Waar blijft de acacia?
Moderator: maartenkleijne
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Waar blijft de acacia?
't is weer eens een raar seizoen. Maar dat is het misschien altijd. In elk geval staat de omgeving hier helemaal vol met acaciabomen (eigenlijk robinia, maar ja). Die vertoont nog geen enkel spoor van beginnende bloei. Dat lijkt echt nog wel even te gaan duren. En dat terwijl doorgaans de acacia nu zo'n beetje uitgebloeid is en zo'n wit tapijt op de staten veroorzaakt.
Maar er zijn nog meer gekke dingen aan de hand. Hier staat de brem nu volop te bloeien. Die is volgens mij ook overdreven laat. Dan is de meidoorn nu zo'n beetje over zijn hoogtepunt heen, maar nog zeker niet uitgebloeid. Er zijn jaren geweest dat het ding al in april stond te bloeien en nu lijkt hij 1 juni te gaan halen!
Ik krijg zeer sterk de indruk dat door de strenge winter de dracht heel mooi over het seizoen wordt uitgesmeerd. De drachten lijken elkaar veel meer op te volgen dan in voorgaande jaren, waardoor er voortdurend dracht is. Ik denk dus dat onze bijtjes heel erg profiteren van de gevolgen van de strenge winter.
Ben ook heel benieuwd wanneer de linde en de heide beginnen. Maar goed, het is nog mei. Carpe diem. Het seizoen duurt nog lang.
Groet,
Bart
Maar er zijn nog meer gekke dingen aan de hand. Hier staat de brem nu volop te bloeien. Die is volgens mij ook overdreven laat. Dan is de meidoorn nu zo'n beetje over zijn hoogtepunt heen, maar nog zeker niet uitgebloeid. Er zijn jaren geweest dat het ding al in april stond te bloeien en nu lijkt hij 1 juni te gaan halen!
Ik krijg zeer sterk de indruk dat door de strenge winter de dracht heel mooi over het seizoen wordt uitgesmeerd. De drachten lijken elkaar veel meer op te volgen dan in voorgaande jaren, waardoor er voortdurend dracht is. Ik denk dus dat onze bijtjes heel erg profiteren van de gevolgen van de strenge winter.
Ben ook heel benieuwd wanneer de linde en de heide beginnen. Maar goed, het is nog mei. Carpe diem. Het seizoen duurt nog lang.
Groet,
Bart
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Waar blijft de acacia?
Vroeger bloeide de acacia tweede helft juni, dus dit jaar is het weer back to normal, maar volgend jaar zal wel weer anders zijn.
gr,
m
gr,
m
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
maartenkleijne schreef:
Vroeger bloeide de acacia tweede helft juni, dus dit jaar is het weer back to normal, maar volgend jaar zal wel weer anders zijn.
Dat zal dan heel vroeger geweest zijn [:)] Ik heb nooit geweten dat de acacia zo laat bloeide als dit jaar. Maar nu zijn eindelijk de eerste bloemen open. Nu nog een weekje mooi weer en het is in de sjakoche .[:)]
- martin b
- Imker sinds: 1976
- Bijenras(sen): buckfast-bastaars
- Contacteer:
Hier ik de achterhoek ook nog geen bloem te zien, van de acacia.
Wel halen ze goed op al het anderen wat bloeit, er zit zelfs volop verzegeldehoning in de Albert Kweekkastjes.
martin
Wel halen ze goed op al het anderen wat bloeit, er zit zelfs volop verzegeldehoning in de Albert Kweekkastjes.
martin
Hier (n-o brabant) stonden gisteren de eerste bloemen te bloeien. Die zijn na vandaag dus weer weg[:(] Gelukkig moeten de meeste nog komen:D
De vooruitzichten voor komende week zijn top. Ben benieuwd.
groet,
Peter
De vooruitzichten voor komende week zijn top. Ben benieuwd.
groet,
Peter
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Ook hier gaat het uitstekend met de dracht. Mijn beide voorzwermen van een paar weken geleden hoef ik absoluut niet te voeren en toen ik ze vanmorgen om een uurtje of 12 nakeek, dropen de raten van de nectar [:)]. Ik denk dat hier de cotoneaster een belangrijke bijdrage levert. Overigens aardig om even op te merken dat regen de bijen echt geen ene bal kan schelen. Integendeel, lijkt wel.
Maar ja, waar blijft die acacia nou? De linde lijkt er wel aan te komen. Die staat in de knop. Ik denk dat die losbarst op het vertrouwde moment, ongeveer tweede week juni.
Dan komen de distels er ook nog eraan. En de bramen. Het gaat al prima op dit moment, maar straks gaat het helemaal los met de dracht. [:)][:)][:)]
Vraagje aan joselito: zou je alsjeblieft nauwkeurig willen uitleggen wat de uitdrukking 'Het is in de sjakoche' betekent? Dat soort dingen vind ik altijd heel leuk om te weten. Volgens mij komt die uitdrukking alleen in Vlaanderen voor, althans, met Google krijg ik alleen Vlaamse sites, maar ik word er niet wijzer van. Zelfs het Woordenboek der Nederlandse Taal - raadpleegbaar op internet - geeft het woord 'sjakoche' niet. Ik zou ook nog graag willen weten hoe je het uitspreekt: sjakosj? sjakogge? Geen idee. Reacties van andere Vlamingen natuurlijk welkom.
Groet,
Bart
Maar ja, waar blijft die acacia nou? De linde lijkt er wel aan te komen. Die staat in de knop. Ik denk dat die losbarst op het vertrouwde moment, ongeveer tweede week juni.
Dan komen de distels er ook nog eraan. En de bramen. Het gaat al prima op dit moment, maar straks gaat het helemaal los met de dracht. [:)][:)][:)]
Vraagje aan joselito: zou je alsjeblieft nauwkeurig willen uitleggen wat de uitdrukking 'Het is in de sjakoche' betekent? Dat soort dingen vind ik altijd heel leuk om te weten. Volgens mij komt die uitdrukking alleen in Vlaanderen voor, althans, met Google krijg ik alleen Vlaamse sites, maar ik word er niet wijzer van. Zelfs het Woordenboek der Nederlandse Taal - raadpleegbaar op internet - geeft het woord 'sjakoche' niet. Ik zou ook nog graag willen weten hoe je het uitspreekt: sjakosj? sjakogge? Geen idee. Reacties van andere Vlamingen natuurlijk welkom.
Groet,
Bart
-
- Imker sinds: 1979
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Bart de Coo schreef:
De uitspraak is sjakosch. Het komt van het Frans of eerder Waals en betekent handtas. Dus vrouwen vragen hier: Waar is mijn sjakoche? [:)]
Maar het is in de sjakoche betekent; het is dik voor elkaar of dik in orde.
Met deze schrijfwijze zal je meer vinden: sacoche
http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... +de+~+zijn
(Maar bij nader inzien staat sjakosj er ook in:
http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... n%20de%20~ )
On topic: de Acacia begon hier (Vlaams-Brabant) dit jaar te bloeien op 25/5. Vorig jaar heb ik genoteerd 15/5. Dus al bij al nog niet zo'n heel groot verschil ...
De bloei start hier waarschijnlijk iets vroeger omdat we op een zuidhelling zitten.
http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... +de+~+zijn
(Maar bij nader inzien staat sjakosj er ook in:
http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... n%20de%20~ )
On topic: de Acacia begon hier (Vlaams-Brabant) dit jaar te bloeien op 25/5. Vorig jaar heb ik genoteerd 15/5. Dus al bij al nog niet zo'n heel groot verschil ...
De bloei start hier waarschijnlijk iets vroeger omdat we op een zuidhelling zitten.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Bloeitijd acacia is doorgaans "juni" afhankelijk van de voorjaarsontwikkeling. Deze is dit jaar erg vertraagd door het koude voorjaar; de eerste week van mei was ik op Sardinië en daar bloeide de boom volop: de voorjaarswarmte zet daar veel vroeger in dan hier.
Geen reden tot ongerustheid: zij komt!![:)]

Geen reden tot ongerustheid: zij komt!![:)]

-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ik heb het liever zo dat de acacia wat later komt de drachten sluiten nu veel beter op mekaar aan. De bijen vliegen hier nu op de meidoorn en de extraflorale nectariën van de laurierkers. Daarnaast zullen ze wel volop vliegen op de cotoneaster en de struikkamperfoelie en de berberis die hier nog bloeit.