Negatieve PR werkt positief?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Negatieve PR werkt positief?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik zou graag het volgende aan u willen voorleggen: moet de Nederlandse bijenhouderij nu een postief of een negatieve pr campagne naar buiten toe voeren? Om de huidige stand van zaken weer te geven: in het rapport wat aangeboden is aan de minister in januarie 2009 staat dat de imkerij zich positief moet profileren.

Historie: afgelopen jaren is er nl, ondanks een enorme achteruitgang van imkers en bijenvolken, een pr campagne gevoerd die vooral positief moest klinken. Ellelange wanklanken vanuit de imkerij zouden mensen eerder afschrikken in plaat van aantrekken.
Tot dat wereldwijd de klad in de imkerij kwam, door massale sterfte onder volken viel een positief verhaal niet langer te verkopen. De media pakte snel allerlei doemberichten op van individuele imkers. In alle media stond te lezen: honingbijen en imkers met uitsterven bedreigd.
Ik kan me niet onttrekken aan het gegeven dat ik 'meer aandacht' voor bijen de laatste tijd heb ervaren. Ook heb ik het idee dat ineens meer mensen met bijenhouden willen beginnen?? Dus toch negatieve PR werkt positief?

jp
pxsloot
Contacteer:

Re: Negatieve PR werkt positief?

Bericht door pxsloot »

Ik ben er zeker door over de streep getrokken. Ik ben al wel een jaar of wat geinteresseerd, en ben 1,5 jaar geleden begonnen met inlezen, maar het duwtje was het berichtgeving over de afname van het aantal imkers. Maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.

ahja, en de cursus die bijna in mijn achtertuin wordt gegeven maakte de drempel erg laag.

Peter S.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Daar-heb-je-'tal.....het schijnt dus toch zo te werken. Nog wat meer reacties afwachten.

JP
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik zou kiezen voor de positieve benadering.

Stel je een kind van 12 voor dat slecht zijn huiswerk maakt en lage cijfers haalt op school. Hoe inspireer je die? Je kunt zeggen: je bent een nietsnut en je moet snotdomme uit je luie stoel komen, anders eindig je als putjesschepper. Of je zegt tegen hem: jij bent een goeie gozer, zou ik je eens iets mogen vertellen over de vaderlandse geschiedenis?

Of die laatste aanpak zo succesvol zal zijn, waag ik ook te betwijfelen, maar mensen inspireren door ze angst aan te jagen of een schuldgevoel aan te praten, nee. Dat werk helemaal niet. Nieuwe imkers moeten dan redeneren in de trant van 'de bijen gaan dood en de imkers gaan dood, dus ik moet imker worden'. Of we proberen ze te laten redeneren in de trant van 'imkeren is geweldig, fascinerend en veelzijdig, laat ik imker worden!' Dat lijkt mij echt een veel beter idee.

Groet,

Bart
pxsloot
Contacteer:

Bericht door pxsloot »

Ik proef uit je reactie dat je dat een slechte zaak vind. Akkoord, het jammer van de geinvesteerde tijd in de positieve campagne.

Ik heb niets van of over een positief klinkende campagne gehoord. Wel ben ik her en der berichten tegengekomen van imker verenigingen die niet meer naar braderieen gaan, omdat de standplaatsen te duur werden en de leden hadden geen zin meer in braderien, want 'geen aanloop'.
Als ik de berichten mag geloven is de gemiddelde leeftijd van een vereniging ook zodanig dat het moeilijk wordt om het bijenhouden als 'hip' te verkopen en nieuw bloed aan te trekken.

Als je dat verse bloed krijgt door de aandacht die je krijgt door negatieve berichtgeving, dan moet dat maar. Als er al een tijd is voor kennisoverdracht... nee, wijsheidoverdracht, dan liefst zo snel mogelijk.

Kennis kan bewaard en doorgegeven worden met boeken, maar de wijsheid komt van het samendoen, overlevering, de praktijk.

Ik denk dat de bijenhouderij meerdere taktieken moet hanteren. Brand richting de overheid en hip richting mogelijke doelgroepen. Het zijn ook verschillende doelen die bereikt moeten worden:
* erkenning en ondersteuning van de overheden door aan te geven wat de knelpunten zijn en waarom.
* nieuwe imkers, door te vertellen wat een geweldige puzzels en breinbrekers of managementspel het bijenhouden kan zijn. Of juist de natuur te benadrukken. Of het maatschappelijk belang.
* mensen die op welke wijze dan ook willen bijdragen aan de bijenhouderij; sponsors van tijd (lobbyen, braderieen, slingeren, schilderen), ruimte (plaats voor kasten, stal) en geld.

Peter S.
Jelte Pieter Dijkstra
Contacteer:

Om meteen maar te reageren. De inhoud van de bijdrage van Bart is ook waarom ik deze topic heb geopend. Ook ik denk dat een mens beter positief in het leven kan staan dan negatief. Echter de imkervereniging stonden iets te positief te balanceren en raakten nogal uit evenwicht.

Zo was er een paar jaar geleden een uitzending bij Omrop Fryslan die de imkerij in Friesland moest belichten (en die is er niet zo best aan toe). De twee imkers in de uitzending hielden bij laag en bij hoog vol dat het wel ok ging met imkerend Friesland. Ik snap dat niet. Ook als er mineur dreigt kun je aandacht vragen voor de bijenhouderij.

Ik denk dat het niet fair is om aan een jonge imker het volgende voor te stellen:
er staat een bruisend verenigingsleven te wachten;
er vliegen alleen maar gezonde bijen rond;
er is pais en vree heerst imkerland;
je hoeft geen akelige middeltjes aan te wenden ter genezing van je volken....etc

Mijn message; eerder een eerlijk vehaal over de imkerij trekt mensen aan dan een te positief verhaal!! En wat is er mis met mensen op verantwoordelijksheidsgevoel aan te spreken??

JP
pxsloot
Contacteer:

Bericht door pxsloot »

Ik denk dat het niet fair is om aan een jonge imker het volgende voor te stellen:
... KNIP ...

Mijn message; eerder een eerlijk vehaal over de imkerij trekt mensen aan dan een te positief verhaal!! En wat is er mis met mensen op verantwoordelijksheidsgevoel aan te spreken??

JP

2 verschillende dingen. Eerlijkheid is niet het tegenovergestelde van positief.
En met 'hip' is ook niet 'positief'.

Neem de campagne 'geschikt/ongeschikt' van de landmacht. Aardig verpakt, en 'hip'. Niet positief. Niet negatief.

Juist nu (eigenlijk een week of wat geleden) is het tijd om nieuwe leden te werven. En de NBV zou er goed aan doen om alsnog serieus met een campagne te komen. Op verschillende fronten, maar gezien de tijd van het jaar vooral gericht op nieuwe imkers. Laat een reclamebureau een campagne verzinnen, maak starterspakketten (kast en ander materiaal) en stel ze tegen gereduceerd tarief beschikbaar, start alsnog cursussen en mobiliseer verenigingen. Dan kan er nog een flinke nieuwe club de zomer in met een volk of 2.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Peter,

Goed dat je over dat afgrijselijke woord 'hip' begint. Spreek het woord 10X uit en het wordt alsmaar lulliger. Ik herinner mij dat de NBV het woord ook gebruikte in haar 'Deltaplan'. De imkerij moest aan jongeren gepresenteerd worden als 'hip' of zoiets.

Nu meen ik beroepshalve een zekere kijk te hebben op jongeren en geloof me, wie 'hip' zegt als hij cool, hard, strak of eg wel vet bedoelt, staat compleet voor paal. Overigens is er niets zo genant als iemand die nadrukkelijk geen jongere is en toch probeert te praten als een jongere. Brrrrr.

Verder denk ik dat jongeren voor ons een vrij onbereikbare doelgroep vormen. Jongeren en bijenhouden. Dat botert niet. Uitzonderingen daargelaten. Imkeren is stilte, eenzaamheid, verwondering, concentratie, vooruit denken, vooral heel veel geduld hebben, een geregeld leven leiden. Je snapt al waar ik naartoe wil. Probeer dat maar eens te combineren met je het studentenleven, je eerste baan of je gierende hormonen.

We moeten op een actieve, postivieve en eerlijke manier werven onder 30+'ers.

En het woord 'hip' wil ik echt nooit meer horen. Wij zijn niet 'hip' en dat willen wij ook helemaal niet zijn. [;)]

Yo!

Coo
pxsloot
Contacteer:

Bericht door pxsloot »

We moeten op een actieve, postivieve en eerlijke manier werven onder 30+'ers.

En het woord 'hip' wil ik echt nooit meer horen. Wij zijn niet 'hip' en dat willen wij ook helemaal niet zijn. [;)]

Ah, jij hebt hip nog meegemaakt als jongere.

Van Dale zegt:
hip bn, bw modern, eigentijds

en ik weet zeker dat ook jij op de hoogte wilt blijven van nieuwe ontwikkelingen en trends. Nieuw ontwikkelde kasten en parasiet bestrijdingsmethoden, gevaren van gewas- en insecten bestrijdingsmiddelen, urban beekeeping.

Je hebt zeker gelijk met de groep tussen 16 en 25 jaar. Maar dat wil niet zeggen dat je daar geen sponsors kunt vinden. Juist die mensen die het graag zouden willen, maar het niet kunnen zouden sponsor kunnen worden. Bloemen zaaien, plekken aanbieden, geld.

Onder die leeftijd moet bewustwording gezaaid worden: nodig basisscholen, scoutinggroepen uit om kasten te beheren, help ze de zomervakantie door, beloon ze met honing en was, maak er een landelijke scholen competitie van.

Boven de 25 - 30 zijn genoeg mensen te vinden die het een interessante hobby kunnen vinden, als ze er maar mee in aanraking zouden komen. Als de instap niet zo hoog zou zijn (starterspakket!, met dank aan de sponsors).
Voor mij part begin je met bouwinstructies voor nestblokken voor solitaire bijen (hardhouten blok, 8mm gaten, beschut ophangen, kijken). Folderen op winkelcentra.
Ik heb het beleidsplan 'Allen bij-een' van de NBV (snel) doorgenomen, maar de hoofdmoot van communicatie ideeen komt neer op 'het blad moet er mooi uitzien' (en doelstellingen blijken geen doelstellingen te zijn en zo, maar da's een ander draadje waard)
dickvanleeuwen
Contacteer:

Bericht door dickvanleeuwen »

Doe mij maar positief!!

Bart, bijenhouden is COOL!

Het logo op onze bijenbus is volgens jongeren Cool.
Geen softe plaatjes met nogstalgische bijenkorven.

Afbeelding
Plaats reactie