De heide honingt...!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Piet Jager
Contacteer:

De heide honingt...!

Bericht door Piet Jager »

Gisteren, maar ook vandaag en vooral vanavond rook ik de geur van heidehoning op mijn stal. Op ca 2 km ten noord-westen van mijn stal ligt een veld met nogal wat jonge heide.

!Piet
malle pietje
Contacteer:

Re: De heide honingt...!

Bericht door malle pietje »

Klopt Piet.
Ik rook het zondagavond ook bij mijn volken op de heide.(heerlijk geurtje)

good goan.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Dan kom ik morgen ook ruiken [8D]

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Op Texel zag ik prachtige hei. Of die honingt weet ik niet. Voor een potje hei honing zullen we er niet naar toe hoeven of ze hebben er geen bijen of verkeerde soort(die niet op hei vliegt)[:I]. Op mijn wandeling heb ik behalve wat solitaire bijen maar drie honingbijen gezien en voor dat die een potje vol hebben.:D

ad staals
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Rheden. Van uw speciale verslaggever

Vanmorgen om 10 uur op de fiets gesprongen om eens te kijken hoe de hei erbij staat. De laatste keer dat ik echt ben wezen kijken was ergens eind juli. Het Rozendaalse veld (Veluwezoom, vlakbij het Herikhuizerveld ('De Posbank'), gemeente Rheden) was een troosteloze, roetsbruine vlakte. Toch heb ik een week later, al was het maar voor mijn eigen gemoedsrust, 's morgens vroeg twee Uddeler korfjes weggebracht op de fiets. Al mijn andere volken (1 ronde korf en zes grote kastvolken en nog wat grut) heb ik thuis gelaten. Dat wordt toch niks, dacht ik, maar ja, dan heb ik het tenminste geprobeerd. Op het hele Rozendaalse veld is dan ook echt geen enkele kast te vinden. Je hebt er eigenlijk niets te zoeken nu, zelfs niet als wandelaar.

Toen ik vanmorgen aan kwam op het Rozendaalse veld, nog steeds hetzelfde beeld: roestbruin tot aan de horizon met hier en daar een schamel plukje paars. Mijn Uddeler korfjes waren springlevend en vlogen goed, maar het woog allemaal niks.

Ondertussen hoor ik van verschillende kanten dat de hei hier en daar wel degelijk honingt, onder andere van Piet dus, maar ook van een vriend die de hei bij Ede heeft zien bloeien. Ik had het bovendien zelf al gemerkt, want als de hei goed honingt, dan ruik je dat zelfs in Dieren op de stal. Vraag me niet waar ze de honing vandaan halen, maar je ruikt het duidelijk: in Dieren, ver van de uitgestrekte heidevelden vandaan, is op dit moment een prima dracht aan de gang die heel erg naar heide ruikt.

Enfin, eerst zien en dan geloven. Rozendaalse veld gezien, en dus doorgefietst naar het Herikhuizer veld, 'De Posbank'.

En wie schetst mijn verbazing? Ik stond totaal paf. Je rook het al van verre. Het Herikhuizerveld is op dit moment schitterend. Knal- en knalpaars, hevig stuivend en geurend, gonzend van de bijen, geen plukje roestbruin te zien. Nog geen twee kilometer verderop! Hoe bestaat het! Hevig gonzend van de bijen, zei ik. Maar die komen niet van kasten die op de Posbank staan, want die staan er niet. Echt iedereen is thuis gebleven hier, behalve dan die ene mafketel met zijn twee korfjes.

Zou het nu echt te laat zijn, of kun je morgenochtend vroeg nog even gauw een paar kastjes wegbrengen?

Had je dit kunnen zien aankomen?

Groet,

Bart de Coo
Piet Jager
Contacteer:

Toch maar gauw (24/8) 's morgenvroeg een paar kasten wegbrengen, Bart! De top van de heidebloei ligt van 20 - 31 augustus en het weer blijft goed. De hele week goede temperatuur, dinsdag wat regen en de rest van de week volop honingdracht. Wind uit zuid tot west. Wie niet waagt, die niet wint! Bij mij thuis vliegen ze op het ogenblik (14.13 uur) als een speer er op los!

Succes!

!Piet
mui1

Bericht door mui1 »

De heide oogst lijkt inderdaad helemaal top te worden.
Ik heb 9 dagen geleden mijn grotere volken vanuit de flevopolder naar de hei gebracht nadat ik ze eerst had leeggeslingerd.
Deze hebben nu echt stampvolle honingkamers en ook zijramen van de broedbak en zijn al aan het verzegelen.
De hei is hier super mooi en de jonge heide heeft ook geen last gehad van het heide haantje.
Er staan tussen Nunspeet en Wezep echt honderden hectares heide volop in de bloei. Kasten nu nog brengen lijkt me aan de late kant en levert zeker geen verzegelde ramen meer op.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Vakwerk Mui. Gefeliciteerd. Ik ben oprecht onder de indruk.

[^]Bart
malle pietje
Contacteer:

Bericht door malle pietje »

Afgelopen zondag geweest,even in de honingkamer kijken en tussen 6 en 8 ramen honing geheel uitgebouwd.(had er elleen puntjes in gezet wat ik altijd doe.)

good goan.
Piet Jager
Contacteer:

Vandaag 5/9 begin ik met het kolben en slingeren van de heidehoning!
En maandag 7 sept. met het inwinteren (langzaam opvoeren) van de volken.
Heidehoning die is geslingerd, is pure honingzeem en dient om meerdere redenen
duurder te zijn dan heideraathoning. De kwaliteit is dit jaar goed.
Van mijn 2 volken bij huis 18 kilo heidehoning = 9 kilo netto per volk (in de pot)
Ze stonden op 1 broedkamer en 1 honingkamer zonder rooster.
In de honingkamer zat helemaal geen broed.
De vliegafstand naar de heide was 2 kilometer = 4 kilometer heen en terug.

Afbeelding

Opgeslagen zonne-energie ... Niet het vele is goed, maar het goede is veel!

.......................... Afscheid van de zomer ................................

!Piet

Zie ook:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ms=konisch
Plaats reactie