Goede dag,
Wie heeft ervaring met bijen op erwten en bonen( veldbonen,paardebonen,grote bonen)?
Vroeger in Ridderkerk noemde wij veldbonen/grote bonen,roomse bonen. Wordt die naam nog gebruikt?
Ik had een zwager die kwam uit Venendaal,die noemde roomse bonen"platte paters".
Men zegt hier dat bijen niets hebben aan erwten en bonen.
Groeten uit Alberta.
Dracht
Moderator: maartenkleijne
- Cor Van Pelt
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Dracht
Goeden morgen Cor.
Inderdaad erwten en bonen zijn niet optimaal voor de Bijen .
Erwten heb ik nog nooit zien bevliegen ,
Bonen die onder glas geteeld worden vliegen de Bijen wel op maar zal geen rijke dracht zijn, en de bonen hebben ook geen bestuiving nodig (cleistogamie )
Veldbonen worden soms wel bevlogen , maar meestal pas nadat de hommel een gaatje in de zijkant van de bloem geprikt heeft omdat de nectar te diep zit.
Jaap v P
Inderdaad erwten en bonen zijn niet optimaal voor de Bijen .
Erwten heb ik nog nooit zien bevliegen ,
Bonen die onder glas geteeld worden vliegen de Bijen wel op maar zal geen rijke dracht zijn, en de bonen hebben ook geen bestuiving nodig (cleistogamie )
Veldbonen worden soms wel bevlogen , maar meestal pas nadat de hommel een gaatje in de zijkant van de bloem geprikt heeft omdat de nectar te diep zit.
Jaap v P
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Re: Dracht
Dag Cor ik heb de ervaring dat de bijen er goed op vliegen en halen.
Maar ja wie ben ik om dat te zeggen,bij mij worden de kasten zwaarder en de groente man zegd dat er meer vruchten af komen dan elders zonder bijen.
Een ander probleem is het spuiten hier voor schimmels, dit gebeurd overdag als de bijen vliegen, en als ze dan bespoten zijn en bij de kast terug keren mogen ze niet binnen.
Doe de kasten dicht als je weet dat ze gaan spuiten en bespreek dit met de telers.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Maar ja wie ben ik om dat te zeggen,bij mij worden de kasten zwaarder en de groente man zegd dat er meer vruchten af komen dan elders zonder bijen.
Een ander probleem is het spuiten hier voor schimmels, dit gebeurd overdag als de bijen vliegen, en als ze dan bespoten zijn en bij de kast terug keren mogen ze niet binnen.
Doe de kasten dicht als je weet dat ze gaan spuiten en bespreek dit met de telers.
Tinus Kolsters
't Bakhuis