suikersmelter / sucapi of andere manier 300kg suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

smile
Contacteer:

suikersmelter / sucapi of andere manier 300kg suiker

Bericht door smile »

Voor het inwinteren wil ik graag een suikersmelter gebruiken (sucapi).
Heeft iemand een idee hoe lang het duurt voordat de suiker is opgelost en hoe goed is de verhouding? Haalt de melter 1:1.

Het gaat om ongeveer 300kg suiker ik zoek dus een goede en eenvoudige oplossing ;) wieweet zijn er andere tips... gewoon 1:1 en dan 3 dagen laten staan?
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: suikersmelter / sucapi of andere manier 300kg suiker

Bericht door Bart de Coo »

In het juni-nummer van Bijenhouden stond misschien het antwoord op je vraag. Ik maak een samenvatting van dat artikel. Handel als volgt.

Boor in een emmer allemaal kleine gaatjes van ongeveer 1,5mm. Maak er echt een vergiet van.

Daaronder plaats je een lege emmer met een deksel erop. In dat deksel heb je een groot gat gesneden. Het deksel dient er slechts voor om de geperforeerde emmer niet in de onderste emmer te laten zakken.

Doe in de bovenste emmer ongeveer 3 kilo suiker en maak die nat. Wacht. Er vormt zich een buffer van halfopgeloste suiker.

Doe er nog eens 5 kilo droge suiker bij en giet er zoveel water bij, dat er in totaal 5 liter water in de oplossing verdwijnt. De verhouding is dus 8suiker: 5water. Na ongeveer een halve dag is de bovenste emmer leeg en de onderste gevuld met heldere suikerstroop.

Als je gewone, lege suikeremmers gebruikt, dan is de productie twee emmers per dag. Eentje 's morgens en eentje 's avonds - die dus 's nachts doorloopt. Natuurlijk kun je het ook heel groot aanpakken. Ga naar een of ander voedselverwerkend bedrijf en probeer daar van die enorme tonnen te regelen. Als ik met de trein langs de Heinz in Elst (Gld) rij, dan zie je ze in grote torens opgestapeld staan.

Nogmaals, ik vat slechts een artikel samen. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Maar ik ga dat over een tijdje wel proberen, als ik moet inwinteren.

Veel succes!

Groet,

Bart
smile
Contacteer:

Bericht door smile »

Super! ik ga even een bijen lenen ergens.
ik wil een 1:1 oplossing dat moet dus ook zeker wel lukken!

bedankt
lennard
Contacteer:

Bericht door lennard »

ik heb het geprobeerd en het werkt perfect alleen moet er soms wel wat meer water bij
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Naar aanleiding van dit onderwerp ben ik ook zelf inmiddels druk aan het experimenteren. Het werkt perfect.

De gaatjes in de bovenste emmer heb ik inderdaad geboord met een boortje van anderhalve millimeter. Dat is echt een heel klein boortje, zó klein dat je boortje bijna geheid breekt. Dat overkwam mij dan ook één keer.

Toen ik de truc voor de eerste keer probeerde, gebruikte ik 9 kilo suiker (= 6 anderhalvekilopakken) en 5 liter water. De dikke laag half opgeloste suiker op de bodem van de bovenste emmer, kreeg ik niet weg. Toen de oplossing was doorgelopen bleef er dus een dikke laag fondant achter. De oplossing in de onderste emmer werd dus wat dunner dan de bedoeling was.

Maar ik maakte van de nood een deugd, want van die dikke fondantlaag kon ik bij de volgende ronde natuurlijk profiteren. Ik gooide er opnieuw 9 kilo droge suiker in en 5 liter water. Het paste maar net. Ook dit keer bleef er een dikke fondantlaag over nadat alles was doorgelopen, maar de oplossing was nu natuurlijk een stuk dikker geworden.

Misschien dat ik de volgende keer maar eens 9 kilo suiker en 4 liter water ga proberen. Kijken of het lukt.

Geen onopgeloste suikerrestanten in de oplossing. Je kunt gewoon koud water gebruiken. Roeren is niet nodig. De zwaartekracht doet al het werk voor je. Dit is het ei van Columbus! Ik was afgelopen dinsdag op de bijenmarkt van Veenendaal. Daar kocht ik vorig jaar mijn wintervoer bij de Werkbij. Maar dat heb ik dit jaar dus niet gedaan. Sorry Kees, ik doe het voortaan zelf wel.

Groet,

Bart
smile
Contacteer:

Bericht door smile »

Leuk om een ervaring uit de praktijk te horen.
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Helpt het nog als je de reeds doorgelopen suikerwater nog een keer boven in de bovenste emmer gooit?? Misschien dat je er dan toch wel geen extra water bij hoef te doen....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Misschien. Probeer het eens. Maar als er een dikke laag half opgeloste suiker achterblijft in de bovenste gaatjesemmer, dan is dat natuurlijk helemaal niet erg als je bijvoorbeeld 10 volken moet inwinteren. Dan kun je telkens gedachteloos de suiker en het water in de gaatjesemmer gooien.

Als je uiteindelijk toch verlost wilt worden van die dikke laag in de bovenste emmer, dan kun je misschien de laatse lading er nog eens door gooien, om zo veel mogelijk suiker weg te krijgen uit de bovenste emmer. Maar goed, ik zeg maar wat.

Experimenteer!

Groet,

Bart
jeroen181969
Contacteer:

Bericht door jeroen181969 »

Hoi, collega imker

Ik verwerk ook wat meer suiker door mijn 10 volken.
Ervaring opgedaan in Duitsland bij een beroepsimker.

Als je de ruimte hebt:

Een groot vat plaatsen (heb zelf een 208 ltr vat), de aftapkraan van het vat 5 a 10 cm van de bodem monteren. Niet opgeloste suiker kan dan uit zakken.
In het vat een dompelpomp hangen (10 a 15 cm van de bodem.) Deze pompen kennen tegen zandkorrels (kristalsuiker heeft de zelfde vorm). Per liter water 1.5 kg suiker toevoegen bij draaiende pomp.
100 liter water 150 kg suiker = 208 liter. Pomp 1 a 1.5 uur laten lopen klaar is je winter voer.
Alle suiker die uitzakt is bij de volgende ronde gewoon weer bruikbaar.
Misschien is dit wat.

P.S. Maak geen infertsuiker op deze manier door er een zuur aantoetevoegen.
Of je moet de hoeveelheid snel kunnen verwerken. In infert ontstaat hmf bij warmte wat slecht is voor de bijen.

Groet, Jeroen
Dronten
rostohar
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door rostohar »

AndreasH schreef:Helpt het nog als je de reeds doorgelopen suikerwater nog een keer boven in de bovenste emmer gooit??

Ja, dat lukt goed. Als je het suikerwater weer in de bovenste emmer hebt gedaan even roeren zodat er een gelijkmatige laag suiker op de bodem bezinkt. Na de tweede keer doorlopen blijft er nagenoeg geen onopgeloste suiker meer achter.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com
Plaats reactie