Waar kun je een rijper allemaal voor gebruiken?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Robbert
Contacteer:

Waar kun je een rijper allemaal voor gebruiken?

Bericht door Robbert »

Als je honing slingert, dan laat je dat in emmers lopen met een dubbele RVS zeef er tussen. Daarna moet je het nog een paar keer zeven. Doe je dat altijd met 1 nylonzeef of meerdere keren en zeef je dan naar een andere emmer of meteen in de rijper?

Kun je honing dan in de rijper bewaren net zoals in een emmer of gebruik je de rijper alleen om de honing zo snel mogelijk in glazen potjes te doen?
Je moet ook nog roeren elke dag dus ook hier weer de vraag doe je dat alleen in de emmer of kan dat ook in de rijper?

Kortom, koop ik een dure RVS rijper met snijkraan of kan je ook alleen met emmers werken? Het gaat dit jaar alleen om 10 ramen honing dus ik vraag me af of ik die rijper nodig heb.
marcv
Contacteer:

Re: Waar kun je een rijper allemaal voor gebruiken?

Bericht door marcv »

Ik werk alleen met emmers (met deksel) die ik zelf uitrust met een snijkraan en dat gaat prima. Die emmers kan je hier in België overigens vaak gratis krijgen bij de bakker.

Robbert schreef:Als je honing slingert, dan laat je dat in emmers lopen met een dubbele RVS zeef er tussen. Daarna moet je het nog een paar keer zeven.

En waarom zou je het daarna nog een paar keer moeten zeven?
Na 1 tot 2 dagen de schuim eraf halen en vanaf dan is het roeren geblazen. En als er geen schot in de zaak komt, enten met andere honing.
Laatst gewijzigd door marcv op di 13 jul 2010, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

Dat is inderdaad ook een idee om emmers te voorzien van snijkranen. Als je er daar een paar van maakt ben je goedkoop klaar. Zeker voor kleine hoeveelheden met maar 4 a 5 volken. 25 kilo emmers is dan wel genoeg lijkt me want die zijn zwaar zat.

Ik dacht dat je honing nog een keer moest zeven na de dubbele RVS zeef die je bij het slingeren op de emmer legt. Dus dat hoeft niet per se.

Dank.
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Beste Robbert,

Even wel een kleine correctie voor je realiteitszin vooraf:

Je hebt 10 ramen: daarvoor heb je inderdaad geen rijper nodig.
Je hebt het echter ook over 4-5 volken. In vergelijk met je 10 ramen, neem ik aan dat die er nog moeten komen :-)

Maar goed 4-5 volken kunnen ieder jaar 2 x geoogst worden bij ideale omstandigheden. Laten we eens een gemiddelde aannemen van 30 kilo per oogst = 60 kilo per volk. Dat maal 5 volken is 300 kilo per jaar.

De investering in een rijper is het dan dus meteen waard. Bovendien zul je bemerken dat in tegenstelling tot een emmer met snijkraam, bij een rijper je tot op de laatse druppel normaal kunt afvullen omdat deze netjes perfect tegen de bodem aanzit. Bij een emmer zal dat niet mogelijk zijn en bovendien is de snijkraan van een echt vat gewoon 100x beter.

Ik heb ook nog een morele overdenking:
Je bijen leveren een mooi product, ze hebben dit zelfs met hun leven betaald, zorg jij dan minimaal dat hun honing goed verwerkt kan worden.

Kortom; het is ietwat veel geld, maar een goede investering tot in de lengte der imkerdagen.
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

Maar begrijp ik nu dat ik het beste met alleen rijpers moet werken of een combi met emmers?
Of is een rijper alleen om honing netjes in de potjes te doen? Dus waar staat het woord rijper voor.

Het meest ideale denk ik is 1 rijper kopen met snijkraan en diverse emmers. De emmers om de slingeractie op te vangen, afromen, roeren, op te slaan en de rijper alleen gebruiken om op tafel om de potjes te vullen. Het gaat me niet om de investering maar om wat je nodig hebt.

Inderdaad met 4 volken kan je op veel honing uitkomen. Ik weet niet of ik dat ooit allemaal zal gaan slingeren omdat het teveel is om zoveel te verwerken en kwijt te raken. Ik zie de berg met emmers al op zolder staan van 3 jaar achter elkaar :)

Maar nog even over dat zeven. Alleen de dubbele RVS zeef gebruiken of nog een keer met een nylon zeef zeven of ligt dat aan hoe de honing er na het slingeren uitziet?
macwlem
Contacteer:

Bericht door macwlem »

Het is een combinatie van emmers en rijper. Dit is mijn manier:

Als ik ga slingeren dan laat ik de honing ZONDER zeef direct in 40kg emmers lopen, zodoende kan ik het slingerproces gewoon achter elkaar doorvoeren en ben ik veel sneller klaar omdat zeven niet gaan verstoppen en daardoor de honing er erg lang over doet om door het zeef te geraken.

De afgevulde emmers worden vervolgens op de deksel voorzien van een grijze multi-purpose-tape waarop ik de nodige info met een stift schrijf en weggezet. Het zeven is bij mij een apart proces dus waarbij ik overigens geen rvs-zeef (meer) gebruik maar een dubbel-nylon-puntzeef omdat die over een grotere oppervlakte de honing kan zeven en dus ook daar sneller gaat.

Uiteindelijk komt de honing in een rijper en gebruik ik hem om af te vullen.
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

Wat je beschrijft is inderdaad een mooie methode. Ik ben vandaag toch nog naar het bijenhuis geweest en heb daar een 25 kilo vat gekocht, dubbele RVS zeef en 4 x 12,5 liter emmers. Ik ga wel meteen slingeren in de 12,5 liters emmers (deze passen mooi onder een drieraams slinger) met de zeef erop om vervolgens het vat te gebruiken om potjes te vullen. De mensen daar in de winkel adviseerde ook om 12,5 liter emmers te gebruiken omdat die te tillen zijn. Daar zit wel wat in. Mocht ik ooit 300 kilo te verwerken krijgen dan koop ik nog van die 40/50 liter emmers om op te slaan.

Ik heb ook nog 26 potten met deksels van 450 gram gekocht. Met een honingkamer van dit jaar kan ik die denk ik allemaal vol krijgen. Zaterdag met de verenigingsslinger ga ik aan de slag.

Bedankt voor de adviezen. Ik heb een bewuste keuze kunnen maken. Op naar de eerste eigen honing.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Robbert schreef: Mocht ik ooit 300 kilo te verwerken krijgen dan koop ik nog van die 40/50 liter emmers om op te slaan.

Ook 300 kg kan je in emmers doen van 12 kg. Het nut van een rijper heb ik nooit goed begrepen en ook niet van de grote emmers. Met de emmers van 12 kg kan je een een aftapkraan in een deksel maken en het is allemaal veel hanteerbaarder.
Robbert
Contacteer:

Bericht door Robbert »

Een stapel emmers van 50 kilo met honing op de zolder staat toch stoer.

Ik heb in de afgelopen dagen veel persoonlijke methode's gehoord: Forum, Bijenhuis, Leraar en de Open Imkerdag waar ik zelf heb staan slingeren. Belangrijk is om de verschillende methode's te weten en daar voor jezelf een keuze in kunnen maken die je ligt. Jouw manier van een kraan in een deksel is ook zeker een optie maar ik ben persoonlijk heel blij met mijn rijper.
Plaats reactie