mijtvrije afleggers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: mijtvrije afleggers

Bericht door joselito »

jawi schreef:Dit is eigenlijk wel een hele interessante bedrijfsmethode.
Het probleem is wellicht wel dat de zesramers tegen de tijd dat ze productievolken zijn wel weer veel mijten kunnen hebben, of zie ik dat verkeerd?

En die raampjes zijn heel erg handig bedacht! Complimenten.

Jan-Willem

Wel ,de zesramers hebben nu geen behandeling meer nodig tot in de winter. Dan krijgen ze een oxaalzuurverdamping.
Die raampjes heb ik niet zelf bedacht. Ik heb ooit zo een kast gekocht in Wallonië bij een vriend en ze gewoon nagemaakt.
De kasten leveren je ook reserve koninginnen. Je kan namelijk de tussenwand tussen twee compartmenten verwijderen en dan heb je een kast met 12 halve raampjes. Dus als er ergens een koningin weg is op een productiekast wordt hier een koningin uitgehaald en de tussenwand verwijderd.
Broeder Adam gebruikte deze kasten ook om de jonge koninginnen aan een eerste test te onderwerpen. In het vroege voorjaar werden de oude koninginnen van de productievolken dan omgewisseld met de koninginnen uit deze kastjes.
Persoonlijk het beste vind ik de snelheid waarmee ze hierin ontwikkelen en de hoge succesresultaten wat overwintering betreft.
Het is ook verbazend te zien dat als je een raampje uit een kastje haalt en een ander uit het kastje ernaast en je houd ze naast elkaar, dan lijkt het of er geen tussenwand tussen staat en het broed door één koningin gelegd is. Ze profiteren duidelijk van elkaars warmte. Op de laatste foto zie je trouwens waar het broed gezeten heeft en hoe ze naar elkaar toewerken.
In feite is het een twaalfraams Dadant Blatt kast, alleen zitten er 4 koninginnen op.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Vandaag al de afleggers gecontroleerd en alles is in orde. Het eerste broed is aan het uitlopen. IN tegenstelling tot vorig jaar vind ik geen kruipers meer voor de hal en dat is toch wel een prettig zicht.

Afbeelding

Dit is hoe ik het graag zie, met een mooie voederkrans boven het broed

Afbeelding

Als ze zo tegen het plastic gebouwd hebben is dat een teken dat ze overvloed hebben

Afbeelding
marcv
Contacteer:

Bericht door marcv »

Als dit de productievolken worden voor volgend jaar, wat doe je dan met de productievolken van dit jaar?
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

marcv schreef:Als dit de productievolken worden voor volgend jaar, wat doe je dan met de productievolken van dit jaar?

Daar ben ik nog niet uit. Misschien verenigen met deze kasten, maar dan moet ik ze eerst mijtarm krijgen en liefst ook op nieuwe raat.
Plaats reactie