spuitschade

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

spuitschade

Bericht door Kees Overeem » za 25 apr 2009, 17:13

Probleem:
We staan met 3 imkers op 10 ha rode bes ( nooit spuitschade omdat de teler zeer bij-vriendelijk is) maar aansluitend staat 9 ha appel in bloei.Deze teler huurt nooit bijen omdat de bessen-buurman er genoeg heeft en die bijen veel liever op de aantrekkelijker appels vliegen.
Echter deze teler spuit de gehele dag 24-4-09 de 9 ha appels ( buitengewoon goed vliegweer) 's morgens met steward en Captone en 's middags met ATS.
De volgende dag, weer buitengewoon vliegweer, 25-4, spuit hij de 9 ha appels met Calypso.
Gevolg: op alle vliegplanken lagen hopen dode bijen waarvan door de bessenteler monsters in de vriezer zijn gedaan.
De genoemde middelen hebben echter op de verpakking staan dat het voor bijen niet schadelijk is.
De AID kan dus weinig of niets doen, wat moet je nu met zoiets??
Misschien dat Henk van de Scheer hier iets zinnigs ovar kan zeggen ??

R.Spies
Berichten: 25
Lid geworden op: za 09 jul 2005, 19:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door R.Spies » za 25 apr 2009, 18:00

Ligt niet aan de captan,calypso en de ats.
Het is de steward die dat doet en op de verpakking staat dat ie bij-vriendelijk is. Echt niet!!!

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Dirk Blanken » za 25 apr 2009, 18:15

Ik zou iedereen aanraden om zelf in de tuin 2 of 3 appelbomen te planten.
Ik heb 1 keer in een appelboomgaard gestaan met bijen en nooit weer.
Je weet niet wat je overkomt, bijna elke dag wordt er bij slecht weer gespoten.
Het gezonde appeltje van de boomgaarden is voor mij zoveel mogelijk taboe.
Je kan bijvoorbeeld goudtrinetten lang bewaren en ev ook drogen in partjes.

Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door martin b » za 25 apr 2009, 18:42

Een appelboomgaard, bij de beroepsteelers, wordt bijna 50 keer in een jaar bespoten. Niet alles is giftig en ook wordt er niet alleen gespoten als er bloeisen is.
Het is te veel van het 'goede', de 10 appel/peer boompjes zien bij ons nooit de spuit. En toch mooi fruit met de pluk, weet wel dat ik het niet kan vergelijken, maar toch.

martin

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door jjmvaningen » za 25 apr 2009, 19:53

Kees Overeem schreef:
De AID kan dus weinig of niets doen, wat moet je nu met zoiets??
Misschien dat Henk van de Scheer hier iets zinnigs ovar kan zeggen ??

Zelf schiet je er nu niets mee op, maar gewoon bij de politie angifte doen van bijensterfte (desnoods via inteernetaangifte). Staat het in ieder geval geregistreerd voor het geval later alsnog "foute boel" blijkt te zijn.

J.L.Trip
Berichten: 69
Lid geworden op: do 30 okt 2003, 10:28
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door J.L.Trip » za 25 apr 2009, 20:17

Echter deze teler spuit de gehele dag 24-4-09 de 9 ha appels ( buitengewoon goed vliegweer) 's morgens met steward en Captone en 's middags met ATS.
De volgende dag, weer buitengewoon vliegweer, 25-4, spuit hij de 9 ha appels met Calypso.


De appelteler spuit de gehele dag, buitengewoon goed vliegweer, veel bijen in de appel boomgaard.
De bijen worden dan geraakt door de spuitvloeistof.
De bijen "stinken" daardoor en bij terugkomst in de kast worden ze dan als vreemde indringers afgestoken.

kreydt
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door kreydt » za 25 apr 2009, 20:23

Beste summerred,

Zou het niet eerder HET ogenblik van de bespuiting zijn?

Hier in België wordt juist hetzelfde spuitschema aangehouden ( Alleen wordt ATS samen met bv. captan gespoten volgens de instructies op de verpakking ) Mijn bijen staan midden in mijn aanplanting en heb nog nooit ( eenmaal met MCPA???? en dit is een pseudo-plantenhormoon ) spuitschade gehad. Ik begin de bespuiting van mijn plantage s'avonds tot in de nacht ( 11 ha ), een gewoonte die ik nood gedwongen aannam omdat ik in de dag een ander beroep uitoefende, en dat bevalt me zeer goed en blijkbaar ook mijn bijen.

Het is niet de fruitteler die de deugniet is maar de verwende consument, die het niet tolereert dat er een ( kleine ) schilbeschadiging aan zijn fruit voorkomt.
Trouwens zal je niet veel te eten hebben, moest je al het bespoten materiaal laten. Groenten, fruit, granen enz... worden allemaal bespoten. In B en NL weet je te minsten nog dat het niet met schadelijke stoffen gebeurt wat je dus zeker niet kan zeggen van de ingevoerde produkten. China produceert bv. zo'n 4500 ton DDT per jaar waarvan 700 ton DDT voor de export ( Wie zijn de afnemers??? en wie eet het op??? en is er een lekvrije controle op onze invoer???)


kg

Huitema
Berichten: 43
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 21:55
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Huitema » za 25 apr 2009, 21:26

Als je schade lijdt door gedragingen of nalatigheid van een ander kun je de schade op die ander verhalen. Dat kan ook als de AID in strafrechtelijke zin niet kan optreden. Het probleem voor de imker is dat de schade niet in verhouding staat tot de kosten die hij moet maken om zijn recht te halen. Hij kan het beste 'zijn wonden likken'. De bessenteler daarentegen zou best wel eens met een forse schade kunnen zitten. Als ik die bessenteler was, zou ik in dat geval de veroorzaker voor die schade aansprakelijk stellen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jaap v.Popering » za 25 apr 2009, 22:29

Kees Overeem schreef:
Probleem:

De AID kan dus weinig of niets doen, wat moet je nu met zoiets??


Zou je eerst niet eens vast laten stellen of die schade daar werkelijk door gekomen is , in plaats van allemaal te gokken op iets wat jullie niet weten .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: spuitschade

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 25 apr 2009, 22:41

Jaap

met alle eerlijkheid heeft jouw opmerking mij verbaasd. Ik ken Kees al jarenlang op dit forum en zijn bijdragen zijn altijd erg op de inhoud gericht. Hij komt hier advies winnen over spuitschade en geeft daarbij veel info; hopen dode bijen op de vliegplank klinkt mij als erg serieus.

Wat moet ie dan volgens jou doen?

jp

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten