Pleegvolk. nicot dopjes..

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Pleegvolk. nicot dopjes..

Bericht door remolen »

hallo .. ik ben van plan nog een serie koninginnen te kweken. Nu heb ik de koningin al opgesloten in het nicot systeem ze gaat daar in de dopjes braaf haar eitjes leggen. :whistle:
Over 3 tot 5 dagen heb ik dus larfjes in de pap in nicot dopjes. (afhankelijk van hoe lang de koningin wacht met leggen in de dopjes. )

Ik heb een aantal volken die geschikt zouden zijn als pleegvolk. nu lees ik dat het volk niet persee moerloos hoeft te zijn op een website. Dat de koningin gewoon in de onderste broedkamer onder het rooster mag.

Nemen de bijen dan wel de larfjes aan is mijn vraag. Kan ik niet beter een moerloos gemaakt volk gebruiken. Ik kan ook een starter maken maar dat vind ik weer zon gedoe voor de bijen. Bijen afkloppen in emmer jonge bijen in kastje.. en 3 dagen later moeten ze weer terug in hun kast.. liever werk ik zonder starter..

Ik heb ook de zoekfunctie gebruikt maar kom er nog niet uit op het nieuwe forum.

groet Rene
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Pleegvolk. nicot dopjes..

Bericht door LWPisa »

remolen
Contacteer:

Bericht door remolen »

ok.. das helemaal duits.. kan wel beetje duits.. maar dit is net even te moeilijk.

Maar goed.. als ik met een 3 raams starter werk.. zou ik wel in een moergoed pleegvolk de aangenomen doppen kunnen hangen toch ? als de moer maar onder een rooster zit..

Dan moet ik dat maar gaan doen. in een moergoed volk doppen laten trekken was eigenlijk mijn bedoeling.. maar ik weet dus niet zeker of dat wel kan.
Groet Rene
LWPisa
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door LWPisa »

Ehm klik bij de versies de Engelse versie aan.
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

in een moergoed volk doppen laten trekken was eigenlijk mijn bedoeling.. maar ik weet dus niet zeker of dat wel kan.

Dat kan dus niet, vandaar die starter.
Groeten, Willem
Groeten, Willem :violin:
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Willem
Probeer het eens. Gaat WEL :!: Maar Moer onder rooster, anders worden ze weer opgeruimd. (tweede/derde dag)

ad staals
remolen
Contacteer:

Bericht door remolen »

ik wil even wat met jullie delen :)

Ik was vanmorgen even aan het kijken of er al eitjes in de nicot casette zitten waar de koningin in opgesloten zit.
er zeten er idd al een paar in. met het raam in de hand zie ik de moer gewoon doorleggen in de cupjes! prachtig om te zien. Ik heb er nu genoeg eitjes in zitten dus ik heb hare majesteit weer toegang tot de rest van de kast verschaft..

Groet René
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

remolen schreef:
Dan moet ik dat maar gaan doen. in een moergoed volk doppen laten trekken was eigenlijk mijn bedoeling.. maar ik weet dus niet zeker of dat wel kan.
Groet Rene

Niet opgestartte doppen kunnen ze wel aannemen in een moergoed volk boven de rooster, maar je weet nooit hoeveel. Het kan meevallen maar het kan ook helemaal tegenvallen dus dat is niet echt een systeem. Zeker niet als je al die moeite gedaan hebt om aan larfjes te komen.
Met opgestartte doppen is het resultaat veel zekerder.
Plaats reactie