Volken verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gideon
Contacteer:

Volken verenigen

Bericht door Gideon »

De zwerm(afgekomen 29 apr) wil ik verenigen met het afgezwermde volk d.m.v. de "krantenmethode". Het afgezwermde volk staat op één BK en twee HK's zonder moerrooster. Ik wil eindigen met één volk op twee BK en twee HK.
Kan ik, nadat ik de oude moer heb weggehaald, de BK van de zwerm, met krant ertussen, bovenop de HK's van het afgewermde volk zetten? of moet ik de BK van de zwerm, met krant ertussen, op de BK (onder de HK's)van het afgezwermde volk plaatsen? Geeft dit laatste geen problemen omdat dan het afgezwermde volk is gesplitst en, als de jonge moer in een HK zit,zij zonder krant boven de BK van de zwerm komt te zitten.
Gideon
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Volken verenigen

Bericht door Bart de Coo »

Gideon,

Vraagje vooraf.

Waarom zou je nu willen verenigen? De enige reden die ik kan verzinnen is dat de bruidsvlucht van de moer in het afgezwermde volk mislukt is en je dus de oude moer wilt teruggeven.

Als de bruidsvlucht gewoon gelukt is en als je nu dus twee leggende moeren hebt, wacht dan met verenigen tot het einde van het seizoen of anders maart/april volgend jaar.

Groet,

Bart
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

@gideon,

Inderdaad, zoals Bart zegt, wachten tot het einde van het seizoen of volgend jaar. Kunt beter twee volken inwinteren dan #233;#233;n. 50% meer kans dat er in ieder geval eentje de winter door komt :-)
Gideon
Contacteer:

Bericht door Gideon »

Beste Bart en AndreasH,
Hartelijk dank voor de reactie, maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag.
Ik ben een beginnend bijenhouder en wil de methode "natuurlijk zwermen"van Piet Jager toepassen. Deze methode staat summier beschreven op de website van de NBV onder bedrijfsmethoden. Het doel van deze methode is het aantal volken gelijk te houden, jaarlijks de raat te kunnen vervangen en om het jaar de kasten te kunnen schoonmaken. De zwerm wordt hierbij, nadat de jonge moer in het afgezwermde volk een klein broednestje heeft, weer verenigd met het afgezwermde volk.
Gideon
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Gideon,

Neem eens contact op met Piet. Die kan je er vast en zeker veel meer over vertellen denk ik zo :-)

Groeten,

Andreas
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Inderdaad weet Piet meer te vertellen over zijn visie: http://www.bijenhouden.nl/pagina/method ... k_piet.asp

Verder zou ik je toch ter overweging willen geven om twee volken te overwinteren omdat;
- het handig is ook een jonge moer kan uitvallen,
- een zwerm + het hoofdvolk wordt wel een erg groot volk het kan weer zwermplannen maken,
- een volk is geen volk,
- met twee volken is het gemakkelijker bijen houden,
- verenig in het voorjaar zet de nieuwste raten boven.

!Hans.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

waarom zou je ze terug verenigen? Sinds de verdwijnziekte zou je blij moeten zijn met een zwerm. Hij heeft allemaal nieuwe raat en weinig mijten als je ze behandeld hebt. Bovendien als je twee volken inwintert heb je 2 paarden om op te wedden. Als je verenigt en je ene volk sterft ben terug imker af.
Verenigen in het voorjaar vind ik ook een beter idee als je niet wil uitbreiden.
Bijenhoudster
Contacteer:

Bericht door Bijenhoudster »

Een interessant topic. Voordelen van beide klinken goed.
Ik vroeg mij ook al af hoe je een gelijk aantal volken kan houden als je een voorzwerm af laat komen.

Ik heb twee kasten bestaand uit 2 BK en 1 HK en 2 zesramers. Wil eigenlijk maar 2 volken. Kan je een nieuwe zwerm het hele jaar in een zesramer laten staan incl overwinteren en verenigen in het voorjaar of groeien ze daar snel uit? Maar hoe vervang je dan raat en maak je de kast schoon, evt verfbeurtje?

Moet je altijd een reserve kast hebben voor dit gebruik?
Of moet ik gewoon zorgen dat ik in het voorjaar 1 volk heb, dit laten zwermen kast erbij en na de winter weer verenigen?
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Zesramers zijn te klein voor een zwerm. Ik heb al een voorzwerm geschept die er niet eens ingepast zou hebben. Ik moet van dat volk broed gaan afnemen, anders hangen ze in juli weer in de boom. Om volken op te trekken tot grote, volwaardige wintervolken moet je echt een broedkamer gebruiken met 10 of 11 ramen.

Wat wel vaak gedaan wordt met zesramers, is het optrekken van minivolkjes. Als je bijvoorbeeld een bevrucht rasmoertje terugkrijgt in een bevruchtingskastje, dan kun je zo'n volkje geduldig voeren en een zesramer laten uitbouwen, om zo'n moertje in het vroege voorjaar in te voeren in een productievolk. Maar hier zijn de meningen weer over verdeeld. Veel mensen vinden zesramers te klein voor het inwinteren, met het oog op de warmtehuishouding en het hoge voerverbruik, wat weer tot roer zou kunnen leiden. Zit wel wat in.

Als je met twee volken wilt imkeren, dan maak je vegers, die laat je het hele seizoen flink bouwen en in september verenig je ze weer met de hoofdvolken. Of je verenigt ze in het voorjaar. Kost je wel wat extra suiker, maar dan is de kans dat je ook inderdaad met twee volken het seizoen kunt beginnen een stuk groter.

Dan staat in het voorjaar veel materiaal leeg en dat kun je dan verven en schoonmaken zo veel als je wilt.

Groet,

Bart
Plaats reactie