Zo'n typische, oeroude imkerswijsheid luidt: de witte klaver geeft pas goed honing 'na de tweede maai'.
Vandaag even op het landgoed rondgefietst waar ik twee volken heb staan. Een week of twee geleden waren mij de uitgestrekte klavertapijten al opgevallen, maar vandaag zag ik dat alles was weggemaaid. In eerste instantie denk je dan, jammer, daar gaat mijn dracht. (Overigens zie je gigantisch veel klaver dit jaar!)
Maar in tweede instantie denk je, da's waar ook, gaf de witte klaver niet vooral bakken vol honing na de tweede maai? Ik hoop heel erg dat dat waar is, want dan staat mijn beide kasten een vette dracht te wachten[:)][:)][:)].
Is dat zo? Iemand ervaring met de witte klaver?
Groet,
Bart
'De tweede maai'
Moderator: maartenkleijne
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: 'De tweede maai'
Niet na de tweede maai, maar de tweede snee (snede) geeft het meest. De klaver dus die al 1x is gemaaid en straks eventueel voor de 2e keer ( de 2e snee) zal worden gemaaid. Dat is dus de klaver van de 2e snee!
!Piet
!Piet
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
De eerste ronde van de klaverbloei is vroeger in het jaar.
na de eerste snede/maai wordt het warmer en honingt de klaver meer.
En als het niet gemaaid wordt gaat de klaver pas veel later in het jaar opnieuw bloeien en ook nog veel minder.
gr,
m
na de eerste snede/maai wordt het warmer en honingt de klaver meer.
En als het niet gemaaid wordt gaat de klaver pas veel later in het jaar opnieuw bloeien en ook nog veel minder.
gr,
m
- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Dus niet de klaver na de tweede maai, maar van de tweede snee. Weer een illusie armer. Mooi zo.
Dat opent perspectieven voor mij. 2 kasten staan vlakbij een uitgestrekt weiland waar de eerste klaverlichting net is weggemaaid. Het zal dus nog maar een paar weekjes duren eer de tweede lichting los gaat. We zullen zien!
Bart
Dat opent perspectieven voor mij. 2 kasten staan vlakbij een uitgestrekt weiland waar de eerste klaverlichting net is weggemaaid. Het zal dus nog maar een paar weekjes duren eer de tweede lichting los gaat. We zullen zien!
Bart