemaakt. Als ik een foto heb stuur ik die naar je toe.

Hallo Bart,

Lijkt me een goed idee om een proefstand in te richten maar in mijn geval moeilijk uitvoerbaar. We hebben namelijk nog maar 1 volk (van de markt in Driebergen)en geen ervaring met varroabestijding. Wel al 10 jaar bijen gehad maar dat is al 15 jaar geleden.

De bodem staat er nu een week onder en het valt me op dat de bijen op 1 kant van de vliegspleet aanvliegen en via de zijwand naar binnen gaan. Zo te zien willen ze niet over de bodem lopen. Het lijkt me niet zo fijn voor de bijen om altijd om te moeten lopen.
Ik moet binnenkort de eerste verbetering maar eens doorvoeren. De vliegspleet is 15 mm hoog en nu zonder verkleinblok en de gehele bodem bestaat uit PVC buis.

Als deze bodem een verbetering voor de varroabestrijding is zou dit te verklaren zijn dat alle mijten die van tussen de raten vallen door de bodem vallen en niet meer op kunnen stappen op een langskomende bij. Het valt me op deze bodem meer doorlaat dan de oude gaasbodem.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Er zal aan een gaasbodem inderdaad meer blijven hangen dan aan pvc-buizen. Als een open bodem werkt tegen de mijten, als, dan lijkt het inderdaad logischer om voor buizen te kiezen en niet voor gaas.

Het probleem dat je hierboven schetst - bijen willen niet over buizen lopen - zou makkelijk op te lossen moeten zijn. Verklein om te beginnen de vliegspleet tot laat ons zeggen 8mm. Dan kunnen de bijen misschien gemakkelijker vanaf de vliegplank, langs de binnenwand van de kast naar boven lopen.

Ik denk wel dat je vaak in de loop van het seizoen naar het gedrag van de bijen op de vliegplank moet kijken. Ook in mijn kasten met 'conventionele' bodems zie je vaak de bijen langs 1 kant naar binnen gaan. Dat hoeft dus niet per se iets met die buizen te maken te hebben. Kijk het even aan, zou ik zeggen.

Verder zou je in het vervolg de buizen wat kunnen verkorten. Dan krijg je meer loopruimte onder en vlak achter de vliegspleet. Ook bij gaasbodems zie je dat vaak.

Ik word hier wel enthousiast van trouwens. Zal ik er ook eens een paar gaan maken? Kan nooit moeilijk zijn. Ik heb al een bouwplan in mijn hoofd.

Groet,

Bart
zanna
Contacteer:

Bericht door zanna »

Is het dit waar jullie het over hebben?
Afbeelding
arie
Contacteer:

Bericht door arie »

Dit is inderdaad het idee maar dan een versie die zelf in elkaar geknutselt is. Bart bedankt voor je reactie, het is inderdaad heel simpel te maken. Ik heb 16 mm buis gebruikt. 2x16 + 2x3 is 38 mm en dat is precies de steekmaat voor een 10 ramer. Er is dus altijd een 3 mm spleet recht onder een tussenruimte tussen 2 raten. Ik heb 18 buisjes gebruikt en de zijranden aan de bovenkant schuin afgefreest zodat ook hier niets op blijft liggen.Op de foto zijn 10 buizen gebruikt maar de standaard maten zijn 32 of 40 mm. Bovendien is elekto buis 16 mm lekker goedkoop.
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

arie schreef:
Dit is inderdaad het idee maar dan een versie die zelf in elkaar geknutselt is. Bart bedankt voor je reactie, het is inderdaad heel simpel te maken. Ik heb 16 mm buis gebruikt. 2x16 + 2x3 is 38 mm en dat is precies de steekmaat voor een 10 ramer. Er is dus altijd een 3 mm spleet recht onder een tussenruimte tussen 2 raten. Ik heb 18 buisjes gebruikt en de zijranden aan de bovenkant schuin afgefreest zodat ook hier niets op blijft liggen.Op de foto zijn 10 buizen gebruikt maar de standaard maten zijn 32 of 40 mm. Bovendien is elekto buis 16 mm lekker goedkoop.

Niet om al deze opbouwende creativiteit te ontmoedigen hoor.... Maar is het niet zo dat een varroamijt, als deze eenmaal van een bij afvalt, al over zijn toptijd heen is en zich niet meer voortplant?
Astrid
Plaats reactie