Tamme kastanje

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Tamme kastanje

Bericht door remolen »

een straat verderop staan er een stuk of 8 .. De tamme kastanje.. Ze staan in bloei.. en er wordt op gevlogen.

Hoe kan ik nu ooit bijvoorbeeld linde honing oogsten ? het bloeit allemaal door elkaar hier.

Tamme kastanje en Liguster en Linde...
wat komt er binnen ? :)

Groet Rene
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Tamme kastanje

Bericht door maartenkleijne »

Hier in Hilversum ook: de linde is laat gaan bloeien of althans zo laat als vroeger en de kastanje bloeit net zo vroeg als steeds deze eeuw.
gr,
m
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Tsja, hoe kun je nou lindehoning oogsten als alles tegelijk bloeit? Zover ik weet bestaan daar percentages voor. Of die wettelijk vastgesteld zijn of vastgesteld zijn in een keuringsregelement, weet ik eigenlijk niet. Ik herinner mij dat je honing lindehoning mag noemen, als tenminste 45% van de honing afkomstig is van de linde. Dat stel je neem ik aan vast met een pollenonderzoek. Maar misschien moest er maar eens een honingkeurmeester inhaken: die weet er alles van.

In elk geval is de smaak en de geur van de lindehoning erg dominant. De geur wordt vaak vergeleken met citroen of munt. Als de bijen flink op de linde vliegen, zoals nu, dan zul je die geur zeker waarnemen. Als je de honingkamers geplaatst hebt bij het begin van de lindedracht en je honingkamers zitten over een week of zo vol, dan zou ik er geen bezwaar tegen hebben om 'lindehoning' op het etiket te zetten. Ik doe het in ieder geval wel. Het gaat keihard hier :happy-wavemulticolor:

Groet,

Bart
Bijkersgilde
Contacteer:

Bericht door Bijkersgilde »

Bart de Coo schreef: Maar misschien moest er maar eens een honingkeurmeester inhaken: die weet er alles van.
Groet,

Bart

Beste allemaal en Rene en Bart in het BIJzonder.
Iedereen kent toch ondertussen wel het Keuringsreglement?
http://www.bitsandbees.nl/Keuringsreglement.pdf
Op bladzijde 81 staat het pollen overzicht.
Linde heeft een iets mintachtige smaak van de honing.
Als je daaraan voldoet mag je het soort honing ook op je te verkopen pot honing zetten.
En kom er dan ook eens mee naar een honingkeuring.
Op 7 augustus BIJvoorbeeld in Zuidlaren.
En laat je honing eens testen op vochtgehalte, enzymen en pollen, leuk om te weten.
Een overzicht zoals bv. http://www.bitsandbees.nl/pollenrob02.htm
Bijkersgilde - Waarborg voor kwaliteit.
Meer informatie op onze webstee: www.bijkersgilde.nl
Plaats reactie