Grafieken op Beefriends

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Grafieken op Beefriends

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Vanavond was ik het internet aan het afsneupen en heb ik de online grafieken van Beefriends bestudeerd.

Twee interessante grafieken zijn:
http://www.beefriends.org/(btbdkd45wuwif345lewepga3)/local_communities/local_com_graphs/graph_prevalences_colony_input_2007.aspx
en
http://www.beefriends.org/(btbdkd45wuwif345lewepga3)/local_communities/local_com_graphs/graph_prevalences_queen_input_2007.aspx

Let wel op dit zijn dus relatieve grafieken (percentages) en geen absolute getallen. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de gegevens absoluut zijn. Wat dat betreft lijkt het erop dat een nieuwe aankoop (nieuwe bijenvolken) geen invloed heeft op je eigen volken. Ook het invoeren van K. van elders heeft geen negatief effect op wintersterfte. Sterker nog het lijkt erop dat het doorgaan met eigen (slecht) materiaal niet eens zo'n goed idee is.

jp

PS moet toch een beetje mijn eigen rubriek vullen[;)]
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Re: Grafieken op Beefriends

Voor de linken kopieer even de hele link en plak het dan in uw adressen balk. Dan komt u zo bij de goede grafiek.

jp
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Hoi JP,

Weet jij of er iemand wel eens gekeken heeft naar het verband tussen wintersterfte en de 'lengte' van de winter die er aan vooraf ging. Uit de overall telling blijkt dat het aantal dode volken lager uitkomt dan vorig jaar (resp. 17% nu t.o.v. 26% vorig jaar). In het voorjaar zijn de bijen veel later begonnen met het aanzetten van veel broed. Ik dacht dat het voorjaar van 2005 ook relatief vroeg begon. Mijn vraag is eigenlijk, is daar een causaal verband?

Groeten............

Gerard
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Wat niet allemaal kan. Je zou dan sterfte met temperatuur moet correleren of nog beter broedaanzet met temperatuur. Het is wel zo dat de volken dit jaar welliswaar weinig broed hadden maar nu halen ze enorm in.
Zelf neig ik toch meer na een primaire oorzaak van virussen die toekunnen slaan door (erge) varroabesmetting. Vatbare bijen (zoals schier en buckfast Ameland, maar ook eigen geselecteerde bijen strains) leggen het loodje. Natuurijk speelt de imker daar ook een rol bij. Slechte varroabestrijing zorgt voor veel sterfte. ook het langer doorbroeden is denk ik funest. Het betekent meer varroa in de volken.

Ik merk dat bij mijn eigen volken waar ik niet bestrijd. Sommige volken hebben het erg moeilijk. Ze halen gewoonweg niet. Dit jaar is het erger dan voorgaande jaren lijkt het wel. Gelukkig heb ik nu ook enkele volken die als een speer gaan. Een of andere manier zijn daar weinig varroa ingekomen of of ingebleven. Beter kan ik het niet zeggen. Hoe dat proces gaat weet ik ook niet. Verder kan ik er ook niets over zeggen aangezien ik niet varroa op de lade tel.

jp
Plaats reactie