Hydrangea sargentiana (soort Hortensia)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Hydrangea sargentiana (soort Hortensia)

Bericht door Piet Jager » zo 25 jul 2010, 14:48

Afbeelding

Hydrangea sargentiana
In mijn tuin staan verschillende Hydrangea's (Hortensia's), maar deze wordt elk jaar massaal bevlogen ('verkracht') door de bijen. Zij heeft ietwat hangende bladeren en lila bloemen met witte randbloemen. Ze is bij mij ruim 2 m hoog. Ze geeft blauwe stuifmeelklompjes (zie de bij op de bloem).

!Piet

Ivo
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 21:29
Imker sinds: 2006
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard + carnica
Locatie: Zeewolde
Contacteer:

Re: Hydrangea sargentiana (soort Hortensia)

Bericht door Ivo » zo 25 jul 2010, 22:03

Ik heb vanmorgen precies dezelfde foto gemaakt... Wel vanuit mijn eigen tuin. Inderdaad fantastische plant. 2,5 meter hoog inmiddels, ongeveer 30 van zulke bloemen. Toppunt was het aantreffen van 6 hommels en 4 honingbijen op 1 bloem. Stekken is me nog niet gelukt maar moet kunnen. In het najaar gesnoeid, aan de kant gelegd. In het voorjaar enkele takken die inmiddels wortels hadden in de grond geduwd maar hebben het niet overleefd. Doe dit jaar nog een poging.
Ivo

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Hydrangea sargentiana (soort Hortensia)

Bericht door AndreasH » ma 26 jul 2010, 09:01

Deze heb ik ook gehad en worden regelmatig aangeplant in plantsoenen van de gemeente. Mooie bloemen inderdaad. Maar of er echt veel dracht vanaf komt weet ik helaasch niet. Zal deze eens gaan aanschaffen vanaf bij het tuincentrum :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten