te snel gebroken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

te snel gebroken?

Bericht door nyckle » do 10 jun 2010, 14:10

Vanmiddag net de zwerm gecontroleerd. Zitten er ja, waar ik nu aan denk redcellen op het broed. Ik met mijn stomme kop alles weggebroken. Geen moer tegen gekomen.( ik ben een slechte moerzoeker.) Wat moet ik nu doen? Verenigen met de kleine nazwwerm? Of nog even afwachten? Mijn vermoeden is, dat de moer in de bromzwerm niet goed is geweest. Er was wel gesloten broed.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: te snel gebroken?

Bericht door Oude Essink » do 10 jun 2010, 18:20

een jonge net uitgelopen moer vinden is onbegonnen werk; beter is het te letten op uitgelopen doppen; zie foto'tje: het dekseltje is rondom afgeknaagd. Verder is het moeilijk te begrijpen, waar je het precies over hebt.

Afbeelding

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: te snel gebroken?

Bericht door nyckle » do 10 jun 2010, 20:11

Normaal heeft een voorzwerm eem leggende moer. (er zit gesloten broed in) Toen ik de ramen contoleerde, trof ik redcellen aan. Zo stom als ik was heb ik alles weggebroken.
Mijn gedachte is, dat er iets niet in orde is geweest met de oude moer. Maar op dat idee kwam ik, toen de bijenkap al weer aan de kapstok hing...
Ik denk dat ik vreselijk dom ben geweest.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: te snel gebroken?

Bericht door joselito » do 10 jun 2010, 23:31

nyckle schreef:
Wat moet ik nu doen? Verenigen met de kleine nazwwerm?


Je kan ze een raam open broed geven van de kleine nazwerm en de volgende dag kijken of ze redcellen aantrekken.

Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: te snel gebroken?

Bericht door Berend » do 10 jun 2010, 23:32

nyckle schreef:Mijn gedachte is, dat er iets niet in orde is geweest met de oude moer. Maar op dat idee kwam ik, toen de bijenkap al weer aan de kapstok hing...
Ik denk dat ik vreselijk dom ben geweest.


Wat een bekend gevoel... :D
Maar je moet 't een keer gedaan hebben, dan doe je het nooit weer!

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: te snel gebroken?

Bericht door nyckle » do 10 jun 2010, 23:47

Ik ga opzoek naar open broed. Ik heb het nog niet in mijn kasten denk ik. De nazwerm is nog niet aan de leg. Hoe het met het hoofdvolk staat weet ik niet. Ik durf ook niet goed te kijken, het is een stapel bakken, wat goed vliegt. Misschien heb ik met mijn schele ogen een geopende dop over het hoofd gezien. Hoelang kan ik wachten, voor er eier-leggende bijen aan het werk gaan?
Dan ben ik verder van huis.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: te snel gebroken?

Bericht door joselito » vr 11 jun 2010, 09:04

Als de zwerm geen koningin meer heeft en de klein nazwerm nog niet aan het leggen is kan je ze perfect verenigen. Dan kijk je nog eens na op redcellen en zorg zeker dat je er geen vergeet. Als je de koningin vond in de nazwerm zou dat perfect zijn. Je zet haar dan in een kooitje, hangt de bijen bij elkaar. De volgende dag geef je dan deeg, zodat ze de koningin kunnen bevrijden.
Als je de koningin niet vindt, dan verenig je ze met de krantenmethode.
Wachten op leggende werksters heeft weinig zin [:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten