Besten,
Ik ben zeer geïnteresseerd in ervaringen met het reizen naar de dopheide.
Ik zou dit jaar graag mijn kasten veel eerder dan gebruikelijk naar het Rozendaalse Veld boven Arnhem willen brengen, omdat ik bij het begin van de struikheidedracht waarschijnlijk op vakantie ben. Het Rozendaalse Veld staat, zoals zoveel heidevelden, helemaal vol met grote plakkaten dopheide. Maar ik heb mijn kasten nog nooit zo vroeg weggebracht.
Welke voordehandliggende vragen heb ik dan zoal? Verzin er eens een paar. Wanneer begint de dracht meestal? Levert de dopheide voldoende op om in elk geval de bijen gezond te houden? Of zitten er ook wel eens jaren tussen dat de dophei volstrekt niets doet? Zijn er dan alternatieve drachten, zoals het wilgenroosje, of moet ik me echt zorgen maken dat ze daar dan een beetje staan te verkommeren? Is de kans op dracht enigszins voorspelbaar? Ik bedoel, als de struikhei roestbruin en grauw is, blijf dan maar thuis.
Het zou heel mooi zijn als een ervaren dopheireiziger zo eens wat ervaringen van de laatste jaren zou willen opschrijven. Ik dank je bij voorbaat zeer hartelijk.
Groet,
Bart
Reizen naar de dopheide
Moderator: maartenkleijne
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Re: Reizen naar de dopheide
Bart,
Dopheide is een goede dracht plant.................maar de nectar is te vinden in de bloembodem van het kelkje van de bloem. Eerst moet het bloempje bezocht worden door een hommel die een gaatje onder in het bloempje prikt en dan bij de nectar kan komen. Later kan de honingbij dan door dit gaatje bij de nectar!
Of heb je bijen met hele lange tongetjes?
Maar misschien staat er ook voldoende vuilbes of vuilboom, de latijnse naam schiet me even niet te binnen. Een struik met overdadig klein witte bloempje: veel nectar en stuifmeel gevend, en bloeiend van nu tot in september!
groet,
Roel
[url][/url]www.ruinerimkers.nl
Dopheide is een goede dracht plant.................maar de nectar is te vinden in de bloembodem van het kelkje van de bloem. Eerst moet het bloempje bezocht worden door een hommel die een gaatje onder in het bloempje prikt en dan bij de nectar kan komen. Later kan de honingbij dan door dit gaatje bij de nectar!
Of heb je bijen met hele lange tongetjes?
Maar misschien staat er ook voldoende vuilbes of vuilboom, de latijnse naam schiet me even niet te binnen. Een struik met overdadig klein witte bloempje: veel nectar en stuifmeel gevend, en bloeiend van nu tot in september!
groet,
Roel
[url][/url]www.ruinerimkers.nl
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Nou je het zegt. Dat hommelverhaal had ik al eens gehoord. Maar ja, hoe weet je nou of er voldoende hommels op de dophei zijn? Wachten totdat de bloei goed op gang is misschien.
Wat bedoel je precies met vuilbes? Is dat hetzelfde als vossenbes? In dat geval staat daar ook daarvan meer dan genoeg. Verder weet ik zeker dat er in juli ook veel valse salie bloeit, wat in elk geval stuifmeel oplevert.
Groet,
Bart
Wat bedoel je precies met vuilbes? Is dat hetzelfde als vossenbes? In dat geval staat daar ook daarvan meer dan genoeg. Verder weet ik zeker dat er in juli ook veel valse salie bloeit, wat in elk geval stuifmeel oplevert.
Groet,
Bart
Vuilbes groeit aan de vuilboom. Deze is hier al eens besproken.
Kijk anders eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sporkehout
groet,
Peter
Kijk anders eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sporkehout
groet,
Peter
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Als het dit weer blijft gaat de dophei uitbundig bloeien. Ze kan niet goed tegen droogte.
(het plenst nu net in Hilversum, en hetweerberich zegt: groeizaam weertje)
gr,
m
(het plenst nu net in Hilversum, en hetweerberich zegt: groeizaam weertje)
gr,
m
- Albert Stoter
- Contacteer:
Bok schreef:Kijk anders eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sporkehout
Of op ons eigen http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Vuilboom.
Bart, het zal je zeker aanspreken dat de takken van deze boom ook als spijlhout worden gebruikt.
Laatst gewijzigd door Albert Stoter op vr 25 jun 2010, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart de Coo schreef:
Nou je het zegt. Dat hommelverhaal had ik al eens gehoord. Maar ja, hoe weet je nou of er voldoende hommels op de dophei zijn?
Of je neemt ook een aantal hommelkasten mee... :D