Bij de startpagina: De Crocus.

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bij de startpagina: De Crocus.

Bericht door Hans van der Post. »

foto's 13-02-2009
De Crocus.

Afbeelding
Onderklasse: Liliidae
Superorde: Liliiflorae
Orde: Liliales
Familie: Iridaceae
Genus: Crocus
Soort: Crocus .........eigennaam

De krokus, de botanische familienaam Crocus, hebben bij mij altijd een lentegevoel gegeven.

Woonde in mijn jeugd aan het einde van de bebouwing te Oegstgeest. Keek daar regelmatig uit op krokus velden die per jaar afgewisseld werden door hyacint, tulp en narcis.

Ook in de bollenteelt wordt gewaswisseling toegepast.
Het vierde jaar duizenden stekken van daliasoorten om vervolgens weer met de Crocus te beginnen.

De Crocus soorten hebben de thuisbasis in de Europese gebergte met een uitloop naar de balkan en Klein-Azië Er zijn acht soorten met heel veel ondersoorten het voert te ver om dit hier op te schrijven;
De meeste imkers gaan er vanuit dat hun "bijenvolken het zelf wel weten"!

Daarom voor de nieuwsgierigen en http://nl.wikipedia.org/wiki/Krokus#cite_note-0" met veel foto's

De gele hollandse krokus is een afgeleide/selectie van een kruising tussen de gele Crocus http://www.tuinclub.be/tuinartikels/krokussen2.jpg Crocus flavus en de http://www.tuinclub.be/tuinartikels/krokussen1.jpg Crocus chrysanthus
Dit "kind" - de hollandse gele krokus - is steriel! net zoiets als een kruising tussen een paard en ezel = muildier/muilezel. Kan alleen vermeerderd worden met jonge knollen. Tegenwoordig gebeurd dit ook via meristeem cultuur.

Overigens is het een aardig eigenschap van de krokus knol dat aan de nieuwe groeipunt, de bases (bloem en blad) de bovenkant van de knol, zich elk seizoen de nieuwe knol voor het volgend seizoen groeit. De oude knol verdroogd.

Afbeelding
Een van de vroegbloeiende soort is Crocus vernus en vernus betekent "lente".
Weet niet of hiermee de astronomische lente wordt bedoeld (21 maart) of de jaargetijde indeling (1 maart)

Planten doe je in het najaar zodra de knollen beschikbaar zijn.
In een tuin kun je ze in groepjes bij elkaar planten maar in en weide-veldje
is het beter willekeurig te planten. De muizen zijn dol op. Voor andere dieren zijn de Crocus knollen giftig!

Afbeelding
Op een buitenplaats - Oostergeest -(Warmond) staat de crocus al meer dan een eeuw de grasvelden. Vermeerdering gebeurd doormiddel van zaad en via de jonge bijknollen. Dit kan alleen doordat er een strikt maaibeleid wordt toegepast.
Elke plant heeft zuurstof en zonlicht nodig en kan dit alleen worden opgenomen doormiddel van het blad.

Afbeelding
Pas in de eerste week van juni, net voordat de zaaddoos uit de grond komt piepen, wordt er gemaaid. Laat in het najaar is de laatste keer.

Op die manier krijgen de zaden kans om rijp te worden. In de loop van de tijd ontwikkeld zich zo'n schitterend bloeiend veld.

!Hans.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Bij de startpagina: De Crocus.

Bericht door Oude Essink »

Een van de vroegbloeiende soort is Crocus vernus en vernus betekent "lente". Weet niet of hiermee de astronomische lente wordt bedoeld (21 maart) of de jaargetijde indeling (1 maart)

Je mag toch aannemen, dat planten bij haar "uitwintering" zich niet aan onze kunstmatige en geschreven kalender houden. vernus: "in de Lente bloeiend" en praecox: "vroegbloeiend" gaan uit van de lente die zich in de natuur aankondigt. De hieronder genoemde plant "Chimonanthus" heet verder: "praecox". Vaak is dat reeds in januari; dit jaar moesten wij tot 1 maart wachten. Roger laat al een bloem zien, bij mij zit zij nog in de knop. m.a.w. praecox is in de tuin van Roger vroeger, dan in mijn tuin [:0]. Van onze kalenderindeling trekken planten zich weinig aan. De lente is laat dit jaar!!.
Afbeelding
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Vorig jaar stonden de eerste krokussen hier ook 14 dagen vroeger open ,vorige zaterdag 27febr. zag ik de eerste kleinbloemige(vernus?) open staan met volop bijenbezoek.
De grotere soorten komen meestal een à twee weken later .
Afbeelding
gr. uit Vlaanderen waar de komende nachten terug nachtvorst voorspeld wordt!
Dus we zijn nog niet van de lange winter van af blijkbaar [:(]

roger
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Prachtige foto's Hans van dat veld. Ook leuk om te lezen dat corcussen zich wel dmv zaad kunnen voortplanten. Ik had die ook eens maar een tuinarchitect zei mij toen dat de crocus zich alleen dmv bollen voortplanten en zaad niet mogelijk was. Volgens mij heb ik nog een paar van die corcussen in de pot meegenomen naar mijn nieuwe woning, zal kijken of die nog opkomen ga ik zaad opvangen.

Dus Oude Essink wenselijk is bij aanschaf te kijken of er praecox in de naam staat zodat je de vroegstbloeiende hebt? Maar dat soort vemeerderd dan misschien niet met zaad en bollen en minder snel?
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Hallo Mevrouw bijenhoudster,
Mijn "praecox" is de soortnaam van de genoemde Chimonanthus. lang niet alle vroegbloeiers hebben praecox of vernus (vernalis e.d.) als soortnaam. De Lonicera standishii is een prachtige struikkamperfoelie die midden in de winter rijk en geurig bloeit en bij goede temeratuur goed bevlogen wordt. Als de soortnaam evenwel de aanduiding praecox of vernalis heeft, is het zeker een vroege bloeier.

Afbeelding
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Geplaatst door Bijenhoudster
Prachtige foto's Hans van dat veld. Ook leuk om te lezen dat corcussen zich wel dmv zaad kunnen voortplanten. Ik had die ook eens maar een tuinarchitect zei mij toen dat de crocus zich alleen dmv bollen voortplanten en zaad niet mogelijk was.

Heeft die tuinarchitect zeker geen tuinbouwschool gelopen.
Crocus vernus geef veel zaden, de groot gestreepte krokus - naam weet ik even niet, ook. Overigens de nieuwe krokussen komen op de soms meest "rare" plaatsen op. Er zit een -bij krokus zaad is dit klein - een mierenbroodje een klein zoet aanhangsel die de mieren in zijn geheel naar hun nest slepen.

Als je zaden van de voorjaarbloeiers verzameld, sneeuwklok, crocus, voorjaarshelmbloem enz.enz. onmiddellijk op hun nieuw plek zaaien. Als ze een paar dagen droog = binnen staan drogen het zaad uit en komt niet meer op.

!Hans.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Als ze een paar dagen droog = binnen staan drogen het zaad uit en komt niet meer op.
Op zichzelf is de gedachte juist: de zaden vallen als ze rijp zijn in de zomer, maar ook dan kunnen ze sterk uitdrogen bij veel warmte en droogte. Daar hebben ze volgens mij weinig last van. Het is echter een prima manier om ze direct te zaaien als ze rijp zijn. Ik strooi er dan ook wel wat, maar de meeste bewaar ik even.
Ik oogst al jarenlang zaden van winterakoniet, boerenkrokus, scylla en sneeuwklokje. Die bewaar ik in de schuur tot het najaar en dan pas zaai ik ze. Dat komt mij beter uit, omdat de tuin dan weer goed kaal is. Ze staan merendeels onder pruimenbomen. Ze zijn dan uiteraard droog, maar goede zaden kunnen dit aan. Het zijn vorstkiemers, die in de winter vocht en vorst nodig hebben. Als je ze in het voorjaar zaait komen ze niet op, niet vanwege het uitgedroogd zijn, maar door het ontbreken van de koude-condities.
Albert
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Eranthis ( winterakoniet )

Uit ; Botanica I.S.B.N. 3-8290-1953-x

Eind voorjaar vermeerderen door zaad , eind herfst door deling .

Jaap v P
Plaats reactie